Redactie - 06 juli 2013

Bull: Gezondheidszorg belangrijke focus


Voor Bull Nederland is het meedenken met de klant over het verbeteren van processen uiteindelijk belangrijker dan de technologie waarmee dat kan. Dat mag vreemd klinken voor een technologiebedrijf, maar is het zeker niet. “Want”, zegt Roel Kusters, commercieel directeur van Bull Nederland, “technologie moet voor elke organisatie de driver zijn voor succes. Het gaat er dus vooral om hoe je technologie inzet.”

Het Franse Bull is in Nederland al jaren actief. Sinds de komst van Kusters als commercieel directeur in 2012 is het accent bij het bedrijf sterker komen te liggen op enkele specifieke sectoren: retail, de gezondheidszorg en de financiële dienstverlening. Stuk voor stuk sectoren waarin veel gebeurt en waar de IT-component een cruciale rol speelt. Door deze focus is het volgens Kusters beter mogelijk om het vertrouwen van klanten te winnen en hen vast te houden. “Wij zijn bij Bull Nederland bezig met een transitie waarbij we – meer dan ooit – de klant en zijn uitdagingen centraal stellen. Dat doen we door te luisteren, al hun uitdagingen in kaart te brengen en pas dan te kijken welke oplossingen we kunnen bieden. Deze outside-in aanpak werkt. Steeds meer prospects bellen ons spontaan om van ons te horen hoe wij tegen ontwikkelingen in hun sector aankijken en in hoeverre we een bijdrage kunnen leveren aan hun IT-strategie op de langere termijn.” 

Gezondheidszorg 
De manier waarop Bull opereert in de zorgsector, is illustratief voor de transitie van de organisatie. Zo organiseert het bedrijf rondetafelgesprekken met mensen uit de zorg over onderwerpen die hen bezighouden, en deelt Bull kennis met deze deelnemers – maar ook via bijvoorbeeld blogs op zorggerelateerde websites. Lex de Weille, sales manager Healthcare en Public bij Bull: “Daarnaast werken we met klanten aan roadmaps voor de toekomst. We plaatsen stippen op de horizon en kijken welke onderliggende infrastructuur er nodig is om die punten te bereiken. Wij willen instellingen helpen om van IT een driver voor succes te maken in plaats van een noodzakelijk kwaad.” De Weille merkt in de rondetafelgesprekken dat IT-volwassenheid en IT-governance belangrijke thema’s zijn voor IT-managers bij zorginstellingen. “Bij een recente bijeenkomst bleek dat verschillende deelnemers die eerst actief waren in andere sectoren, aanvankelijk opkeken van de situatie die zij aantroffen op het gebied van ICT bij hun werkgevers in de zorg. Veel applicaties, een veelal praktische benadering van IT en relatief weinig strategische of fundamentele discussies. Vooral de volwassenheid van IT en de IT-governance in ziekenhuizen lopen volgens sommigen achter op andere sectoren. Een van de verklaringen is, dat de ziekenhuissector een wereld is van doeners. Een arts stelt een diagnose en gaat samen met het verplegend personeel aan de slag met de behandeling. Iedereen is vooral actiegericht. Overigens groeit de bewustwording dat meer volwassenheid nodig is, en ontstaan er steeds meer initiatieven om daarnaartoe te werken. Bull helpt instellingen daarbij.” 

iPad aan het bed 
In de zorg gaan de technologische ontwikkelingen razendsnel. Daar zit ook een behoorlijk stuk ‘hype’ bij, vinden Kusters en De Weille. “Artsen met een tablet of smartphone, steeds nieuwe medische technologie. Er zijn allerlei mogelijkheden, maar vergeet niet dat deze om te beginnen een stevig technisch fundament nodig hebben”, benadrukt De Weille. “Met dat fundament is in te spelen op de enorme groei in data, waar alle instellingen mee te maken hebben. Wij denken op dit moment met verschillende zorg4verleners mee over hun datastrategie ter ondersteuning van de bedrijfsprocessen. Daarbij zijn drie thema’s belangrijk: beveiliging, beschikbaarheid en Big Data. Voor wat betreft databeveiliging is het praktisch om mensen toegang tot meerdere applicaties te bieden met slechts één enkele authenticatieprocedure via single sign-on. Dit bevordert het gebruiksgemak en dat is precies waar zorgwerkers om vragen. Hoe gebruiksvriendelijker hun tools, hoe meer tijd ze hebben voor echte zorg. Voor wat betreft databeschikbaarheid, is het zaak om samenhangende systemen efficiënter in te richten en onderscheid te maken tussen cruciale systemen en systemen met een lagere beschikbaarheidseis. Niet alle informatie is 24 maal zeven nodig voor iedereen. Verder is er de datalawine. Big Data is momenteel het modewoord in de ICT. Ook de gezondheidszorg ontkomt hier niet aan. 35 procent van alle digitale data die opgeslagen wordt, heeft een relatie met de gezondheidszorg. De uitdaging is om van al die data informatie te maken, die je kunt gebruiken om de zorgverlening en de bedrijfsvoering ervan te verbeteren.”

Expertise 

Op alle gebieden kan Bull Nederland op elk moment terugvallen op de expertise die het wereldwijd heeft opgebouwd. Als het nodig is, laat Bull Nederland specialisten uit bijvoorbeeld Frankrijk komen. Zoals bio-informatici: biotechnologen met ruime IT-kennis, die zich onder meer bezighouden met DNA-onderzoek. Deze opgebouwde expertise sluit aan bij de ontwikkeling van personalisedmedicine, waarbij het DNA van een patiënt de basis is voor behandeling. Roel Kusters wijst erop dat Bull als geen ander in staat is om op deze ontwikkelingen in te spelen. “Wij zijn niet alleen goed thuis in technologie, maar ook in diensten die de technologie en infrastructuur ondersteunen. Bovendien hebben we die gebieden niet in silo’s opgedeeld. Daardoor benaderen we deze en andere trends vanuit één perspectief. Zo vraagt dit type onderzoek heel veel computerrekenkracht enopslagcapaciteit. Ook daar zijn we goed in thuis. We zijn bekend van onze High- Performance Computing-systemen die in Nederland bij het KNMI en SURFsara in gebruik zijn, en we leveren al tientallen jaren storagesystemen van marktleiders. Daarnaast is research en development van eigen technische producten en kennis een speerpunt.” 

Kusters en De Weille benadrukken dat Bull ver wil gaan als het gaat om het centraal stellen van de klant. Kusters: “Het gaat altijd om de beste oplossing voor de klant, zelfs als je daardoor minder verkoopt. Wij willen vertrouwen winnen en gaan niet voor het snelle gewin, maar voor de lange termijn.”