Redactie - 03 oktober 2012

Column Dirk Peeters: Perfecte storm op til boven de Europese bedrijfsnetwerken


Met hoge snelheid ziet de ene na de andere technologieoplossing het daglicht. Maar bedrijven in Europa zouden wel eens veel moeite kunne krijgen om die goed te integreren. Zij hebben namelijk een groot gebrek aan inzicht in hun eigen netwerken en de applicaties die daarop draaien. Bovendien plannen ze niet voor de toekomst.

De grote zorg is dan ook dat zij hierdoor belangrijke kansen voor groei zullen missen. En dat terwijl de technologie die nu juist het beste geschikt is voor succesvolle, dynamische en - het belangrijkste - slagvaardige ondernemingen, prestatieproblemen blijft veroorzaken  op de huidige systemen.

Dit zijn uitkomsten van de ‘Killer AppsStudy 2012’, een pan-Europees onderzoek, uitgevoerd door Ipanema Technologies en Easynet onder 550 IT-beslissers.

De vicieuze cirkel begint met de IT-manager die zich simpelweg niet bewust is van het aantal applicaties dat op het netwerk draait. Maar liefst een op de drie respondenten gaf aan dit aantal niet te weten. Dit wordt nog verergerd door een gebrek aan inzicht hoeveel bandbreedte deze applicaties elk nodig hebben (69% gaf aan dit inzicht te missen).

Het is duidelijk dat deze blinde vlekken in Europa grote prestatieproblemen veroorzaken op het netwerk – 82% van de respondenten gaf aan de afgelopen twaalf maanden problemen te ondervinden. Het meest zorgwekkend is dat de meerderheid (74%) van de applicaties waarvan werd aangegeven dat ze problemen veroorzaakten, bedrijfskritische applicaties zijn, zoals ERP, CRM en video-gebaseerde applicaties.

Ook zorgwekkend is dat de prestatieproblemen met de applicaties  worden aangegeven door eindgebruikers die er hinder van ondervinden, in plaats van door proactieve monitoring en analyse. In het onderzoek werden klachten van gebruikers op  één na het meest genoemd als alarmbel voor prestatieproblemen.

Toekomstige problemen die aangepakt moeten worden
Een flink aantal (42%) van de bedrijven verwacht groei van video-gebaseerde communicatie en samenwerking.Als de problemen niet worden aangepakt komt daar nog bij dat dit soort bandbreedte vretende applicaties het probleem verder verergeren. Video wordt door vele bedrijven gezien als een essentieel element van het dynamische en succesvolle bedrijf van de toekomst. Maar als dergelijke oplossingen slecht worden geïmplementeerd, of beneden het optimale prestatieniveau, zal dat de zakelijke activiteiten ongetwijfeld  schade toebrengen.

Als bedrijven problemen met dit soort fundamenteel belangrijke systemen niet kunnen voorzien, en ook niet in staat zijn om de kwaliteit ervan te monitoren op het netwerk voordat ze de eindgebruiker bereiken, hoe kunnen ze er dan zeker van zijn dat hun bedrijf  van uit technisch perspectief zo efficiënt mogelijk werkt?

Er bestaat geen product dat dit allemaal oplost

Laten we allereerst maar eerlijk zijn  over een eenvoudige oplossing – die bestaat niet. Een product die de gesignaleerde problemen allemaal oplost en de IT-afdeling van zijn hoofdpijn verlost is er gewoon niet. Het antwoord is te vinden in analytisch inzicht in netwerken en de applicaties die daarop draaien, gekoppeld aan een robuuste, lange termijn strategie om de problemen van vandaag te beheersen met de uitdagingen van de toekomst aan de horizon.  Een dergelijk strategie moet ontwikkeld worden met  ervaren, flexibele en slagvaardige experts op het gebied van bedrijfsarchitectuur, rekening houdend met de analytische gegevens van het bestaande netwerk.

Door de gaten in de kennis van de huidige set-up aan te pakken, kan de IT-manager een eind maken aan de problemen die de prestaties, en uiteindelijke gebruikersproductiviteit, ondermijnen. Zodra de basis is gelegd, kunnen zij verder gaan met het plannen van een strategische aanpak voor de lange termijn.

Bedrijven moeten iedere kans aanpakken om het beter te doen is het barre economische klimaat. Problemen die vermeden kunnen worden, moeten uitgeroeid worden.  Tenzij de onderliggende architectuur van het netwerk wordt aangepakt (en de problemen die problemen die veroorzaakt worden door gebrek aan inzicht en bewustzijn van de bedrijfskritische applicaties die er op draaien) blijven de deze problemen zich opstapelen. Kan uw bedrijf het zich veroorloven zo naïef te zijn?

Dirk Peeters is directeur van Easynet

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024