Om gebruik te maken van de Youtube player moet u Analytische en functionele cookies toestaan.

Wijzig cookie voorkeuren
03-05-2014

'CIO's worstelen met organisatie infomatiemanagement'


"De industrie verandert enorm snel", zegt Tarkan Maner, CEO van Nexenta. "In de IT zorgen zaken als social, mobile, Big Data en The internet of things voor een echte revolutie. Dit betekent dat het informatiemanagement bij bedrijven goed georganiseer moet zijn om de juiste data bij organisaties te krijgen. Dat geldt zowel voor de publieke als de private sector, iedereen heeft ermee te maken."

Maner ziet een grote toekomst voor Open SDx, ofwel software defined everything. Onlangs organiseerde Nexenta een bijeenkomst voor alle klanten en partners, onder wie een groot deel uit de Benelux. Aan bod kwamen zake als software defined datacenters en andere software defined trends. Hierbij werkt Nexenta samen met partners als Citrix, Microsoft, Dell en VMware, i Europa, maar ook in Azië en de Verenigde Staten.

IT zal transformeren

"En allemaal zoeken deze organisaties naar een manier om hun datamanagement en informatiemanagement beter te organiseren, om effectief in te kunnen spelen op deze trends. In toenemende mate realiseren zij zich dat dit vraagt om een meer open en goedkopere TCO/IT deployment. Dàt is de software defined enterprise. Het effect hiervan is dat grootschalige software defined infrastructuren de IT volledig zullen gaan transformeren. Dit segment van de IT groeit nu al exponentieel, wat we onder meer zien bij onze klanten in Nederland en België, en elders in Europa."

Daardoor kan Nexenta ondertussen bogen op een reeks best practices voor de software defined enterprise. "Hiermee kunnen we laten zien hoe je optimaal informatie kunt verwerken in deze economisch lastige tijden, zodat je tegen lagere kosten toch een betere dienstverlening kunt bieden aan je klanten."

De partners van Nexenta spelen hierin volgens Maner een cruciale rol. "We hebben twee soorten partners. Anno 2014 is service heel belangrijk voor onze klanten, en er is niet één leverancier meer die alle dienstverlening end to end voor zijn rekening kan nemen. Daarom hebben we strategische technologiepartners waar we mee samen werken, onder de naam Better Together. Daar horen Citrix, Dell, VMware en Microsoft bij."

Strategische partners

"Daarnaast hebben we onze kanaalpartners, de service- en distributiepartners. In iedere regio, in ieder land zijn zij aanwezig. Zij zijn meestal wat kleiner dan de strategische partners, en zij zijn in staat om de diensten op maat en afgestemd op de regio aan te bieden. We hebben partners in alle landen van Europa, die daar lokaal diensten verlenen, in de taal van dat land."

De grootste uitdagingen voor de klanten van Nexenta is volgens hem dat technologie duur en complex is. "Technologie is een reis met heel veel componenten. Als je nu auto koopt vraag je je niet af waar het stuur of de bougies vandaan komen. Je gaat er gewoon vanuit dat de auto werkt, dat hij veilig is, en dat je veilig van naar B kunt komen. Op het gebied van technologie zijn we echter nog niet zover, bij IT heb je te maken met zo veel verschillende onderdelen. Klanten, grote organisaties, of het nu in de publieke of de private sector is, moeten al die onderdelen samen voegen. Dat is complex en kost tijd."

Business is het doel

"Dàt is de uitdaging, dus leveranciers werken steeds meer samen met klanten om oplossingen te bouwen die goedkoper zijn dan voorheen. Klanten kunnen zich vervolgens richten op hun kerntaken. Wij willen bijvoorbeeld dat onze klanten bij banken zich weer met bankieren kunnen bezighouden, dat scholen zich weer kunnen richten op onderwijs zonder zich druk te hoeven maken om technologie."

"Je moet investeren in technologie met de doelstellingen van de business voor ogen. Daar willen we onze klanten bij helpen, gebaseerd op software. De old school legacy-systemen zullen het niet overleven. Ze zijn duur en te ingewikkeld, hardware wordt een commodity. En software defined everything is een realiteit, warmee je een flexibele en mobiele infrastructuur kunt creëren waarmee je innovatief met je klanten kunt omgaan. Tegen beheersbare kosten kun je de diensten aanbieden die je klanten nodig hebben."

(MvdH)

Bekijk ook de videoreportage die Executive People eerder maakte van de Open SDx-summit

 

Terug naar video overzicht