Redactie - 26 januari 2012

’3 vragen aan’: Edwin Peters


Voor de rubriek ’3 vragen aan’ spraken we deze keer Edwin Peters, Manager Business Unit Solutions bij SAS Nederland. Big data brengt niet alleen nieuwe vraagstukken met zich mee, maar bovenal kansen. Door bijvoorbeeld waardevolle informatie te kunnen distilleren en met behulp van analyses verbanden te leggen die je op het eerste gezicht niet zou bedenken. SAS is daarin al jaren specialist en helpt bedrijven daarmee hun concurrentie telkens een stap voor te blijven.

Wordt 2012 het jaar van big data en big analytics?

Of 2012 hét jaar van big data en big analytics wordt dat weet ik niet. Ik heb zo’n vermoeden dat in 2013 en daarna de hoeveelheid data en de behoefte aan analytics alleen maar ‘bigger’ worden. Voor 2012 verwacht ik wél dat meer organisaties aan de slag gaan met ‘big data’. ‘Big analytics’, ofwel high-performance analytics, zal meer gemeengoed gaan worden binnen organisaties. Met high-performance analytics kunnen bedrijven gegevens, uit zowel gestructureerde als ongestructureerde bronnen in real-time analyseren, waardoor ze toekomstige gebeurtenissen beter kunnen voorspellen. Big data is mijns inziens een relatief begrip. Een tabel met een miljoen rijen en duizend kolommen is in termen van opslagcapaciteit niet echt big data, maar voor de gebruiker die probeert er waarde uit te halen wél. Big data gaat niet alleen over kwantiteit, maar ook over complexiteit van de gegevens. Als je er zo naar kijkt, werken we bij SAS al jaren met big data.

Welke klanten profiteren met name van big analytics?

Vrijwel alle organisaties hebben te maken met steeds grotere datavolumes, en ook met een grotere diversiteit aan gegevens. Interne informatiebronnen zijn beschikbaar en ook informatie uit externe bronnen kan worden ontsloten. Externe gegevens uit bronnen als social media, multimedia en e-mail kunnen voor bedrijven zeer waardevol zijn wanneer de informatie die daadwerkelijk relevant is eruit wordt gefilterd en wordt geïntegreerd binnen het bedrijf. Ook het ‘internet of things’, talloze apparaten en sensoren die met elkaar communiceren, zorgt voor een niet aflatende stroom data. Deze nieuwe combinaties van gegevens, gekoppeld aan high-performance analytics verandert de business modellen in diverse sectoren. Geoptimaliseerde combinaties van hardware en software helpen daarbij, zoals SAS High-Performance Analytics in combinatie met de EMC Greenplum Data Computing Appliance. Zulke toepassingen zijn overigens net zo geschikt voor retailers die voor duizenden producten in real-time prijzen optimaliseren, als voor gezondheidsinstellingen die achterhalen welke behandelingen het meest effectief zijn. Ook zien we toepassingen bij overheidsinstanties die fraude bestrijden, banken die hun risico’s in real-time beheren, en bedrijven die hun klanten via cross- en upselling beter bedienen. Kortom: elke organisatie met grote hoeveelheden data kan ervan profiteren.

Wat is de belangrijkste ambitie van SAS voor dit jaar?

Volgens schattingen blijft de wereldwijde hoeveelheid informatie elke twee jaar verdubbelen en werd alleen al in 2011 meer dan 1,8 biljoen gigabytes aan informatie geproduceerd. Tegen 2020 zou de hoeveelheid data het vijftigvoudige zijn van nu. High-Performance Analytics blijft voor SAS een belangrijk aandachtspunt voor de verdere ontwikkeling in 2012. En onze belangrijkste ambitie voor komend jaar is dan ook onze klanten te helpen om maximale waarde te halen uit hun big data om hun innovatievermogen en concurrentiepositie te verstevigen. Dat doen we enerzijds met onze technologie, maar daarnaast ook door te zorgen dat onze medewerkers goed ingevoerd zijn in de uitdagingen van onze klanten. We willen met onze high performance analytics de manier waarop mensen denken over zakelijke problemen radicaal veranderen. Want wat kan je doen als je nu in plaats van in vijf uur al binnen vijf minuten antwoord hebt op belangrijke vragen?  Zou je dan je manier van werken en je business model niet heel anders kunnen inrichten…?
 
door: Hans Timmerman, CTO bij EMC Nederland