Redactie - 14 december 2012

'Goede referenties zijn cruciaal'


CC Group heeft, tegen de trend in,  dit jaar weer een forse groei doorgemaakt. De CC Group is een System Integrator nieuwe stijl, en is technologie partner voor Oracle, Java en Microsoft. Vanuit deze technologische overtuiging bieden zij haar klanten consultancy, projectmanagement, functioneel beheer en  ontwikkel diensten. Het afgelopen jaar heeft de CC Group een flinke stap gezet in de zorgsector. Daarnaast heeft ook de  de consultancy/detachering, onder meer bij overheden groei laten zien.


Directeur Marcel Henriquez. "Wat ons sterk maakt, en draagt, is dat we naast een zeer adequate technische kennis ook beschikken over diepgaande kennis over specifieke branches waar we in actief zijn. Zo hebben we veel expertise opgebouwd in de zorg, de reiswereld, de media, overheden. Dan ben je in staat parallellen te trekken tussen wat er bij diverse klanten gebeurt. Wanneer je vervolgens in staat bent dat weer als bagage mee te geven aan je technische mensen maakt dat je als groep weer sterker. Dit geeft klanten vertrouwen in onze organisatie. "

Een belangrijke opdracht was bijvoorbeeld een groot zorg project in Denemarken. Hier heeft de CC Group een opdracht binnen gehaald voor de uitrol van haar Genetisch Software pakket bij  zes ziekenhuizen. Vanuit een duidelijke procesfocus is de klant overtuigd van de capaciteiten van de CC Group. "Dit is illustratief voor de manier waarop we werken.“

Internationale expansie
De internationale ervaring  biedt volgens hem veel nieuwe kansen, maar brengt ook nieuwe complexiteiten met zich mee. "Enerzijds worden zaken makkelijker door het internet. Je hoeft niet voortdurend in het buitenland te zitten bij een project, met niet meer dan een IP-adres  log je van  afstand in en kun je de software installeren. Via Webex kun je instructies en zelfs hele  trainingen geven. Dat zijn zaken die echt eenvoudiger geworden zijn."

"Dat is leuk, dynamisch en uitdagend. Internationaal zaken doen is door de komst van het internet veel makkelijker geworden. In het sales-traject ga je uiteraard veel fysiek op pad, maar in de uitvoering maakt het niet uit waar de server staat waar je op installeert, dat kan in Rijswijk zijn of in Nieuw Zeeland. Van die mogelijkheden maken we optimaal gebruik."

Maar aan de andere kant wordt het complexer door verschillen in taal en cultuur. "Dat merken we omdat we breed internationaal zaken doen, we zijn tegelijk bezig van Denemarken en Polen tot Portugal en Schotland. Je moet daarnaast natuurlijk wel rekening blijven houden met protocollen, en in de zorg zijn lokale en Europese wet- en regelgeving erg belangrijk."

Focus
Henriquez ziet alle IT-bedrijven voor een belangrijke keuze staan: ben je gespecialiseerd in een bepaalde branche of proces, of in een type oplossing? "Het maakt bijvoorbeeld cloud-leveranciers meestal niet uit met wie ze zaken doen omdat ze goed zijn in een specifieke technische richting. Wij beschikken daarentegen weer over specifieke oplossingen, benaderingen en communicatie voor de branches die we bedienen."

Ook mediapartijen weten vanwege de specialistische kennis over de producten en processen waar ze mee zitten de weg te vinden naar CC Group. "Het gaat in die sector bijvoorbeeld vaak om online. Het scheelt dan als je weet waar een klant mee zit, als je daar kennis van hebt maak je een vliegende start."

CC Group is ook bij de overheid actief, ondanks dat de relatief kleine omvang van zeventig man. "Dan is het weliswaar lastig om zelfstandig binnen te komen, maar opvallend genoeg merken we  dat de grote partijen die de aanbestedingen binnen halen vervolgens bij ons aankloppen. Wij zijn voor hen interessant omdat we de benodigde onderliggende kennis in huis hebben. Op die manier kunnen we over en weer waarde creëren voor elkaar, waarbij het uiteindelijk de overheidsinstellingen zijn die er volop van profiteren."

"De reiswereld weet ook dat ze bij ons pas op het laatst over de techniek praten. Dat doe je altijd het laatst. Het begint bij de business, hoe verdien je je geld, wat zijn de kwesties. Helemaal aan het eind van het traject kom je pas op de technische basis waarmee je een bepaalde oplossing wilt doorvoeren.  Dan ga je pas de vertaalslag maken. In mijn beleving zit daar een deel van onze kracht. Dat je uiteindelijk op een beperkt aantal oplossingen uitkomt is helemaal niet erg."

Referentiebezoeken
"In de zorg hebben we twee grote internationale projecten binnen gehaald, die beiden via Europese aanbesteding waren uitgeschreven. Allebei op basis van een requirements set die moest worden beantwoord. We hebben op dat gebied hoofdzakelijk concurrentie van Engelse partijen. Op basis daarvan volgen referentiebezoeken bij onze klanten, dat zie je ook in Europees verband steeds meer gebeuren. Dat deel geeft een stuk vertrouwen bij de partij die uiteindelijk zaken met je wilt gaan doen. "

"De enige ruis die nog overblijft is meestal de interne IT-afdeling van de klant. Wij leveren niche-software. In  het team van de klant zitten inhoudelijk specialisten (medici)  en IT-specialisten. Er is er altijd één die de leiding neemt. Dan is de andere kant per definitie onvoldoende belicht. Dat is eigenlijk de echte complexiteit, die speelt in alle landen. Dit geeft aan dat IT uiteindelijk een menselijke kwestie is."

Dat CC Group als relatief kleine partij zoveel grote opdrachten binnenhaalt komt volgens Henriquez door de goede track record. "We hebben de ervaring, en de voorbeelden om te laten zien dat onze aanpak  in een specifieke situatie werkt. En omdat we relatief klein zijn, zijn we veel flexibeler. Met een belangrijke demo ga ik gewoon mee met de sales."

"Vanuit de reiswereld worden we geregeld benaderd omdat ze zeker weten dat wij begrijpen waar het over gaat. bovendien kunnen we het hele traject leveren, dat doen we al sinds 1998. We waren een van de eerste partijen die reisorganisaties online brachten. Daar zijn we een voorloper in. En die markt blijft zich razendsnel ontwikkelen, dat is aanpoten om het bij te kunnen houden. Reizen is de nummer een op het gebied van online omzet en CC Group is daar één van de belangrijkste enablers in Nederland."

Dynamiek
"In Nederland hebben we daarin een duidelijke footprint. De dynamiek in die sector is enorm, het is een uitdaging om dat allemaal bij te kunnen houden. Er zijn nog steeds enorme efficiency besparingen te realiseren. Een belangrijke succesfactor daarin  is partnership. Want het is ook belangrijk dat de partners ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de branche. Wanneer ze dat niet doen ben je nergens. Dat merken we ook bij de overheid. Daar hebben we in relatief korte tijd een positie verworven. De gesprekken gaan daar niet alleen over de technologie, we zijn gesprekspartner over de volgende stappen die moeten worden gemaakt in dienstverlening. Je hebt bruggenbouwers nodig."