Redactie - 03 oktober 2013

IT à la carte – At your service!


“Door de financiële en economische crisis is onze wereld voorgoed veranderd. Maar, als je goed om je heen kijkt, zie je dat er heel veel mogelijkheden zijn ontstaan door de voortschrijdende technologische ontwikkelingen die op hun beurt weer enorme veranderingen in het economische verkeer met zich mee kunnen brengen.” Aan het woord is Eugene Tuijnman, CEO van SLTN tijdens een exclusief interview met Executive-People over hoe hij kijkt naar de veranderende IT markt en hoe SLTN hier op inspeelt.

“SLTN bestaat inmiddels ruim 16 jaar en in ons laatste boekjaar hebben we wederom een gezonde groei in zowel omzet als winstgevendheid laten zien. We hebben ruim 70 miljoen euro omzet gerealiseerd tegen 65 miljoen het jaar daarvoor. SLTN groeide het snelst in Managed Services en Cloud Services. We zijn trots op onze loyale klantenkring en ons hoog gecertificeerd personeel. En wellicht nog veel belangrijker: in de laatste drie jaar hebben wij in een negatieve markt ruim 200 nieuwe klanten binnen gehaald en behalen we bij onze bestaande klanten meer en meer omzet. Een dergelijk trackrecord in een negatieve markt kan alleen gerealiseerd worden door een perfecte samenwerking tussen de verschillende IT leveranciers, SLTN personeel en onze zeer gewaardeerde klanten. Stilstand is achteruitgang en dus ontwikkelt SLTN continue innovatieve diensten en oplossingen die wij tegen een uitstekende prijs en bijbehorende prestatie aan kunnen bieden.  De concurrentie is keihard; het aantal faillissementen in de IT branche is nog nooit zo hoog geweest en de grote namen draaien reorganisatie na reorganisatie. Als bedrijf moet je inspelen op verandering en steeds weer onderscheidend vermogen ten toon spreiden anders is het snel afgelopen”, vervolgt Tuijnman.

“Ik vergelijk IT nog steeds met de automobiel industrie. Die is veel volwassener dan onze IT industrie. Een auto fabrikant is zowel Architect, Producent, System- en Solution Integrator en Managed Service Provider. En we hoeven al lang niet meer steeds naar de werkplaats; firmware upgrade kan remote “maar dan moet u wel even stilstaan”. Maar we maken als IT industrie ook stappen in de goede richting. Integrated Systems zoals Vblock, Flexpod en Pure Systems. Nog niet zo perfect als een auto, maar belangrijke stappen zijn gezet. Het laatste decennium is ook lease niet meer weg te denken als de facto gebruik- en betaalmodel. Een auto met 5 zitplaatsen, een all-in prijs voor 40.000 km per jaar en een SLA voor de beschikbaarheid. En dat allemaal op basis van een vaste periodieke prijs zonder up-front investeringen. En het allermooiste? Al heb je 100 of meer van deze voertuigen, monteurs hoef je niet in dienst te hebben. En als u dit vergelijkt met de IT sector? Gebruiken versus Kopen? Opex versus Capex? En dat noemen wij al heel snel Cloud. En hoe had u uw Cloud gehad willen hebben? Private-, Hybrid- of Public Cloud of wellicht een mix van al deze smaken? Ook met slagroom?”, vervolgt Tuijnman met een glimlach.

“Cloud en de bijbehorende diensten zijn inmiddels niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. De technologie wordt steeds betrouwbaarder en betaalbaarder maar nog veel belangrijker; de software fabrikanten gaan mee doen in Cloud licenties en dat is een forse doorbraak en zal een versnelling gaan geven in het gebruik van de Cloud.”

