Meten van gedrag en activiteiten

Meten van gedrag en activiteiten

14-03-2012

Meten van gedrag en activiteiten


Oef, mijn eerste column voor Executive People! Toen ze mij hiervoor vroegen was ik vereerd en vond het leuk en mede door mijn gestreelde ego zei ik “ja”. Inmiddels ben ik er achter dat men altijd “pagina-vulling” nodig heeft. En dan is het zover, de eerste column is een feit! Wel graag zo lang mogelijk op de pagina blijven beste lezer, de redactie van Executive People meet en registreert alles wat er gebeurt op de website en als u te snel afhaakt ben ik mijn nieuwe hobby al snel weer kwijt! En dan komen we gelijk op het thema van deze column uit: meten van gedrag en activiteiten.

Analytics heet dat in IT vakjargon. Big Brother noemen consumenten organisaties dit. Maar hoe we het ook noemen en vanuit welke invalshoek we ook kijken; meten is weten en dit wordt steeds belangrijker. Natuurlijk, onderbuik gevoel is en blijft nodig maar steeds vaker blijkt dat door nauwkeurig zaken te monitoren en te analyseren er een hele andere uitkomst te voorschijn komt dan “we zeker wisten”.

En het is voor de grotere IT spelers ook niet onopgemerkt gebleven. Zo heeft IBM de afgelopen jaren miljarden dollars geïnvesteerd in overnames op het gebied van Analytics en Business Intelligence, o.a. 5 miljard dollar voor Cognos en 1,2 miljard dollar voor SPSS. En naar verluid is men in Armonk op het hoofdkwartier van IBM de vetgemeste spaarvarkentjes al weer aan het bijvoeren voor de volgende software overname(s).  En dat doet IBM niet omdat ze het anders als dividend aan aandeelhouders moeten uitkeren, dat doen ze omdat het een enorme groeimarkt is!

Verleden week was ik in Amerika bij een conventie en daar hoorde ik een hele mooie metafoor: Analytics is de nieuwe olie! De IT bedrijven boren naar olie, vinden en raffineren het in bruikbare brandstof die de klanten bij bedrijven gebruiken om hun commerciële motoren beter en efficiënter te laten draaien... “Mooi gevonden” dacht ik oprecht. En toen bedacht ik me ineens dat dit wel een hele leuke business is.... Wij als gebruikers maken ons steeds drukker op deze kleine aardbol met het produceren van meer en meer data die we vervolgens gaan analyseren (waardoor we weer meer data krijgen!) en daardoor weten we steeds beter hoe we gedrag van mensen kunnen beïnvloeden! En dan meten we weer of onze aannames kloppen en begint de vicieuze cirkel weer aan een nieuwe ronde. Trouwens wel goed voor IT bestedingen; software, servers en storage en diensten...

En dan het unieke: deze olie raakt nooit op!! Hoezo hybride, hoezo €1,85 per liter? Laat meneer de Jager dit maar niet horen; hij zal onmiddellijk een data belasting van 22% invoeren!! Het kwartje van Kok verbleekt hierbij! Weg begrotingstekort! Binnen 3 weken opgelost als sneeuw voor de zon doordat het CJIB een analyse van big data draait van 70 Petabyte om te kijken hoe ze gemiddeld 3% autonome groei per maand op bekeuringen kunnen realiseren door het gedrag van automobilisten te analyseren.

Onzin inzake het CJIB zegt u? Nou, volgens mij zijn ze heel goed in analyseren want kijk maar eens naar de prijsstijging van 2011 naar 2012 van de gemiddelde bekeuring! Ook een soort olie?

Eugene Tuijnman, CEO van SLTN

Terug naar nieuws overzicht