Tectrade: 'Data vormt de levensader van organisaties'

Tectrade: 'Data vormt de levensader van organisaties'

19-05-2013

Tectrade: 'Data vormt de levensader van organisaties'


De vragen waar Tectrade mee te maken heeft hebben steeds vaker een businessachtergrond, naast de traditionele technische aspecten. CIO’s zijn in een snel veranderende marktomgeving steeds vaker verantwoordelijk voor strategische zaken als risicomanagement en compliance. Dat heeft weer gevolgen voor de koers van Tectrade. Interview met Alex Fagioli, CEO van Tectrade UK en Ronald van Heek, CCO van Tectrade in Nederland.

"De vragen waar onze klanten mee zitten hebben voor een belangrijk deel te maken met Big Data,” aldus Fagioli. "Zij worstelen met enorme hoeveelheden data in hun organisatie, meer dan voorheen. Vooral bij middelgrote bedrijven ontbreekt op dat vak de nodige ervaring, wat hen voor grote uitdagingen stelt. Tegelijkertijd is die data van cruciaal belang voor de bedrijfsvoering, wat betekent dat er een risico ontstaat waar ze een antwoord op moeten zien te vinden. De vraag is hoe CIO´s dat gaan aanpakken."

Zijn collega Ronald van Heek, CCO van Tectrade in Nederland, vult aan: "Door de razendsnelle ontwikkelingen in de IT zijn vrijwel alle maatregelen die organisaties de afgelopen vijf jaar hebben genomen irrelevant geworden. Tegelijkertijd zijn back up en databescherming geen glamoureuze activiteiten, het moet nu eenmaal en het kost geld. Maar het levert geen winst of omzet op. Dat vraagt om afgewogen investeringen. Niet doen is echter geen optie, omdat data de levensader aan het worden is voor de meeste bedrijven. Ze zoeken dus naar manieren om deze factoren gecombineerd en gestructureerd aan te pakken." "Daar zijn de juiste vaardigheden voor nodig. Maar de IT wil zich vooral richten op zaken die direct waarde hebben voor de business, ze willen hun energie steken in toegevoegde waarde voor de organisatie. Bijvoorbeeld data analyseren, en het verbeteren van de dienstverlening aan interne en externe klanten. Bedrijven investeren dus liever in de front office dan in de back office. IT organisaties willen de dienstverlening verbeteren en tegelijkertijd de kosten zoveel mogelijk reduceren." 

Bedrijfskritische data 
Fagioli: "En dat is waar wij een rol bij spelen. Tectrade kijkt heel specifiek naar de levensader van organisties, die gevormd wordt door bedrijfskritische data. Wij hebben de kennis en ervaring om die vraagstukken op te pakken, onder meer met onze Helix Protect-diensten. Hierin hebben we onze managed back up-oplossingen samengebracht. Op die manier communiceren we onder één merknaam helder dat we Big Data management-oplossingen bieden. Wij beschermen de enen en de nullen van onze klanten."

"Helix symboliseert natuurlijk DNA, en data vormt het DNA van een organisatie”, aldus Van Heek. “Wij beschermen dat DNA. Ik denk dat dit een goede metafoor is voor de activiteiten van Tectrade. We streven hiermee naar customer excellence, waarbij wij de verantwoordelijkheid nemen voor de enorme hoeveelheden bedrijfskritische data waar onze klanten mee worstelen, maar die wel behoren tot de kern van een onderneming. Je kunt niet doen wat wij doen zonder commitment en ervaring. Overigens werkt die analogie met DNA naar twee kanten, want het geeft tegelijkertijd aan dat databescherming ook onderdeel uitmaakt van het DNA van Tectrade. Dat leidt tot de nodige synergie." 

"Voor de CIO betekent dit alles dat we een oplossing hebben op het gebeid van risicomanagement en compliancy. Dat zijn zaken waar de CIO verantwoordelijk voor is bij de business, van de CIO wordt gevraagd garanties te geven over het opslaan en behoud van die cruciale data. Een CIO heeft weliswaar de beschikking over een volledige IT-afdeling, maar slechts een beperkt deel daarvan zal zich bezighouden met databescherming. En zal dat ook nog maar eens part time doen. Hun ervaring op dat gebied is dus per definitie beperkt. Dit betekent weer dat het risico blijft bestaan. Een goede oplossing is dus om dat deel van de werkzaamheden uit te besteden aan een gespecialiseerd bedrijf als Tectrade." 