“Zoals eerder aangegeven is SLTN altijd bezig innovatieve oplossingen en diensten te ontwikkelen. Echter, SLTN kiest altijd technologie die zich al heeft bewezen. Innovatief en onderscheidend maar wel met een trackrecord en een goede support organisatie vanuit de fabrikant. Als we inzoomen op onze Cloud diensten dan hanteert SLTN het à la carte principe. Kies wat u wilt, in de vorm die u wilt qua SLA en kosten per maand. Maar we proberen het wel zo goed mogelijk te standaardiseren. Want hoe meer keuzes, hoe meer kosten. En des te lastiger om goede service te verlenen. Daarom is er ook geen BMW 15, BMW 22 of BMW 37. Voldoende keuze in de basis, betaalbaar en kwalitatief met voldoende functionaliteit voor iedereen. De Cloud diensten van SLTN voldoen aan dit principe”, stelt Eugene Tuijnman.

“SLTN gebruikt Datacenter Brabant als haar ‘eigen’ Tier 3 datacenter. Het datacenter is modern, nog maar twee jaar oud, duurzaam en heeft ISO 9001, ISO 14001 en ISO 27001 certificeringen alsmede NEN7510. Het is carrier neutraal en het ligt ruim boven NAP.” SLTN heeft in dat datacenter haar moderne Cloud omgeving ingericht en werkt onder andere met vCloud Director van VMware maar ook met de IBM Smart Cloud solution waar SLTN door IBM werd onderscheiden met een wereldwijde award begin dit jaar. Klanten kunnen kiezen uit een breed scala aan mogelijkheden. Prijs per VM en per GB simpel gesteld voor zowel Windows als Linux. Maar wij hebben ook Oracle Exadata, AIX en OS/400 capaciteit staan en sinds kort kunnen we ook ‘oude’ mainframe applicaties hosten. SLTN ontzorgt ICT ook op deze wijze.”

à la carte
“Het meest verkocht, naast IAAS (Infrastructure As A Service) en PAAS (Platform As A Service), worden momenteel Cloud diensten zoals BAAS (Back-up As A Service), AAAS (Archiving As A Service) en DRAAS (Disaster Recovery As A Service) gevraagd. Er zit natuurlijk overlap maar ook onderlinge aanvulling in deze diensten. Maar als klant kunt u à la carte kiezen. Vooraf geen investeringen, flexibiliteit in het gebruik en overzichtelijke kosten.”

SLTN heeft samen met Middleware specialist Axxius recent een nieuwe dienst gelanceerd: MAAS. En u weet het, IT-ers zijn meesters in afkortingen dus: MAAS is de afkorting voor Middleware As A Service.  Juist Middleware is als product vaak erg ongrijpbaar. Elke applicatie gebruikt het, het is de plek waar heel snel security lekken kunnen optreden maar toch is het bij veel bedrijven vaak een lastig kindje in de IT huishouding. SLTN speelt hier op in door klanten aan te bieden hun huidige Middleware omgeving voortaan als een dienst af te nemen. Eenvoudig gesteld wordt een applicatie opgeknipt en biedt SLTN de Middleware aan vanuit hun datacenter of indien men dat niet wil, gewoon bij de klant in zijn eigen datacenter. Altijd compliant qua licenties en software versie en altijd verzekerd  van specialisten door een gedegen SLA. De eerste functionele en technische testen zijn succesvol afgerond en voor de komende maanden zijn er met name op het gebied van IBM WebSphere diverse klanten die al veel interesse hebben getoond. Naast WebSphere worden vanzelfsprekend ook diverse Open Source Middleware producten ondersteund.”

Ontzorgen
“SLTN hanteert in haar marketing de term ‘SLTN ontzorgt ICT’. En dat is precies wat wij doen”, aldus Tuijnman. “SLTN helpt klanten verder met het ontzorgen van hun ICT afdelingen. ICT is de motor van vele bedrijven, zonder ICT gebeurt er niets meer. Maar toch kan er nog veel geoptimaliseerd worden en daar ligt nu net de kracht van SLTN, à la carte betaalbare maar betrouwbare keuzes maken!”