Redactie - 16 september 2012

Now, wow, but how?


Vorige week organiseerde ICT~Office, de branchevereniging van Nederlandse IT bedrijven, wederom haar regelmatige CIO Café. In ons land werken ruim 250.000 personen in de ICT, een branche die in de huidige recessie variërend presteert. Toch blijft de groei in infrastructuur onverkort doorgaan. We creëren met elkaar – zelfs in deze economisch mindere tijden – elk jaar meer  informatie en daar zijn steeds meer servers, opslag en connectiviteit voor nodig.

Tijdens het maandelijkse CIO Café, waar CIO’s en andere bestuurders van overheid, wetenschap en bedrijfsleven elkaar ontmoeten, werd hier uitgebreid over gesproken. Afgelopen week opende Harry van Dormalen, de voorzitter van het ICT~Office, de middag met een drietal woorden die volgens hem de huidige IT-wereld demonstreren: Now, Wow en How.

Wow en How

We leven in een dynamische wereld die zijn weerga niet kent en zien in een razend tempo nieuwe diensten en devices beschikbaar komen. Patentgevechten zijn aan de orde van de dag en we vallen met elkaar een totaal nieuwe informatie-werkelijkheid binnen.

Al die nieuwe mogelijkheden geven de Wow-factor: Dat wil ik ook! Op die wijze kan ik mijn onderneming of organisatie competitiever en effectiever maken en efficiënter inrichten. Allemaal vernieuwende mogelijkheden die de informatietechniek ons biedt in onze dagelijkse werkzaamheden.

Na de ‘Wow’ komt de ontnuchterende vraag: ‘How?’. Ik herken die vraag dagelijks in alle contacten die ik heb met CIO’s en IT-managers in Nederland. Hoe pas ik al die mooie en nieuwe mogelijkheden toe? Hoe zet ik dat transformatieproces in gang? En natuurlijk: op welke manier krijg ik mijn directie mee in die nieuwe wereld van Cloud en Big Data? Ook een vraag is wat de business zelf eigenlijk wil.

Nieuwe Normaal

In een tijd dat elke dag de ‘Nieuwe Normaal’ (digitaal als de nieuwe norm) begrijpelijker wordt, staan we ook op een scheidsvlak van afscheid nemen van het oude en het scheppen van het nieuwe. Een informatie-organisatie die de gebruiker verder ontzorgt en ondersteunt met alle soorten informatie-services. Een IT-organisatie die verandert in een interne servicemakelaar en alle gebruikers via ‘selfservice’ de gewenste diensten biedt.

Maarten Hillenaar, onze Rijks-CIO, is met zijn groep druk bezig ook onze overheid naar deze Nieuwe Normaal te leiden. Daarbij vraagt hij nadrukkelijk het bedrijfsleven om hulp. Alleen met elkaar kunnen we voortborduren op de doelstellingen van de vorig jaar gelanceerde I-strategie: een rijksbrede infrastructuur voor vrijwel de gehele rijksoverheid.

De basis van deze infrastructuur is een shared service architectuur, waar Perry van der Weyden als directeur Shared Service Center ICT Den Haag leiding aan geeft. Tijdens het CIO Café vertelde hij over de voortgang en roadmap richting 2015. Dit alles om de Rijksbrede Informatiseringstrategie – de I-Strategie – te ondersteunen. Deze werd vorig jaar door minister Donner aan de Tweede kamer gepresenteerd als onderdeel van het programma ‘Compacte Rijksdienst’.

Hoewel elk overheidsprogramma vele politieke hobbels moet nemen – en elk nieuw kabinet vanzelfsprekend weer zijn eigen variaties aanbrengt – is de rijksoverheid onder leiding van onze Rijks-CIO in mijn ogen heel pragmatisch bezig. De onnodige verscheidenheid in de ICT-infrastructuur wordt stapje voor stapje teruggebracht. Door steeds meer generieke en gemeenschappelijke ICT-oplossingen te implementeren, wordt standaardisatie mogelijk en wordt het voor iedereen gemakkelijker IT zelf af te nemen.

Juiste keuzes

De vraag van de overheid aan ons als industrie is, hoe je vanuit de markt het ICT-veranderproces binnen de Rijksoverheid het beste ondersteunt. Hoe gaan we slim met elkaar samenwerken? Hoe kan het bedrijfsleven de Rijksoverheid helpen de juiste keuzes te maken met de uitbreiding van het shared services ICT concept? En kunnen we als bedrijfsleven de langetermijnstrategie laten prevaleren boven commercie op de korte termijn? Door de handen ineen te slaan en een gezamenlijke investering kunnen we die betere samenwerking realiseren.

Onze overheid is afgelopen jaren een moedige reis begonnen haar ICT infrastructuur gereed te maken voor de 21ste eeuw. Zoals ik eerder in een blog stelde: de overheid zijn wij allemaal. Van elke verbetering profiteren wij: overheid, burgers en bedrijfsleven. Samenwerking van de markt met de overheid is dus normaal en vanzelfsprekend. De reis die Maarten Hillenaar met zijn CIO’s begon, is lang en vol met vergezichten en uitdagingen. Maar zoals bleek uit de presentaties en gesprekken tijdens het afgelopen CIO Café, is hij goed op weg. Samen maken we de informatie-infrastructuur van deze nieuwe uitdagende eeuw. Dát is de basis voor nieuwe economische groei!

Hans Timmerman, CTO bij EMC Nederland