Redactie - 27 september 2011

Communities in de cloud


De cloud is de standaardisatie van de IT-infrastructuur.  Net zoals vorige eeuw elektrificatie de standaardisatie was voor het beschikbaar stellen van elektrische energie, zo is de cloud de standaardisatie voor het voorzien in digitale verwerkingskracht. En met die digitale energie kunnen we enorm veel applicaties in een grote variëteit laten werken, en nog belangrijker, ‘samen’ laten werken. Het maakt het mogelijk communities, gebaseerd op cloud-communicatie op te bouwen.

Iedereen kent app’s die op een tablet als de iPad of smartphones steeds intelligentere diensten kunnen leveren. Gebaseerd op een bestaande database met actuele gegevens, de kennis van onze locatie en mogelijke voorkeuren, kunnen deze app’s ons allerlei handige, specifieke informatie leveren.  Van het lokale weerbericht tot vertraagde treinen op het station waar je staat.  Van file-informatie tot de prijzen van brandstof van de tankstations in de buurt.  En van boodschappenlijstjes tot de bonusaanbiedingen van de dichtstbijzijnde Albert Heijn zelfs inclusief een aanbevolen route door de winkel. Het gaat om een combinatie van reeds beschikbare informatie, tijd en locatiedata.

Waze community
Sinds enige tijd heb ik op mijn iPhone de gratis app Waze geïnstalleerd. Waze is een zogenaamde ‘Driver generated life map’ met real time route-informatie.  Een hele mond vol.  Wat doet de app?  Zodra ik ga rijden, lever ik als deelnemer in de Waze community, informatie over hoe en waar ik rijd.  Als gebruiker lever ik dus actuele informatie over de weg en de snelheden waarmee ik rijd. Maar ook de wijze waarop ik bepaalde routes rijd, mijn voorkeurroutes.  Andere gebruikers doen dat ook.  Wat is daar nu handig aan?

Als iemand voor mij opeens op een weg enige tijd (veel) langzamer gaat rijden dan normaal, is daar waarschijnlijk een file of ander oponthoud. Waze vraagt dan ook: staat u een in file ?  Waarop je bevestigend of ontkennend (nee, stoplicht) kunt antwoorden. Als ik 10 kilometer achter mijn Waze-collega rijd, zal ik bij een opkomende file het advies krijgen een andere route te nemen. Of zelfs ongevraagd die route-informatie aangeleverd krijgen.

Wat betekent dit nu? Door actief in een community deel te nemen, genereer ik informatie die in zijn totaliteit zowel voor mij als voor andere leden van de community waardevol is. Heel actueel, want een uur later kan de situatie volledig gewijzigd zijn. In Waze zijn ook groepen die bepaalde routes rijden en die elkaar verkeersinformatie doorgeven, zoals wegwerkzaamheden. Daarnaast wordt natuurlijk ook gebruik gemaakt van de algemene verkeersinformatie, hoewel die minder actueel is.

Wel ben je meer afhankelijk van de algemene status van het cloud-netwerk. Toen bij Dublin enkele weken geleden de bliksem insloeg bij Amazon, kreeg ik op mijn Waze app te lezen dat ‘helaas EC2’ niet beschikbaar was, waardoor ik slechts statische route-informatie kon krijgen. Intelligente cloud-diensten zijn alleen mogelijk als je continu verbonden bent met het web.

Meer intelligente community-diensten
We zullen steeds meer van dit soort intelligente community-diensten gaan zien. Groepen waar je aan deelneemt door ook zelf real time informatie beschikbaar te stellen aan de groep. En waar de informatie van het geheel een grotere waarde krijgt, dan de som van elk van de individuele deelnemers. In feite gebeurt dat natuurlijk ook ongemerkt. Elke dienst die gratis is, heeft dit concept deels in zich.  Google, Facebook en Twitter maken gebruik van alle gratis informatie die we aan deze cloud-diensten toevertrouwen. Elke boodschap op Facebook, elke zoekopdracht in Google en elke aanschaf bij Amazon levert elke keer weer een stukje extra informatie op over je zelf. En als je het maar vaak genoeg doet, ontstaat er bij de dienstverlener zoveel relevante data over jou als persoon, dat deze informatie ook voor anderen waarde krijgt en verkocht kan worden.

Google, Facebook en Twitter verdienen hun geld voor een deel met adverteren, maar voor de rest door informatiehandel. Informatie die zij uit data van hun gebruikers hebben weten te produceren. Data die wij geheel vrijwillig leveren. En nieuwe informatie die soms kinderlijk eenvoudig is te krijgen. Als op LinkedIn via een programma het doen en laten van een managementteam wordt gevolgd en elk lid vernieuwd zijn CV in dezelfde week, dan weet je dat er daar iets kan gaan gebeuren.

Een ander voorbeeld is een Amerikaanse kunstenaar die alle berichtjes volgt op Facebook waar het woord ‘feel’ of ‘feeling’ in staat en vervolgens de inhoud analyseert. Van “I feel great” tot  “I’m feeling desparate”. Op deze wijze ‘meet’ hij het gevoel van de wereldbevolking en geeft de aarde een gevoelscijfer.  Open informatie die opeens meer waarde krijgt.

Fantastische tijd
Big Data is het begrip waar we deze ontwikkelingen onder vallen. Het uit grote hoeveelheden data weer nieuwe data en informatie genereren, die als informatieproduct op zich zelf weer waarde heeft. Een nieuw vak waar ik het al eerder over had, en met een nieuw beroep: de data scientist. Naast de vaardigheden om dit goed te kunnen, zijn natuurlijk de technische hulpmiddelen nodig om deze grote hoeveelheden data te kunnen verzamelen, te analyseren en tot nieuwe informatie te kunnen omzetten. Gelukkig zijn deze nieuwe technieken in toenemende mate aanwezig. Maar we staan nog slechts aan de vooravond van deze ontwikkeling.  Onze creativiteit is te beperkt om alle mogelijkheden te zien en te herkennen. Een fantastische tijd dus voor hen die van uitdagingen en kansen houden in deze jonge eeuw van informatie.
 
Hans Timmerman (CTO EMC Nederland)