Redactie - 11 januari 2013

Visie: Spaghetti-IT: pappen en nathouden of knopen doorhakken?

 

Een samenhangende IT-omgeving die de organisatiedoelstellingen faciliteert en ondersteunt: voor veel organisaties is dat nog toekomstmuziek. De praktijk binnen veel organisaties is dat “de IT” bestaat uit vele losse stukjes technologie,die met steeds meer pijn, moeite en kosten aan elkaar hangen. Dat levert niet alleen de IT-afdeling de nodige problemen op, maar heeft ook zijn weerslag op het functioneren en het succes van de organisatie als geheel. Een duidelijke visie én daadkracht vanuit directie of raad van bestuur is de enige manier om te komen tot een IT-beleid, dat de groei en ontwikkeling van de organisatie ondersteunt in plaats van afremt.

De IT-omgeving binnen,vooral, grotere organisaties heeft vaak een lange geschiedenis achter de rug. Op basis van ontwikkelingen in de markt en de organisatie, voorkeuren van IT-verantwoordelijken en beslissingen van het management is zo’n omgeving in de loop der jaren stukje voor stukje verder uitgebouwd en uitgebreid met technologieën die op dat moment het meest geschikt leken. Met als resultaat dat veel organisaties vandaag de dag beschikken over een omgeving die we met een mooi woord heterogeen noemen, maar die eigenlijk meer weg heeft van spaghetti-IT.

Hoofdbrekens

Zo’n heterogene omgeving levert de IT-afdeling vaak de nodige hoofdbrekens op. Op de eerste plaats omdat heterogeniteit de kans op storingen en systeemuitval behoorlijk vergroot, waardoor IT voornamelijk bezig is met troubleshooting. Door het gebruik van verouderde technologie en het gebrek aan integratie binnen dergelijke omgevingen, moeten veel beheerklussen handmatig worden uitgevoerd, wat enorm veel tijd en geld kost. Bovendien vereisen al die verschillende systemen en technologieën stuk voor stuk weer een ander soort expertise, die je als organisatie of in huis moet hebben of moet inkopen. Ook dat is niet gratis.

Aan de businesskant kan een dergelijke omgeving resulteren in een grote mate van inflexibiliteit. Waar IT de motor zou moeten zijn achter vernieuwingen die de concurrentiekracht van organisaties versterken, vormt een heterogene omgeving in veel gevallen juist een rem op de ontwikkelingen. Het implementeren van moderne technologie is nauwelijks mogelijk vanwege incompatibiliteit met de bestaande omgeving en iedere aanpassing vereist aanpassingen in allerlei andere systemen. Daardoor kunnen organisaties niet snel genoeg inspelen op veranderingen in de markt en blijven kansen en mogelijkheden onbenut.

Aanpakken
Deze situatie is niet nieuw, in tegendeel: al jaren worden er met regelmaat alarmbellen geluid om de risico’s van een heterogene IT-omgeving onder de aandacht te brengen. Toch blijven organisaties aanmodderen en hun IT operationeel benaderen: voor elk probleem een nieuw systeem. Ondanks dat IT voor 95% van de organisaties en instellingen een van de belangrijkste assets is voor de realisatie van hun visie en strategie.

Een mogelijke reden hiervoor is dat de verantwoordelijkheid voor het inslaan van een nieuwe weg niet op de juiste plek binnen organisaties wordt neergelegd. Het is namelijk niet alleen de IT-afdeling die hier stappen moet zetten, maar eerst en vooral de directie en/of de raad van bestuur. Hun directe betrokkenheid is vereist, evenals een lange-termijnvisie die de leidraad vormt voor allehuidige en toekomstige keuzes op IT-gebied. En dat betekent: aanpakken!

Stap 1 is het erkennen dat het beter kan en moet. Stap 2 is het formuleren hoe het wel moet. En stap 3 is in de meeste gevallen dat alles op zijn kop gaat. En daar zit dan ook voor veel organisaties de huiver. Het is vaak gemakkelijker om te kiezen voor een extra lapmiddel dat de omgeving in de lucht houdt, dan voor een radicale oplossing, die in eerste instantie misschien meer geld kost en veel overhoop haalt. Om die stappen te durven zetten, is daadkracht en visie nodig en de overtuiging dat IT een belangrijke strategische factor is.

Organisaties die willen dat IT echt helpt bij het realiseren van de organisatiedoelstellingen zullen knopen moeten doorhakken. Doorgaan op de oude voet of aan IT de strategische rol toekennen die deze verdient en deze rol dan ook waarmaakt? Een bestuurder met visie weet het antwoord en durft de stap te zetten.

Marcel Lucker is Directeur Marketing en Sales, Winvision