Redactie - 01 september 2011

’3 vragen’ aan Peter Hinssen, Across Technology


Peter Hinssen is CEO van Across Technology, een consultancy bedrijf dat CIO’s met raad en daad bij staat in hun innovatietrajecten. Ook schreef hij het boek The New Normal. Hans Timmerman, CTO bij EMC Nederland stelde hem 3 vragen.

Wat is the New Normal?
The New Normal is het tijdperk waarin we het niet meer dan normaal vinden dat alles digitaal is. We verwachten altijd en overal toegang tot internet en al onze informatie. We zijn nu halfweg in de digitale revolutie en ‘het nieuwe normaal’ zal niet alleen onze manier van werken veranderen, maar ook de manier waarop bedrijven omgaan met hun klanten, met elkaar en hun werknemers. Wie denkt dat we al ver staan in de digitalisering van de maatschappij, staat nog een verrassing te wachten. Wie meer wil weten, raad ik mijn boek The New Normal aan.

Wat is het meest gebruikte excuus voor CIO’s om niet te innoveren?
CIO’s staan al jaren onder druk om de kosten terug te dringen, om meer te proberen doen met minder middelen. Dat is lastig, want op het budget voor het onderhoud van bestaande systemen is niet makkelijk te besparen. Dus moet de vernieuwingsdrang ingeperkt worden. Soms vinden CIO’s dat ook wel prima en schuiven zelf de vernieuwing voor zich uit. Eerst willen ze alle bestaande zaken netjes op orde hebben. Maar dat is geen goede aanpak. Als een schilder denkt pas aan een geniaal schilderij te kunnen beginnen als hij eerst zijn atelier helemaal opgeruimd heeft, zal hij nooit aan dat geniale schilderij toe komen.

Wat is de belangrijkste stap die CIO’s in 2011 gemaakt zouden moeten hebben?
Van de CIO wordt verwacht dat hij een ‘money-making’ CIO wordt. De innovaties die hij invoert, moeten zijn bedrijf of organisatie waarde bijbrengen door nieuwe markten te openen, nieuwe producten te ondersteunen etc. Voor de meeste CIO’s betekent dit een belangrijke mentaliteitswijziging. In 2011 moeten ze in hun eigen denken deze aanpassing doorgevoerd hebben. Maar even belangrijk moeten ze nu de nodige stappen zetten om hun hele team bewust te maken van deze nieuwe manier van werken.
 
video