Redactie - 01 februari 2013

Je digitale ik


Toen dertig jaar geleden de eerste computers op de bureaus verschenen, ontstonden ook de eerste persoonlijke elektronische werkomgevingen. De eerste concepten van Apple en Microsoft speelden daar fantastisch op in met de creatie van een bureaublad op je scherm. Je eerste eigen digitale werkomgeving. Een bureaublad met mappen en applicaties om al je fysieke bureau-werkzaamheden elektronisch te kunnen uitvoeren, waar je data staat opgeslagen op de computer of de externe floppy-disk. Later kwam de USB-stick en dataopslag via een netwerk ‘ergens’ in het datacenter van de organisatie.

De eerste e-mailsystemen ontstonden en we konden onze digitale informatie steeds beter delen en verspreiden. Maar nog wel steeds gebonden aan onze werkplek en de computer die je daarvoor gebruikte. Je informatie moest je altijd met je meenemen en zorgen dat het op de plek was waar je er iets mee wilde doen. Je was zelf verantwoordelijk voor je eigen data-management. Met de komst van de laptop werd de werkplek mobieler en kon je je eigen informatie eenvoudig meenemen en bovendien bewerken wanneer je het wilde. De komst van notebooks en de smartphone maakte het steeds makkelijker je werkomgeving mee te nemen, maar nog steeds moest je het data-management over al die devices zelf uitvoeren.

Opkomst van de cloud
Pas met de komst van cloud-achtige content-omgevingen werd het mogelijk je data ‘ergens centraal’ op te slaan waardoor het ten alle tijden beschikbaar is. Ongeacht het apparaat waar je mee werkt. Denk aan het succes van Google die met de gecombineerde email, applicaties en cloudopslag een virtuele werkomgeving creëert: je persoonlijke computeromgeving. Een plek waar jouw data en informatie veilig wordt beheerd, ongeacht hoe je aan die data bent gekomen of het hebt gemaakt. Zelfs ongeacht bij – of via – welke provider je het hebt aangeleverd. Informatie die altijd veilig ter beschikking staat en een virtuele representatie is geworden van je digitale leven. Een veilige omgeving van waaruit je bepaalde persoonlijke informatie ter beschikking kunt stellen aan organisaties met wie je een relatie hebt. Je ziektekostenverzekeraar bijvoorbeeld. Of de belastingdienst. Jouw eigen actuele informatie die je in meer of mindere mate aan anderen kunt tonen en weer kan verbergen als de ander er geen recht meer op of nut van heeft.

Siri

Maar de ontwikkelingen gaan verder. Je eigen digitale wereld kan ook actief worden en ‘op jacht gaan’ naar voor jou interessante informatie. Een omgeving waar je ook naar informatie of adviezen kunt vragen. De ontwikkeling van Siri, die door Apple is overgenomen, gaat die kant op. Siri biedt een omgeving waar je persoonlijke vragen kunt stellen en die op vele manieren zal proberen je een persoonlijk antwoord te geven. Een omgeving die je steeds beter kent, je voorkeuren, je interesses, je verantwoordelijkheden, etcetera.

Met wie je ook via ‘augmented reality’ kunt communiceren. Denk aan de Google-bril die je onderweg ondersteunt met allerhande berichten en voor jou nuttige informatie. Die ook beelden en geluiden kan opslaan die je graag wilt bewaren in de context van ervaringen, activiteiten of gebeurtenissen. Je eigen persoonlijke digitale ruimte met je eigen historie.

Toekomstmuziek?
Hoewel het nog wat Science Fiction klinkt, is het technisch allemaal mogelijk. Ook deels commercieel al. Echter, ik hoop dat mijn digitale ik straks wel de juiste veiligheid en privacy zal hebben. Waar niemand over je schouder kan meekijken. Die ophoudt te bestaan als je er zelf niet meer bent en waarbij die garanties wettelijk zijn vastgelegd.

Pas dan zal dit toekomstperspectief werkelijk doorbreken en massaal gebruikt gaan worden. De techniek is er al, de potentiële aanbieders zijn druk bezig het voor massagebruik gereed te maken. Nu nog de politiek en overheid die op dit gebied – namens ons – gaan zorgen voor voldoende wettelijke waarborgen. Waarborgen die zelfs voor onze overheid strikt zullen zijn, want jouw overheid heeft immers – net als ieder ander – niets met jouw digitale ik te maken. Dat ben je immers slechts zelf . . . .

Hans Timmerman, CTO EMC Nederland