Redactie - 10 mei 2014

Bedrijven écht iets laten doen met alle data


Bedrijven écht iets laten doen met alle data die ze in huis hebben. Dat is de missie van Pivotal, het initiatief van EMC en VMware, dat onlangs samenwerkingsverbanden aanging met systeemintegratoren als Cap Gemini en Accenture. Op technologisch vlak werkt Pivotal, gestart in 2013, met General Electric (EG) als investeerder. De teller staat inmiddels op zestig samenwerkingsverbanden in totaal.

Volgens Hans Linssen (foto), sales manager Noord-Europa bij Pivotal, lopen de big data- en open-sourceoplossingen in veel bedrijven nog altijd spaak. “Big data staat op de agenda van iedere CEO, maar velen hebben geen idee wat het werkelijk voor hun bedrijf kan doen. Om ondernemingen de handvatten te geven om alle relevante bedrijfsgegevens te benutten en de bedrijfsprocessen die daarvoor van belang zijn optimaal in te zetten, is big data alleen niet voldoende. Daarvoor is ook de transformatie naar cloudcomputing van belang, en een ontwikkeling als 'rapid application development'. Bij veel bestaande big-dataoplossingen ontbreekt het daaraan, maar Pivotal heeft het allemaal.”

Het besef is alom aanwezig dat bedrijven niet meer zonder big data kunnen, weet Linssen. “Dat is het probleem niet. Bedrijven snappen dat ze tegenwoordig anders met klanten en partners moeten communiceren. Je ziet dat vooral vanaf 2010, niet toevallig het jaar waarin de tablet-computer op de markt kwam. Mensen, ook klanten, zappen steeds meer. Een applicatie of iets anders moet heel relevant voor ze zijn. Zo niet, dan schakelen ze weg, en snel ook. Als aanbieder moet je daarom direct je punt maken en laten zien welke relevantie jouw dienst of product, of überhaupt jouw bedrijf voor een klant heeft. Je moet goed weten wie je klant of businesspartner is, zodat je hem optimaal bedient en precies de juiste informatie of bijvoorbeeld aanbiedingen toestuurt.”

Zoveel mogelijk 'ervaringscijfers' verzamelen om menselijk gedrag mee te voorspellen, dat is volgens Linssen de kern van big data. “Die gegevens komen ooit een keer van pas, al hoef je er niet meteen wat mee te doen. Soms moet je de neiging onderdrukken om er direct allerlei spannende transformaties mee te willen doen. Sla zoveel mogelijk gegevens op zodat je er – vroeger of later – lering uit trekt als dat nodig is.”

'Uniek model'

Pivotal is volgens Linssen om meerdere redenen uniek en zelfs 'revolutionair'. “Het initiatief bestaat uit verschillende onderdelen, van 'application developing toolings' tot verschillende data-oplossingen, en van Hadoop tot een functionaliteit als 'in-memory'. Pivotal maakt gebruik van open-sourceoplossingen, maar wij bieden premium servicecontracten aan. Wij garanderen dat de verschillende onderdelen met elkaar samenwerken en dat blijven doen, dat er continuïteit in zit. Wij doen de service en de ondersteuning, zodat je als bedrijf niet hoeft aan te kloppen bij een open-sourcecommunity als je platform eruit ligt. Bovendien gaan de technologische ontwikkelingen zo snel; die zijn ook voor de grotere bedrijven met bovengemiddeld gespecialiseerde IT-afdelingen niet meer bij te houden. Ook daarom is er een markt voor ons platform.”

Pivotal heeft al de nodige cases afgesloten. Linssen: “Onze klanten zitten in verschillende economische segmenten. Wel allemaal bedrijven die baat hebben bij het analyseren van veel gegevens van zoveel mogelijk klanten. Maar daar zitten ook ondernemingen tussen met hooguit 160 man personeel, dus denk niet alleen aan – bijvoorbeeld – een grote bank of verzekeraar of een grote webshop. Een Pivotal-gebruiker kan ook een onderzoeksbureau zijn. Iedereen doet er zijn eigen ding mee. De gemene deler is de behoefte aan voorspelbaarheid van menselijk gedrag, op allerlei manieren. Iedere interactie met klanten levert gegevens op waarvan je kan leren. Hoe meer klanten, hoe meer interacties en hoe meer gegevens, en hoe beter je met je klanten kunt meedenken. Je bent daardoor in staat om rondom je producten onderscheidende diensten aan te bieden. Dat geeft concurrerend vermogen.”

Snel en dynamisch

Pivotal is een gezamenlijk initiatief van EMC en VMware. Het brengt bestaande technologieën, medewerkers en programma's van beide bedrijven die zijn gericht op big data- en cloud-applicationplatforms, samen in één initiatief. De meeste medewerkers zitten in Londen en Berlijn. Zeshonderd zijn afkomstig van VMware, onder meer van al langer bestaande vFabric- en Cloud Foundry-organisaties, en achthonderd van EMC, vooral van Greenplum- en Pivotal Labs-organisaties. Oprichter Paul Maritz, die in beide bedrijven in het management heeft gezeten en afkomstig is van Microsoft, zag in dat combinaties van componenten van beide bedrijven precies het maatwerk konden leveren dat de markt nodig heeft.

Toch werd VMware al in 2004 volledig door EMC overgenomen, dus hoe nieuw is deze samenwerking? “Anders dan Oracle en IBM laat EMC een opgekocht bedrijf helemaal in tact,” legt Linssen uit. “EMC heeft een federatie voor ogen die een meerwaarde heeft voor de klant. VMware is een zelfstandig bedrijf gebleven, en Pivotal is dat ook. Dat maakt ons veel dynamischer dan IBM of bijvoorbeeld Oracle. Die bedrijven kunnen niet vol gaan voor de 'cloud-gedachte', omdat zij hun investeringen in datalicenties moeten beschermen. Dat maakt het lastig om zo wendbaar te zijn als Pivotal.”

Pivotal is opgenomen in een federatie, om niet heel expliciet rekening te hoeven houden met EMC. Linssen: “Door de aparte structuur is Pivotal een bedrijf dat past in de nieuwe generatie van cloud-computing. Vergeet niet dat de 'time-to-market' steeds korter wordt. Je gaat niet meer jaren ontwikkelen voordat je een product en een bijpassende marketingstrategie op de markt brengt. Versie 1 moet goed genoeg zijn, maar je wilt vooral uniek zijn en daarom een product snel op de markt hebben. Je weet dat je product voor verbetering vatbaar is, maar je vraagt klanten om er alvast mee aan de slag te gaan. Om snel daarna met versie 2 en 3 te komen. IBM en Oracle hebben een 'legacy' te beschermen, die kunnen dit niet doen.”

Verwarring

Big data is een hype. Bijna iedere softwareleverancier en tegenwoordig ook menig hardwareleverancier vindt dat hij een big-datapropositie moet hebben. Linssen vindt dat verwarrend. “Een klant, die op een zeker moment denkt te hebben begrepen wat big data voor zijn organisatie kan betekenen, snapt er ineens weer helemaal niks van. De hype geeft veel aandacht en moois, maar ook verwarring. Ik wil van een klant weten waar de uitdaging zit en welk probleem hij wil oplossen, maar de kretologie vermijd ik liever. Bijvoorbeeld: je hoeft helemaal niet te voldoen aan de drie v's (volume, variety, velocity) om iets aan big data te hebben. Laat je niet gek maken. big data heeft waarde voor heel veel verschillende bedrijven, maar die waarde kan overal anders zijn.”

Door: Jeroen Bordewijk
 
 

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024