Redactie - 22 maart 2014

Jean-Louis van Aerle, KNNS: 'Orde in de informatiestroom'


Eén telefoonnummer bellen bij vragen over ICT, telefonie en printing. KNNS speelt hiermee in op een veranderende vraag vanuit de markt: klanten willen graag één aanspreekpunt hebben voor al hun vragen. ICT wordt meer en meer commodity, devices zijn met elkaar verbonden: de informatiestroom was nog nooit zo groot.

KNNS is een bedrijf dat breder georiënteerd is dan alleen ICT. Algemeen directeur Jean-Louis van Aerle: “We richten ons met name op het beschikbaar stellen van informatie. Dat doen op twee verschillende manieren. Aan de ene kant alle zaken die proces gedreven zijn en aan de andere kant alles wat applicatie gedreven is. Die scheiding hebben we gemaakt omdat die werelden niet altijd bij elkaar passen en om aparte expertises vragen. Onder de applicatie gedreven business kant van ons bedrijf valt alles op het gebied van 3D printing, grootformaat printing en grafische industrie (A3-A4). Bij het proces gedreven deel gaat het erom op welke manier informatie bij een bedrijf binnenkomt en wat er vervolgens met die informatie gebeurt. Hoe komt de informatie via het juiste kanaal bij de juiste personen terecht?”

Singe point of contact

In de veranderende markt, waarin de informatiestroom groeit en de printvolumes dalen, ziet Van Aerle dat veel MKB bedrijven met deze vraag te maken krijgen. “Wij hebben een switch gemaakt. We praten met de klant niet meer over een pc, maar over hoe informatie een bedrijf binnen komt en wat de vervolgstappen zijn. Welke plek krijgt die informatie? Op welk platform? En, wat gaat er vervolgens mee gebeuren? Hoe archiveer je de informatie? Hoe maak je dingen zichtbaar en hoe houd je het overzicht? Door niet alleen ICT aan te bieden, maar ook printing, telefonie en software, koopt de klant een totaalpakket. We merken dat klanten het prettig vinden om al deze zaken bij ons af te nemen. Geen gedoe meer met allerlei verschillende leveranciers. Doordat steeds meer devices met elkaar verbonden zijn, weet de klant niet altijd waar een bepaald probleem vandaan komt. Als ze alle diensten bij ons afnemen, hoeven ze dat niet zelf uit te zoeken, maar kunnen ze ons bellen zodat we het op kunnen lossen.”

Bij de nieuwe manier van werken past volgens KNNS ook een nieuwe bedrijfsstructuur, die aansluit bij de manier waarop een klant zaken doet met een bedrijf. “We hebben het bedrijf onderverdeeld in drie segmenten: Sales, Implementatie en Support. We denken vanuit klantgerichtheid. Een klant wil snel geholpen worden. Als een klant een probleem of een vraag heeft, bijvoorbeeld tijdens de implementatie, kan hij één nummer bellen. Of het nu een probleem is met de printer of met de software, dat maakt niet uit.”

Blauwdruk

“De komende jaren willen we ons ontwikkelen van een regionaal naar een landelijk opererend bedrijf.  Ik geloof dat de klant echt gebaat is bij een single point of contact. Klanten willen niet meer een aparte telefoonaanbieder hebben en ICT weer bij iemand anders doen, mede doordat devices steeds meer met elkaar en met netwerken verbonden moeten worden. Het bedrijf zoals het nu is, moet de blauwdruk zijn voor de verdere ontwikkeling.”

(MV)