Redactie - 21 maart 2013

Is er een verband?


Is er een verband tussen zaken die op het oog onlogisch lijken maar in de praktijk toch anders uitvallen? Zo vraag ik mij af of er een verband is tussen het aanhoudende koude en gure weer en de teruglopende economische bestedingen. Ook ik begreep al vroeg dat je sneller op een terras gaat zitten en geld uitgeeft bij 18 graden in een zonnetje dan bij -3 en lichte sneeuw, dus dat is te makkelijk. Nee, ik bedoel eigenlijk te zeggen dat door het uitblijven van het “lekkere” gevoel ook het economisch “gevoel” uit blijft.  Economisch gevoel, dat is weer een aanwinst voor het steeds dikker wordende digitale groene boekje. Als dit zo doorgaat is er straks een Big Data Appliance nodig om iets op te zoeken in het groene boekje. En is zo’n Big Data Appliance dan gelijk ook erg duurzaam omdat het om het groene boekje en dus groene data gaat? Oef, wat een dilemma. 

Ik dwaal af. Komt denk ik door de Big Data en het feit dat overal waar ik kom in Nederland bomen gekapt en gesnoeid worden en ik dus het door de gekapte bomen het  bos niet meer kan zien.  Maar, en dat is het positieve, daar zie ik dus wel een verband! Bomen en struiken worden al jaren rond deze tijd gekapt en gesnoeid. Heeft niets met de sneeuw en vorst te maken (blijkt uit de praktijk) maar met de tijd van het jaar. Ik denk dat we hier van een trend mogen spreken. Persoonlijk vraag ik me wel af of de groei van bomen en struiken geen hinder gaat ondervinden van het ijzige klimaat van dit moment. Dat weten we natuurlijk achteraf maar er zijn vast voldoende experts die hier een mening over hebben. Sommigen zullen stellen dat het geen enkel probleem is, anderen zullen stellen dat het mogelijk toch impact zal hebben en dat er wellicht een 5,62% krimp in de year-2-year groei zal zijn bij met name knotwilgen maar dat impact op het bruto nationaal product minimaal zal zijn en dat het slecht 0,03% zal bijdragen aan de extra werkloosheid. Dus het valt eigenlijk best wel mee. 

En zo kom ik via dit bomen-en-struiken bruggetje bij het eigenlijke verband dat ik wil bespreken. Het verband tussen het uitblijven van economische groei en het gevoel van mensen. Het gevoel van de gemiddelde Nederlander is niet goed. Het kabinet wil maar het braafste economische jongetje van de Europese klas blijven en roept om nog meer bezuinigingen. Zelfs als het IMF stelt dat dit niet nodig is en dat er best langer over gedaan mag worden, wordt er niet op gereageerd. Niet (verder) bezuinigen maar stimuleren, al is het maar minimaal qua geld maar maximaal met woorden. Dat zal het gevoel van de consument  veranderen. En een veranderend consumenten gevoel kan heden ten dagen alleen maar verbeteren! In de VS wordt de economie steeds een stukje beter. Ik vraag me af hoe dit komt. Zou er een verband zijn? Amerikanen zijn veel beter in marketing dan Nederlanders. Ook al is er niets te melden over bijvoorbeeld een heel simpel product dan nog is men in de VS in staat om middels veel teksten, glossy advertenties en mooie video’s en animaties de consument het gevoel te geven dat deze echt een ongelofelijke sufferd is als hij of zij het beoogde product niet heeft aangeschaft.  

Daar zit mijn in ziens dus wel een verband. Het kabinet moet aan marketing gaan doen. Marketing volgens de VS-methode. Breng het slechte nieuws minimaal en verpak het zo dat iedereen het geen slecht nieuws vindt en breng het matige en goede nieuws op een dusdanige manier dat de consument er een meer dan goed gevoel bij krijgt.  En dan krijgen we weer economische groei want het economisch gevoel wordt beter. Als leden van het de regering deze column lezen weten ze gelijk wat hun te doen staat. Snel en adequaat handelen en gelijk een Europese openbare aanbesteding uitschrijven voor het leveren van Amerikaanse senior marketeers. Bij voorkeur met ervaring in de politiek en braafste leerlingen. Haast is geboden, dat merken we helaas elke dag. 

Eugene Tuijnman, CEO SLTN

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024