‘De verandering die IT doormaakt is ingrijpender dan ooit’
10-09-2013

‘De verandering die IT doormaakt is ingrijpender dan ooit’


Leading in a Digital World is dit jaar het thema van Gartner Symposium/ITXpo in Barcelona. De veranderingen die plaatsvinden in de IT-markt zijn ingrijpend, en hebben grote gevolgen voor de manier van werken en de positie van de CIO. Steeds meer CIO’s weten dan ook Gartner te vinden voor advies over de te volgen strategie. Executive-People sprak met het management team van Gartner Benelux over de transformatie van de CIO-rol en de waarde van Symposium/ITxpo.

Nog steeds speelt de ingrijpende combinatie van krachten die Gartner enkele jaren geleden al benoemde, de bekende Nexus of Forces van social, mobile, information en cloud. Marc Swartjes, regional director Benelux: “Waar dit in de afgelopen jaren een visie was op de toekomst zien we recent het ene na het andere voorbeeld van hoe organisaties de nexus toepassen in hun bedrijfsvoering. Ook vorig jaar hebben we het er tijdens Gartner Symposium over gehad, in combinatie met de grote veranderingen die dat in het IT landschap teweeg ging brengen. Daarbij gaat het zowel om verandering in de IT rollen, als om veranderingen in het IT landschap.” Zo zullen er in 2015 enkele miljoenen banen gecreëerd zijn rondom Big Data, en zal ongeveer een derde van alle organisaties een Chief Data Officer hebben aangesteld. Dit jaar zal de impact van de Nexus of Forces verder worden uitgewerkt. Swartjes: “Meer dan ooit geldt dat ieder budget een IT budget is. De verandering die IT doormaakt is zowel voor bedrijven als consumenten relevant, en heeft een grotere impact dan ooit. En de CIO staat in het middelpunt van die transformatie.” 

Nieuwe rol 
Dat is de reden dat Gartner dit jaar Leading in a digital World heeft gekozen als thema voor Symposium/ITXpo. “Dit jaar gaat het over de vraag hoe IT en de CIO de transformatie maken naar die nieuwe rol.” Thijs van Koppen, Regional Vice President Executive Programs (EXP) Benelux vult aan: “Dat sluit bovendien aan op de thema’s die we eerder met de CIO-agenda hebben benoemd. Ik zie dat in praktijk bij de organisaties die we bedienen vanuit EXP, er ontstaat een tweedeling. De traditionele IT is gericht op het automatiseren van handmatige activiteiten. Daarnaast zie je de groei van IT die gebruikt wordt om echt geld te verdienen voor de business.” Van Koppen noemt als voorbeeld het succes van Netflix, dat op een slimme manier gebruik maakt van Big Data. “Dit Amerikaanse televisiebedrijf gebruikt big data analyse gebruikt om te bepalen hoe succesvolle televisieseries of televisiefilms eruit zien. Zij gebruiken IT niet om iets te automatiseren, goedkoper te doen, of sneller te werken. Zij zetten IT in om daadwerkelijk een nieuw product te maken dat een hogere kans heeft op succes. Daar komen steeds meer voorbeelden van.” 

“Vervolgens is de vraag wie daar binnen een bedrijf voor verantwoordelijk is. De CIO, de Chief Digital Officer, het hoofd Marketing? Bij de organisaties waar ik mee werk zie ik al die vormen terug. Dat wordt ook weerspiegeld in het bezoekersprofiel van Gartner Symposium/ITxpo, er komen steeds meer mensen die niet een puur IT profiel hebben.” 

Grenzen vervagen 
Swartjes: “We zien in toenemende mate dat de CIO zelf zijn leidinggevende, of bijvoorbeeld zijn marketingcollega meeneemt. De grenzen vervagen, en dat past bij onze visie dat ieder budget een IT budget is. We verwachten nog steeds dat over een aantal jaren het IT budget van de CMO groter is dan dat van de CIO. Vijftien jaar geleden gingen vooral architecten en senior developers naar Gartner Symposium, nu is de meerderheid van de bezoekers IT directeur of CIO.” En ook dit jaar zal het aantal bezoekers weer hoger zijn dan voorheen. Meer dan vierduizend attendees worden verwacht van wie veertig procent CIO is. 

