Redactie - 04 mei 2013

‘Het is prettig om te weten dat je bedrijf niet ten onder gaat’


EVault is sinds 2007 een volledige dochter van Seagate Technology. Vóór die acquisitie was EVault al ruim tien jaar actief op het gebied van online backup & recovery. “Zo werd dat genoemd voor de opkomst van cloud”, aldus Valerie Fawzi, VP worldwide marketing. “EVault was één van de pioniers op het gebied van dienstverlening op het gebied van remote backup & recovery, en ontwikkelde oplossingen voor de technologische problemen rondom het heen-en-weer verplaatsen van data via het internet.”

Deze technologie is dus bij uitstek geschikt voor recovery in geval van calamiteiten. Fawzi: “Onze kracht ligt in de dienstverlenging die wij bieden, zowel via onze eigen organisatie als via onze partners.” EVault richt zich daarbij vooral op sterk gereguleerde branches, zoals de gezondheidszorg, financiële dienstverlening, de juridische sector, en andere bedrijven die veel te maken hebben met data compliancy.

Ook in Europa is EVault actief. “We hebben twee jaar geleden een frisse start gemaakt”, aldus Marketing Director EMEA Aad Dekkers. “Het distributiekanaal is uitgebreid naar het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland, met grote plannen om verder internationaal uit te breiden. Duitsland is bijvoorbeeld een belangrijk land om in te investeren.”

Het nieuwe Europese hoofdkantoor is onlangs geopend in Den Bosch. In Nederland werkt EVault met twee soorten partners voor de verkoop van software. Een deel van de resellers verkoopt software en services vanuit de EVault data centra. Een ander deel wordt gevormd door de service providers die hun eigen datacentra hebben, en die eigen oplossingen verkopen gebaseerd op de software van EVault.

Dienstverlening centraal

Dekkers: “Dit is een heel flexibel model om eindgebruikers te benaderen. We hebben een grote diversiteit aan eindgebruikers met verschillende wensen, zowel in grootte als in spreiding over meerdere landen en meerdere locaties. Ook wat dat betreft kunnen we veel flexibiliteit bieden dankzij ons distributienetwerk. EVault is een softwarebedrijf, maar kan ook zelf diensten aanbieden.”

“Dat is belangrijk omdat dienstverlening steeds meer centraal komt te staan. Dat zien we elke dag in onze contacten met eindgebruikers en met onze partners. We groeien sneller dan de markt, wat betekent dat we op de goede weg zijn met ons aanbod.” Zo biedt EVault in de Verenigde Staten al cloud disaster recovery, een dienst die nu ook in Europa is  geïntroduceerd.

Janson Hoambrecker, Director, Customer Experience Management - Cloud Disaster Recovery vult aan: “Alles wat we intern gedaan hebben, vastgelegd in draaiboeken en procedures, geven we aan onze partners. We verstrekken dus niet alleen de technologie. Want het is makkelijk om te zeggen ‘hier is de technologie, bouw maar een dienst’. Wij gaan een stap verder. Hierdoor kunnen onze partners hetzelfde niveau van dienstverlening bieden als wij, op basis van onze ervaring met vijftien jaar back-ups maken. Wat wij anders doen dan de meeste andere aanbieders is dat wij onze partners de huidige marge laten behouden, zelfs bij clouddiensten. Veel andere aanbieders verlagen de marges en kennen zichzelf meer toe.”

Nieuw in Nederland is Cloud Disaster Recovery, een dienst die al enkele jaren draait in de Verenigde Staten. Hoambrecker: “Van oorsprong maakten wij voornamelijk back-ups, die we in de cloud zetten. We losten bedrijfsproblemen op door een tweede kopie te maken, bij kleine tot middelgrote bedrijven die geen alternatieve locatie hadden.”

Gezondheid van bedrijf

“Daar kwam de vraag bij wat te doen bij een calamiteit bij. De data staat off site, en moet opnieuw tot leven worden gewekt, in een formaat krijgen waar je mee kunt werken. We presenteren CDR daarom als een soort verzekeringspolis om je bedrijf weer werkend te krijgen. Dat is een businessvraag, en gaat niet in de eerste plaats om technologie. In de gesprekken die wij voeren met CIO´s en CEO´s maken zij zich zorgen over de gezondheid van hun bedrijf.”

Ze vragen zich af of het bedrijf kan overleven wanneer er iets gebeurt, bijvoorbeeld als de server het laat afweten, een gebouw afbrandt, een overstroming optreedt. Het is dan zaak niet alleen een verzekeringspolis te hebben, maar ook de capaciteit om een bedrijf weer werkend te krijgen. Vooral kleine en middelgrote organisaties hebben geen eigen uitwijkmogelijkheden. Zij hebben weinig IT medewerkers, of de IT is uitbesteed. Wij zijn de uitbreiding van hun IT afdeling. Als zich een calamiteit voordoet hoeven ze alleen maar een verbinding met ons te maken. Wij gaan vervolgens met het systeem aan de slag en brengen hun bedrijf weer in de lucht.”

Dit is een volledige service, inclusief alle apparatuur, servers, opslagcapaciteit, externe IP-adressen, VPN verbindingen en de mogelijkheid voor remote users om weer verbinding te maken. De traditionele Disaster Recovery bestaat uit een computer, een bureau en een telefoon op een andere locatie. Tegenwoordig heeft iedereen een internetverbinding en mobiele apparatuur, zij willen niet naar een specifieke locatie gaan als zich een calamiteit voordoet, ze willen overal waar een internetverbinding is aan de slag gaan.”

CDR is zwaar op de proef gesteld tijdens orkaan Sandy in de Verenigde Staten. “Daarbij werd een groot gebied getroffen, waar we veel klanten hebben. Door de storm konden ze niet bij hun bedrijf. Ze hoefden alleen maar de telefoon op te pakken ons te vragen het over te nemen. We waren in staat veel bedrijven weer online te brengen. Binnen een paar uur werkte hun email en konden ze vijftig tot negentig procent van hun werk weer mobiel doen.”

Calamiteit

EVault heeft meer dan 83 klanten in het door Sandy getroffen gebied. “Het was een grote calamiteit, maar tegelijkertijd een goede test voor ons, we waren in staat om alle klanten succesvol te helpen, ruim binnen de door afgesloten SLA’s. Daarin staat onder andere de bepaling dat het contract vervalt als wij niet aan die SLA kunnen voldoen bij een test of een calamiteit. Maar sinds 2008 is dat nog nooit gebeurd.”

Testen is een belangrijk onderdeel van een dergelijke dienst. “Dat hebben we allemaal verwerkt in de maandelijkse servicebijdrage. Onze engineers komen langs, zij maken een analyse, stellen een DR-plan op en bepalen de strategie. We tonen aan dat het werkt. Tijdens de test kunnen medewerkers van klanten inloggen en transacties uitvoeren vanuit de cloud. Bij een audit kunnen zij vervolgens de resultaten van die test laten zien. De business case is dat je hiermee verschillende soorten risico’s aanpakt, en die risico’s minimaliseert. Want alleen het hebben van een backup is niet voldoende.”

De economische crisis maakt de vraag naar deze cloud-oplossing alleen maar groter. “Wat we bij veel bedrijven in de Verenigde Staten zagen toen de economische crisis toesloeg was dat zij niet meer de middelen hadden om een systeem van 100.00 euro te kopen. Maar wat ze wel kunnen doen is 1.000 of 2.000 euro per maand betalen. Daarmee krijgen ze dan hetzelfde niveau van dienstverlening. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt.”