Redactie - 09 augustus 2011

De digital natives komen eraan!


We zijn ruim tien jaar geleden de 21ste eeuw binnengegaan, die wordt gedomineerd door ongekende ontwikkelingen op het gebied van informatietechniek. Ik denk zelfs dat onze creativiteit te beperkt is om alle mogelijkheden die deze nieuwe techniek biedt allemaal te onderkennen.  Wij zijn met een enorme snelheid midden in een digitale samenleving terechtgekomen. Cloud computing en Big Data zijn daarbij nog maar het begin. Het grootste gedeelte van de Nederlandse beroepsbevolking gebruikt alle zegeningen van het digitale tijdperk met enthousiasme, maar we zijn wel geboren en opgegroeid in een tijd dat er geen laptops, smartphones en internet waren. In dat kader zijn we niet meer dan digitale immigranten.

De afgelopen tien jaar groeit er ook een generatie op die we ook wel digitale autochtonen mogen noemen. Sinds hun vroegste kinderjaren komen zij al in aanraking met internet, laptops en nu met smartphones en apps. Een generatie die zich niet meer verbaast over nieuwe technische mogelijkheden, maar deze ziet als een normaal gegeven.  Een generatie die haast vanzelfsprekend alle sociale media, diensten en mobiele apparaten gebruikt.  Deze noemen we in het Engels ook wel ‘digital natives’, maar wordt ook wel aangeduid als de ik-generatie of Generation Me.

Deze digital natives zullen de komende jaren een steeds duidelijker stempel op onze jonge informatiemaatschappij drukken. Een jeugdige generatie die informatieverwerking en –overdracht als vanzelfsprekend inzet in leven, wonen en werken. Hoe zullen zij hun plaats gaan innemen in onze maatschappij en organisaties?

Deze nieuwe generatie brengt zeker enthousiasme en nieuwe vormen van energie op de werkplek. Zij zijn minder gewend aan routinewerk, maar verstaan als geen ander de kunst om zelfstandig diep in problemen te duiken en uitdagende taken tot een goed einde te brengen.  Echter ze stellen ook makkelijker hun eigen grenzen en zijn, minder dan oudere generaties, niet snel in voor onplezierige taken.

Ze zijn gewend om informatie altijd en overal met een paar (smartphone) toetsen binnen handbereik te hebben. Ze hebben een ‘hypertext’ geest die snel en random toegang tot elke informatiebron verzekert.  Die snelheid heeft ook negatieve effecten; als ze niet snel vinden wat nodig is, verslapt de aandacht.  Zodra de interesse wegebt, wordt de motivatie ook snel minder, zo laten onderzoeken op dit gebied zien.  Dus snelle regeerders die, als het niet direct lukt, ook snel weer iets anders gaan doen.

Digital natives spreken de digitale taal als geen ander.  Ze beschouwen ‘offline’ zijn als een ernstige belemmering in hun functioneren. Ze zijn opgegroeid in een tijd dat men altijd en overal online kan zijn, zijn of haar vrienden kan spreken en het nieuws actueel ter beschikking is.  Aan de andere kant zijn ze flexibeler dan welk personeel ooit is geweest, zijn meer betrokken en hebben geen problemen zich op alle momenten van de dag voor een zaak in te zetten.

Ze zijn gewend informatie te delen, zijn heel creatief. Informatie leveren is een tweede natuur van hen geworden, een soort zelfexpressie die ze leuk vinden. Maar ze willen hun mening ook laten horen en twitteren er op los.  Als ze in een collectief de visie en hun meningen hebben gedeeld, zijn ze heel collaboratief en voelen zich comfortabel om in teams samen te werken.

Onderzoekers van deze generatieveranderingen gaan ervan uit dat de digital natives rond 2018 onze werkplekken binnenstromen. Dit betekent dat de managers tegen die tijd in staat moeten zijn deze jonge mensen te kunnen opvangen, sturen, motiveren en begeleiden.  Een niet zo makkelijke opgave, als je zelf al die skills niet in huis hebt.  Vanuit verschillende studies worden hierover adviezen gegeven.  Zoals vrijheid, gevoel van eigenaarschap over hun positie, ruimte voor creativiteit.  Maar ook coaching en mentorschap om hen te leiden en te begeleiden. En elke dag belonen, want de digital natives ofwel de Generation Me doet veel, mits ze continu wordt geactiveerd.

Dit is allemaal heel interessant, omdat de managers van straks, nu worden aangenomen of benoemd. Zij moeten de komende jaren in staat zijn op een wijze te functioneren die nieuw is voor iedereen in hun organisatie. In deze eeuw van informatie verandert niet alleen de infrastructuur en de manier waarop we werken.  Ook veranderen de arbeidsverhoudingen en zaken als het Nieuwe Werken leggen een druk op de organisatie hierin mee te gaan. De toekomst gaat over informatie delen en samenwerking. Samenwerking in heel brede zin, over allerlei grenzen heen, binnen en buiten de organisatie, zelfs over generaties heen. De ‘digitale macht’ zal verschuiven en mijn generatie moet leren dat we waarschijnlijk net zoveel van hen kunnen leren als zij van ons.  Een heel mooi perspectief waarmee evaring en kennis van verschillende generaties tot nieuwe en kansrijke zaken kunnen leiden.

Hans Timmerman (CTO EMC Nederland)