Van Koppen verklaart dat aanhoudende succes uit de onafhankelijke kennis die ze kunnen opdoen: “Het congres is uniek omdat het op de volledige breedte van het IT vakgebied onafhankelijke inzichten geeft en men met ‘peers’ uit verschillende industrieën en geografieen in contact kan komen. Veel CIO’s kunnen dit veel makkelijker rechtvaardigen dan een door een vendor georganiseerde reis. Dus de reis naar de vendor in de Verenigde Staten vervalt, de trip naar het Symposium/ITxpo in Europa blijft.” 

Ook dit jaar is er weer een speciale CIO track. In totaal zullen in vier dagen tijd ruim driehonderdvijftig sessies georganiseerd worden, meer dan vorig jaar. Meer dan honderd analisten zijn beschikbaar voor een op een gesprekken, presentaties en workshops. De CIO workshops zijn niet alleen gewild vanwege de informatie van de Gartner-analisten, maar ook vanwege de mogelijkheid om met andere CIO’s over bepaalde onderwerpen van gedachten te wisselen. 

Volgens van Koppen zijn er een aantal zaken die Nederlandse CIO´s hoog op de agenda hebben staan, zoals business intelligence en big data. “We krijgen veel vragen over de impact daarvan op de IT organisatie. Dat gaat verder dan de traditionele governance-discussie. Het gaat meer om de vraag hoe je een IT organisatie zodanig inricht dat je daadwerkelijk innovatie faciliteert. Uiteraard is kostenbesparing voor veel CIO’s nog steeds een belangrijk thema, maar we zien steeds meer vraag naar thema´s gerelateerd aan groei en vernieuwing. Hiermee zeg ik niet dat de crisis al achter de rug is, maar we zien bij onze klanten duidelijk dat er over meer wordt gesproken dan alleen crisisgerelateerde thema’s. Ze willen weer geld verdienen en innoveren.” 

Grote stappen 
Cloud computing is ook dit jaar weer een onderwerp in Barcelona, maar daarin zijn grote stappen gemaakt. Van Koppen: “We hebben onlangs een bijeenkomst gehad met vertegenwoordigers uit de Nederlandse financiële sector, waar ik heb gemerkt dat het gros van de aanwezige CIO’s behoorlijk goed in staat is om de hype te scheiden van datgene wat daadwerkelijk voor hen van belang is. Er is dus een vrij hoge mate van volwassenheid op het gebied van cloud bij CIO’s.” 

“We merkten dat ook bij een andere cloud-bijeenkomst die we organiseerden. Aanvankelijk twijfelden we erover of we dat nog wel moesten doen, omdat er al zoveel over is gezegd. Maar daarin vergisten we ons, want we hebben bij een briefing nog nooit zo’n hoge opkomst gehad, we hebben zelfs de inschrijving moeten sluiten. Bij die bijeenkomst bleek toch dat er nog veel vragen leven, want de echte transitie naar cloud is nog niet gemaakt. De uitgaven aan gewone software zijn altijd nog tientallen procenten hoger dan die aan cloud.” 

Leuke tijd 
Swartjes: “Dit is een leuke tijd om CIO te zijn. Je komt als het ware uit die technische en intern gefocuste omgeving, en hebt nu een seat aan tafel bij de business. Tenminste, als je het goed aanpakt. Want de discussie gaat nu heel nadrukkelijk over business en consumenten. Het hele landschap gaat absoluut veranderen. Veel organisaties zitten nog met een traditionele infrastructuur die vooral gericht is op het business proces. De IT is echter aan het kantelen naar consumer demand. En dat is echt een hele andere wereld. Er gaan nog veel verschuivingen plaatsvinden, waar we op Symposium over zullen praten.” Hoe haal je als bezoeker het meeste uit het volle programma? Van Koppen: “Het Symposium kan heel groot en overweldigend zijn. Maar het biedt tegelijkertijd voldoende mogelijkheden om een programma op maat samen te stellen. Dit kan door een goede voorbereiding, en te kijken naar de onderwerpen en de online agenda in te vullen. Wat we ook steeds meer zien is dat de CIO met zijn hele team komt. Voor een aantal grotere organisaties die met meer mensen komen organiseren we zelfs speciale sessies. Als je een goede cocktail weet te maken van alle beschikbare elementen dan is de return on investment van het symposium optimaal.”


Lees meer over Gartner Symposium/ITxpo op deze site

Terug naar nieuws overzicht