Redactie - 05 juli 2011

Uw digitale schaduw


In het IDC rapport van afgelopen week over de datagroei in de wereld werd ook aandacht besteed aan ‘digitale schaduw’ van individuen. Digitale schaduw is, in tegenstelling tot de data die een individu zelf maakt en repliceert, de data die anderen over u creëren.  Deze data  blijkt veel groter te zijn dan alle persoonlijke en business data die mensen zelf aanmaken en groeit ook nog eens veel sneller.  De digitale schaduw is uw passieve digitale footprint die deels ongemerkt wordt opgebouwd. Deze data bestaat enerzijds uit publieke informatie die u eventueel bekend is of anderzijds uit informatie die ooit over of van u is gemaakt en waarvan u het bestaan niet weet.

Nauwelijks toegankelijk
Hoewel er groeiende mogelijkheden zijn om de data van de digitale schaduw over u zelf te kunnen vinden en inzien, zal een belangrijk deel moeilijk of zelfs nooit toegankelijk zijn of worden. Voorbeelden zijn beeldinformatie van camera’s in een winkel, winkelcentrum of bij een pinautomaat.  Maar denk ook aan medische data naar aanleiding van onderzoeken of foto’s van jezelf, ongemerkt geplaatst door derden op Facebook of  Hyves.

De behoefte om overzicht te houden over  uw eigen persoonlijke informatie zal groeien. Het besef dat alle persoonlijke data die ooit in het digitale universum terecht is gekomen, altijd ‘ergens’ weer boven water kan komen, geeft velen een unheimisch gevoel.  Het internet vergeet niets en dat is in sommige gevallen bedreigend.  Zelfs onze rechtspraak accepteert dat zaken ’mogen’ verjaren en dat oude gegevens na bepaalde tijd moeten worden vernietigd en vergeten mogen worden.  In dat kader is het internet en het mistige digitale universum dus strenger en onbarmhartiger dan de wet.

Daarnaast geeft analyse van de digitale schaduw van een persoon, een zeer indringend beeld weer van zijn of haar doen en laten. Een voorbeeld is het volgen van een managementteam op LinkedIn.  Als in korte tijd het hele team actief wordt op dat profiel, dan zou dat een teken kunnen zijn dat er veranderingen binnen het bedrijf  plaatsvinden. Of als men selectief de tweets volgt van een bedrijf en de inhoud en tendens ervan analyseert, geeft dat een nieuw beeld van achterliggende gevoelens en ontwikkelingen.

Kortom, de digitale schaduw ontstaat enerzijds vanzelf en men kan er weinig aan doen dit ontstaan te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan uw auto. De auto wordt in toenemende mate geregistreerd door allerlei systemen en instanties.  Dit varieert van snelheidscontroles tot parkeergarage bezoeken.  U kunt dit vermijden door geen auto te rijden, maar zelfs in het openbaar vervoer creëert u met de OV chipkaart een enorme hoeveelheid digitale schaduw. In deze eeuw van informatie moeten we leven met het besef dat veel van onze activiteiten en uitingen openbaar gemaakt kunnen worden.  Betalingen, pinnen, registraties, reizen, overal wordt uw activiteit digitaal vastgelegd en groeit uw schaduw.

Meer applicaties
Steeds meer apps op mobile devices registreren je positie om gebruikers van wetenswaardigheden over de omgeving te voorzien.  Bijvoorbeeld van een goedkoop tankstation, een specifieke winkel of interessante bezienswaardigheden.  Smartphones onthouden de positie van hotspots, GSM locaties en IP-adressen om snel overal connectiviteit te kunnen bieden. Keerzijde is dat het doen en laten van individuen van uur tot uur, van dag tot dag wordt geregistreerd. Als je je  hiervan bewust bent, is er niets aan de hand.  Echter besef wel dat deze informatie er is en – eenmaal een keer op het internet gekomen – wellicht nooit meer zal verdwijnen.

In het genoemde IDC rapport vermeldt dat 75% van alle gegevens worden geproduceerd  door individuen en dat 80% van die data op enig moment een verantwoordelijkheid zijn van een zakelijke onderneming. Dit kan een internetprovider zijn, die de data transporteert, een dienstverlener die digitale diensten uitvoert of zelfs een werkgever zijn waar bedrijfs- en persoonlijke informatie steeds meer door elkaar heen lopen. Dat betekent ook dat data van uw digitale schaduw – uw onbewuste ‘digital footprint’ – op enig moment de onbewuste verantwoordelijkheid van die onderneming zal zijn. Gegeven de groeiende aandacht voor privacy en de toenemende kans op het onbewust lekken van allerlei persoonlijke informatie via allerhande netwerken, kan de verantwoordelijkheid voor die onbewuste digitale schaduw van derden weleens oncomfortabel gaan worden.
 
Hans Timmerman (CTO EMC Nederland)
 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024