Redactie - 01 november 2011

BuitenBeter: Een betere overheid begint bij jezelf


Enkele weken geleden schreef ik over de app ‘Waze’, een applicatie voor route-informatie, die op basis van informatie van gebruikers ‘extra’ informatie genereert voor alle gebruikers. Zo geeft het automatisch informatie over files op plaatsen waar een Waze-gebruiker langzaam rijdt of stilstaat. Verder kunnen gebruikers zelf informatie over flitsers en ongelukken doorgeven aan de rest van de Waze-community.

Als consumenten worden we elke dag verwend met alle mogelijkheden van de cloud. Met onze mobiele apparaten kunnen we overal en op elk moment in contact komen met (bijna) iedereen. Omgekeerd kan de overheid op een makkelijke manier in contact treden met elke burger afzonderlijk en deze betrekken bij het (vormen van) beleid.

Community apps
Dit soort community apps, gebaseerd op een cloud-infrastructuur neemt toe. Natuurlijk zijn Facebook en LinkedIn de meest bekende, maar ook de overheid begeeft zich op het vlak van community building.  Zo heeft de Europese Unie dit jaar een community site opgezet om informatie te delen over activiteiten binnen de Europese organisaties. Onze Euro Commissaris Neelie Kroes heeft in het kader van de Digitale Agenda het startschot voor dit platform gegeven, waarbij deelnemers actief kunnen deelnemen aan discussies over allerlei onderwerpen.

BuitenBeter
Dichterbij heeft onze eigen overheid de app ‘BuitenBeter’ in gebruik genomen. De app is ontwikkeld in 2010 door het bedrijf Yucat en intussen door bijna 80 gemeenten in gebruik.  Wat doet ‘BuitenBeter’?  De app stelt je als burger in staat allerlei soorten meldingen doen naar de gemeente over zaken als kapotte lantaarnpalen, gaten in de weg, illegaal gestort vuilnis etc. De app heeft een aantal voorgeprogrammeerde keuzen over de melding, je kunt een foto bijvoegen, een stukje tekst maken en de locatie toevoegen. Dit laatste kan zelfs automatisch door Google-maps te gebruiken, hetgeen in de applicatie is geïntegreerd.

Het mooi van deze apps is dat het voor het eerst mogelijk wordt om alle burgers te betrekken bij het in stand houden van onze leefomgeving en de verantwoordelijke diensten direct te informeren als er problemen zijn. Hoe sneller de gemeente dit weet, hoe eerder zij gericht kan optreden. Een dubbel voordeel, minder ergernis en een schonere stad of dorp.

Diverse gemeenten hebben om deze app te ondersteunen, meldkamers ingericht van waaruit men snel kan reageren op een melding. Deze sturen niet alleen de betreffende dienst aan, maar geven ook een bevestiging van de melding en verzenden een bericht als het probleem is verholpen. Zeer klantvriendelijk. Op YouTube zijn diverse filmpjes te vinden van de gemeenten die dit soort projecten actief hebben opgezet en waarin zij laten zien hoe na de melding het proces verloopt.

Het mooie is dat je als gebruiker van je smartphone helemaal niet meer hoeft te weten waar het gemeentehuis staat en wie je moet aanspreken over het probleem. Omdat je melding elektronisch wordt aangemaakt, is er ook geen papierstroom meer nodig en wordt gelijk gelogd wanneer je de melding hebt gemaakt. Kortom, een prachtig voorbeeld hoe heel veel dienstverlening zich de komende jaren zal gaan ontwikkelen.

Digitale overheid
De digitale overheid komt met snelle stappen dichterbij. En dat is goed, want de overheid zijn we allemaal. En hoe meer we betrokken raken als burgers bij datgene wat ons interesseert – een schone en veilige leefomgeving – des te meer we willen meewerken aan de instandhouding daarvan. Een werkelijk gedeelde verantwoordelijkheid, die niet eenzijdig bij de ambtelijke dienst is neergelegd.

Natuurlijk moet er nog veel gebeuren. In het mooie dorpje Laren, waar ik woon, is men nog niet aangesloten op dit systeem en komen meldingen als eenvoudige e-mails binnen. Dit staat niet garant voor een snelle verwerking, maar het begin – de simpele e-mail wordt automatisch gestuurd naar het juiste adres – is er. Als meer burgers dit systeem actief gaan gebruiken, zullen steeds meer gemeenten besluiten actief deze meldingen te registreren en te gaan gebruiken. Een simpele manier voor meer burgerparticipatie. En het helpt als (nog) kleine problemen actief worden doorgegeven, dat het oplossen niet alleen sneller maar vaak ook goedkoper kan. En dat is in deze tijden van budgetschaarste in veel gemeenten welkom.

In Eindhoven – een early adopter van BuitenBeter – worden zelfs afvalbakken preventief verwijderd door inwoners in samenwerking met de gemeente. De bewoners worden de ogen en oren voor de gemeente. Hiervoor is rondom de jaarwisseling zelfs een speciale categorie beschikbaar gemaakt: ‘vuuwerkvandalisme’. Daarnaast heeft Eindhoven een actieve integratie en terugkoppeling ontwikkeld. Nu al is ruim 5% van alle meldingen afkomstig van smartphone-gebruikers. Een fantastisch resultaat.

Ook in Zutphen zijn meldingen meer dan welkom. “Met de BuitenBeter app kan iedereen helpen bij het letterlijk in beeld brengen van de schade. Door de foto’s ontstaat een duidelijk beeld en dit is natuurlijk erg belangrijk om de juiste prioriteiten te stellen. Bovendien draagt het direct bij aan bewustwording van dit maatschappelijk probleem, hopelijk ook bij jongeren”, aldus Martin Rommers, hoofd klantcontact bij de gemeente Zutphen

Genomineerd
Dit jaar is BuitenBeter wederom genomineerd voor de jaarlijkse Innovation Award van Accenture. In de editie 2010 eindigde de app bij de 5 beste mobiele concepten waarbij uiteindelijk ‘Appie’ als allerbeste werd uitgeroepen. Men stelt wel eens dat internet de belangrijkste bijdrage levert aan de vrijheid van mensen. En het is mooi dat we met datzelfde internet ook het community-denken op een veel hoger en beter peil kunnen brengen. Ik roep iedereen op een blik op deze app te werpen, hem te downloaden en eens te gaan gebruiken. Een betere overheid begint immers bij jezelf.
 
Hans Timmerman (CTO EMC Nederland)