’3 vragen aan’ Jan Peter de Valk, DHL Express

’3 vragen aan’ Jan Peter de Valk, DHL Express

29-09-2011

’3 vragen aan’ Jan Peter de Valk, DHL Express


DHL Express is wereldwijd marktleider in het internationaal expresvervoer.Via een netwerk verspreid over meer dan 220 landen en meer dan 500 luchthavens, levert het bedrijf koeriers- en expressdiensten. Voor de CIO van DHL Express, Jan Peter de Valk, ligt er de taak te zorgen dat de (IT)-processen die deze diensten ondersteunen, vlekkeloos verlopen en daarnaast is er uiteraard altijd de uitdaging om te kijken hoe het beter kan. Hans Timmerman stelde hem de volgende 3 vragen:

Hoe belangrijk is intuïtie voor een CIO?

Wellicht staat de I voor Intuïtie:-). Zonder zesde zintuig kom je naar mijn mening nergens. De C is voor Communicatieskills en de O voor Operatie. Intuïtie helpt ook bij innovatie. Communicatie speelt bovendien een belangrijke rol bij het stimuleren van creativiteit. Dit alles uitgevoerd als een team-effort. Trendvolgers gaan het niet maken. Het gaat om  trendwatching en ‘surfing on the next wave’ (zie voor meer inspiratie ook het boek van Apple’s Steve Jobs: Inside Steve’s Brain).

Wat betekent Big Data voor DHL?

Het betekent voor ons dat er heel veel standaardisatie vereist is en er ook afspraken gemaakt moeten worden. Daarnaast is uiteraard een globale aanpak noodzakelijk, ook met betrekking tot Business Intelligence. Daar zijn we druk mee bezig.

Grootste meerwaarde van een CIO bij DHL?

Denkkracht leveren, overzicht behouden en de rots in de branding zijn. Als CIO ben je als het ware CEO van een eigen zeer professionele organisatie. Uiteindelijk ligt het er natuurlijk wel altijd aan wat de mensen er zelf van willen maken, maar de CIO zorgt ervoor dat het beste uit zijn team wordt gehaald en daarmee de beste prestaties neergezet kunnen worden.
 

door: Hans Timmerman (CTO EMC Nederland)
 

Terug naar nieuws overzicht