Redactie - 26 april 2011

Herstel en strategie

De afgelopen weken hebben we melding kunnen maken van een hele reeks marktcijfers die onderzoeksbureaus als Gartner bekend hebben gemaakt over het afgelopen jaar. Zo is de markt voor applicatie-infrastructuur en middleware-software (AIM) in 2010 gestegen met 7,3 procent. In 2010 heeft bovendien de wereldwijde markt voor halfgeleiders de grootste groei ooit doorgemaakt. In dollars gemeten bereikte de markt een omzet van 299,4 miljard dollar, en groei van 70,7 miljard, of wel 30,9 procent. En de markt voor Business Intelligence (BI) en Performance Management (PM) software is 13,4 procent gestegen.

Dit alles heeft ook zijn weerslag op Nederland. Branchevereniging ICT Office berekent in de laatste ICT Marktmonitor dat de Nederlandse ICT-markt als geheel met 1,1 procent gegroeid is in 2010, iets minder dan de economie als geheel, die met 1,7 procent groeide. In totaal werd vorig jaar in Nederland 29,4 miljard euro uitgegeven aan ICT. De verwachting van de branchevereniging is dat de groei dit jaar zelfs 2 procent zal bedragen.

Kortom, het herstel is duidelijk ingezet. Tegelijkertijd zijn er ingrijpende wijzigingen aan de gang, met name in het gebruik van ICT. De grens tussen zakelijk gebruik en prive lijkt te vervagen door social media. Netwerken worden op het gebied van snelheid en capaciteit tot het uiterste op de proef gesteld door de onstuitbare opkomst van video. Toch is met name de omgang met social media voor veel managers een grijs gebied. Bovenstaande cijfers hebben betrekking op traditionele automatisering, maar er is ondertussen veel meer dat aandacht vraagt.

Slechts een derde van de Nederlandse bedrijven blijkt richtlijnen te hebben voor gebruik en toepassing van social media. Maar de noodzaak om het gebruik van social media te reguleren groeit snel. Hiermee staan onvermijdelijk een aantal zaken op de agenda van de CIO en IT-manager. Want social media gaat zowel over het zelf inzetten ervan, als monitoren wat anderen over een bedrijf zeggen. Het herstel van de markt vraagt dus niet alleen om investeringen in hardware en software, maar ook om strategische keuzen. Meer dan ooit is ICT een item voor de boardroom, waarbij het niet uitsluitend gaat over klassieke IT maar ook de impact en reactie op onstuitbare ontwikkelingen als YouTube, LinkedIn, Facebook en Twitter.