Redactie - 31 mei 2012

IT Governance


IT aansluiting realiseren door het bieden van structuur aan de samenwerking in de keten

Organisaties worden steeds meer afhankelijk van IT. Toch voldoen veel IT-relaties niet aan de verwachtingen. Dit ontstaat als de betrokken partijen geen samenwerking weten te realiseren, waarin begrip is voor de wederzijdse belangen. Voor een succesvolle samenwerking in de IT keten is dit evenwel van doorslaggevend belang.

Zodra de organisatiedoelstellingen in een heldere IT-behoefte zijn vertaald (demand management), is het belangrijk dat de IT-dienstverlening vervolgens daadwerkelijk de benodigde bijdrage levert aan het realiseren van die bedrijfsdoelstellingen (supply management). Samenwerking in de IT keten betreft dus meer dan alleen contractmanagement of overleg over SLA rapportages. 

Case: Een organisatie heeft een deel van haar IT-activiteiten in eigen beheer, een ander deel is ondergebracht bij diverse externe leveranciers. Dit heeft een versnippering van de dienstverlening tot gevolg, waarbij verantwoordelijkheden onduidelijk zijn belegd en beperkt zicht is op de kosten die dit met zich mee brengt. Bovendien is de organisatie ontevreden over de uiteindelijke kwaliteit van het geheel aan dienstverlening.

Door allereerst de knelpunten van de IT keten (demand management en supply management) in kaart te brengen, wordt inzichtelijk welke specifieke ketenmanagementstructuur de organisatie het beste zal ondersteunen om de samenwerking in de IT keten te bevorderen en kostenbewust te sturen op de kwaliteit van de informatievoorziening.

Samenwerking in de IT keten

De aanpak voor IT Governance is erop gericht om de huidige samenwerking in de IT keten inzichtelijk te maken. Wanneer duidelijk is waar zich specifieke aandachtsgebieden bevinden moet er binnen de organisatie worden bepaald wat het ambitieniveau is bij het op maat inrichten van de ketenmanagementfunctie.

Uiteindelijk ontstaat daardoor de situatie dat de organisatie zelf de ketenmanagementfunctie kan invullen, zonder dat er additionele capaciteit nodig is. Dit lijkt paradoxaal maar is mogelijk omdat alle ketenmanagementprocessen en -rollen expliciet benoemd en toegewezen worden. De essentie is dat iedere speler niet alleen de eigen rol kent , maar ook die van de andere spelers in het ketenmanagementdomein. Hierdoor wordt een effectieve en efficiënt samenwerkende ketenmanagementfunctie mogelijk gemaakt.

Voor het inrichten van de ketenmanagementfunctie zijn bewezen methoden en technieken (AIM 9-vlaksmodel, INK, BiSL, ASL, ITIL) een praktische toepassing. Met behulp hiervan worden voor alle betrokkenen op een eenvoudige manier de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden vastgesteld en vastgelegd.

Het resultaat zijn rolbeschrijvingen en competentieprofielen op maat en inzicht in de totale kosten van zowel demand- & supply management. Zo kan op praktische wijze een significante verbetering van de samenwerking in de IT keten worden gerealiseerd. 
  

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024