Strategie 
Fagioli: "Dat past in de strategie die veel CIO’s momenteel volgen, door te kiezen voor multi-sourcing. Dat is iets anders dan volledige outsourcing. Ze gaan op zoek naar specialisten voor specifieke gebieden, bijvoorbeeld een leverancier die zorgt voor het managen van voice, een leverancier die zorgt voor het managen van het datacenter en een leverancier die zorgt voor het beschermen van de data. Ze verwachten van die leveranciers dat ze dit doen op de meest efficiënte manier."

“De ervaring van onze klanten is dat onze bescherming uitkomt op bijna honderd procent”, zegt Van Heek. “In de SLA zijn alle zaken met betrekking tot risicomanagement en compliancy afgedekt. Met Helix Protect kunnen onze klanten vervolgens weer aan de auditors laten zien dat ze volledig compliant zijn. Tegelijkertijd nemen wij de technische complexiteit van databescherming uit handen. Want het is een samenspel van mensen, software en hardware in een enterprise dataprotection en recovery dienst. Wij leveren de dienst op basis van een vaste service catalogus en strikte SLA’s. Klanten hoeven zich niet druk te maken om wat er onder de motorkap gebeurt. Het belangrijkste is dat het DNA van hun business volledig beschermd is middels Helix Protect. De omgeving werkt, en blijft werken dankzij Helix Protect. We geven op dat gebied harde garanties, die zo ver gaan dat we geld teruggeven als we niet zouden doen wat we beloofd hebben."

Fagioli: “Helix Protect is nu de basis waar we onze managed services op hebben gebouwd, om de kritische data van de klanten mee te beschermen. De volgende stap voor ons zal nu zijn om onze operaties internationaal verder uit te bouwen, onder meer in de Verenigde Staten en Australië. Met de opening van de Australische vestiging eerder dit jaar, zijn we nu in staat wereldwijd en 24 uur per dag de data van onze klanten te beschermen op basis van ons Follow the Sun principe.” 

“Met onze Helix Compute, Helix Store en Helix Archivediensten die beschikbaar komen kunnen we data tijdens hun hele levenscyclus beschermen: van creatie tot initiële opslag, inclusief protectie en archivering. We hebben met onze Helix Protect-diensten al bij meer dan 130 klanten wereldwijd een uitstekende track record opgebouwd. Stuk voor stuk bedrijven en organisaties die ons hun bedrijfskritische data toevertrouwen. Inmiddels beschermen we meer dan 15.000 servers en 15 Petabyte aan data. Daar hebben we vele jaren hard voor gewerkt."

Groei 
Van Heek: "IBM is voor ons een strategische partner, we werken al 21 jaar samen. De strategie en roadmap van IBM heeft ze een enorm sterke positie bezorgd. Wanneer je services wilt bieden op het niveau dat wij dat willen, heeft IBM daar het juiste software portfolio voor, en dat niet alleen, het is best in breed. Wij zijn dus in staat met de technologie van IBM diensten te ontwikkelen die toegevoegde waarde hebben voor onze klanten. Bij onze managed services is de ondersteuning altijd gegarandeerd. Wij zien dat zeker drie jaar van onze roadmap en groei al ondersteund wordt door de ontwikkelingen bij IBM." 

Fagioli: "Als bedrijf zijn we voortdurend op zoek naar groei. Op basis van ons huidige aanbod is onze ambitie om dè partner te worden op het gebied van data en storage management services. Deze groei gebruiken we weer om te investeren in het ontwikkelen van nieuwe diensten. We zien dat er veel belangstelling is voor Helix Protect, tot aan Zuid-Amerika toe. We zitten daarmee duidelijk in een transitie van technisch gedreven naar business gedreven. Het managen van risico en het garanderen van compliance zijn zoals gezegd zaken die steeds meer van ons worden gevraagd. Dat is duidelijk anders dan de situatie waar we een paar jaar geleden in verkeerden." 

"Het gaat nu om het creëren van kansen voor klanten om te groeien. Daarbij helpt het dat onze mensen zoveel ervaring hebben. De meeste mensen werken meer dan negen jaar bij Tectrade, en dat is voor deze branche uitzonderlijk. Die commitment is voor ons cruciaal om het verschil te maken. We investeren niet alleen in de technologie, maar vooral in de mensen. En dat waarderen onze klanten."

Uit: Executive-People Magazine, special IBM Pulse 2013

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Storage