Redactie - 08 februari 2014

'Verschuilen achter je scherm kan niet meer'


'Ik heb de spullen niet dus ik moet wachten', of 'jij mag mijn testscript van tevoren niet zien'. Bij IT Operations, onderdeel van NS Reizigers (NSR) zijn deze taferelen voorgoed voorbij met de invoering van de ontwikkelstraat Topaas. Peter Betting, manager testen en kwaliteit bij NSR IT Operations, vertelt in een interview over de geboorte van de – op maat gemaakte –  ontwikkelstraat Topaas (Totaaloplossing voor projecten as a service).

Traceability en transparantie

Peter Betting zag dat er behoefte ontstond in de organisatie aan meer standaardisatie binnen het vakgebied software testen. Dit gebeurde op vele verschillende manieren binnen de diverse IT Operations projecten, van gestructureerd tot ongestructureerd. “We zijn begonnen met het standaardiseren van software testen. Dat betekent een standaardbeleid en een standaard methode op het gebied van testen. Dit hebben we laten ondersteunen door een test management tool: Rational Quality Manager van IBM. Later is dit een onderdeel en het beginpunt geworden van de ontwikkelstraat. Op het moment dat we testen gingen standaardiseren ontstond bij andere IT disciplines ook die behoefte. Het requirements managementsteam bijvoorbeeld wilde daar ook stappen in maken. De behoefte is echt vanuit de organisatie ontstaan, medewerkers zien toegevoegde waarde in het aaneensluiten van tooling.”

Het doel van de ontwikkelstraat ligt in lijn met de speerpunten van de NS. “De kwaliteit moet omhoog, maar de kosten moeten omlaag. Dat betekent dat we snelheid willen boeken en daarmee tijdswinst. Dit bereik je met standaardisatie, traceability, transparantie en bovenal intensieve samenwerking. Waar je je vroeger wellicht zou kunnen verschuilen achter je bureau en achter je scherm omdat je iets maakte en het daarna op een share plaatste, is nu alles direct zichtbaar voor alle medewerkers die toegang hebben tot dat projectonderdeel of project. NSR IT Operations wilde die stap graag maken.”

Adoptie

“De ontwikkelstraat is opgetuigd in een periode van vier maanden. Dat hebben we gedaan met een aantal leveranciers. Toen we klaar waren met de ontwikkelstraat hadden we 8 'klanten' (interne gebruikers), maar inmiddels hebben we er 200 vanuit IT Operations. Ik zie dat als een bewijs dat er vraag is naar de ontwikkelstraat. Medewerkers willen bezig zijn met hun vakgebied, of ze nu projectleider zijn of tester. Daarbij willen ze ondersteund worden door een set aan tooling. En als ze naar het volgende project gaan willen ze niet weer het wiel uitvinden.”

Regie

“We willen zelf in de regiestoel zitten. De invloed van een ontwikkelstraat en de rol van IT is té belangrijk geworden om dat helemaal bij één partij neer te leggen. We wilden wél ondersteund worden door de experts uit het vakgebied.” Om deze experts te vinden heeft NSR IT Operations eerst een memo opgesteld met de visie van een dergelijke ontwikkelstraat en onderzoek gedaan. “We hebben verschillende leveranciers benaderd, verschillende 'off the shelf' ontwikkelstraten bekeken, we zijn op bezoek geweest bij hen om de productontwikkelingen te zien. We zijn bij de klanten op bezoek geweest van een aantal leveranciers, om vragen te stellen over bijvoorbeeld opstart-issues en voor praktijksituaties. Op zoek naar ruimdenkende partijen, die ook de uitdaging in zouden zien om tooling van verschillende leveranciers aan elkaar te koppelen. De nadruk ligt dus ook op tools die wij binnen de NS nodig hebben. De toolbehoefte moet afgestemd zijn op de volwassenheid van de organisatie. Wil je de meeste functionaliteiten bieden, of ga je die functionaliteiten bieden die gevraagd worden in de organisatie? De koppelbaarheid van de tools was belangrijk, maar ook vragen als: kan de tool in de toekomst eventueel worden vervangen, hoe afhankelijk zijn we van de verschillende componenten in de ontwikkelstraat?”

“Uiteindelijk zijn we met drie partijen om de tafel gegaan: Info Support, Capgemini en Sogeti. We hebben gebruik gemaakt van de Scrum methode. Een actieve participatie van de product owner, maar ook van de leveranciers. We hebben echt goede professionals geselecteerd om hier gezamenlijk een succes van te maken.”

“Organisatiebreed en ook zelfs daarbuiten is er veel interesse in de ontwikkelstraat. Topaas heeft unieke eigenschappen ten opzichte van courante ontwikkelstraten. Vooralsnog richten we onze pijlen op IT Operations. Op dit moment worden nieuwe en lopende projecten in de ontwikkelstraat gezet. Het doel voor IT Operations is om alle projecten, klein of groot, door de ontwikkelstraat te laten lopen. En de overdracht naar beheer ook via de ontwikkelstraat. Het gaat om tientallen projecten tegelijk.”

Beheer

“Als het project klaar is hebben we een overdracht naar de verschillende beheerorganisaties. Door de ontwikkelstraat zie je een actieve participatie van de beheerorganisaties in een vroeg stadium van de ontwikkelstraat waarbij beheerders actief op de projecten participeren en in onze ontwikkelstraat werken, waardoor de overgang van project naar beheer veel soepeler verloopt. Omdat iedereen met dezelfde tools werkt en volgens dezelfde methodiek, heb je geen overgang meer van het ene systeem naar het andere systeem.”

“Het introduceren van een tool binnen een bedrijf zal altijd hopelijk een grote groep mensen enthousiasmeren maar er zijn altijd mensen die wat norser en sceptisch zijn. Het is ook een grote verandering voor mensen. Als je zoiets wil introduceren heb je dus voldoende commitment nodig. Als we mensen aantrekken letten we er ook op dat mensen 'tool minded' zijn. Op het moment dat je een aantal projecten weet te enthousiasmeren die zichtbaar zijn en daar succes mee boekt, staan andere partijen in de rij om met de ontwikkelstraat te gaan werken.”

Toekomst

“De primaire focus heeft in eerste instantie gelegen op de volgende drie disciplines: projectmanagement, requirements management en testmanagement. Daarnaast is er al gestart met het integreren van software ontwikkeling.. De vervolgstap is het automatiseren van testen. Voorbeelden hiervan zijn regressietesten binnen beheerorganisaties en regressietesten binnen Scrum teams. We analyseren de nieuwe componenten alvorens deze in de ontwikkelstraat te integreren. Wat zijn de kosten van de tool inclusief het bijbehorende onderhoud? De ontwikkelingen binnen de ontwikkelstraat stoppen nooit.”

(MV)

 

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024