Redactie - 01 december 2012

Interview Chris Hazewinkel, Easynet: ´Het gaat altijd om service, partnership en business kennis’


Met alle innovaties in applicaties en devices wordt wel eens vergeten dat dit ook ingrijpende gevolgen kan hebben voor het netwerk en de beveiliging van gegevens. Met een beter beheer van applicaties kan een hogere beschikbaarheid worden gegarandeerd, tegen beheersbare en voorspelbare kosten. Om dit te bereiken is het zaak dat het netwerk bij IT projecten onderdeel wordt van de volledige business case. Een IT service provider kan dit als onafhankelijke partij goed faciliteren. 


Chris Hazewinkel is als sales & marketing director bij Easynet Global Services verantwoordelijk voor de corporate business in Nederland, en deels ook voor Noord Europa. Hij geeft leiding aan een organisatie die volop in beweging is: “Easynet is in transformatie, zeker in Nederland. Ik beschrijf het wel eens als een lift, we blijven groeien terwijl er mensen in- en uitstappen. We laten die lift bewust niet al te hard naar boven gaan om die groei in de hand te houden. We willen onze naam blijven waarmaken in de markt. Inmiddels zijn we opgenomen of erkend in het Leaders Quadrant van Gartner.”

Belangrijk voor Hazewinkel is de visie die ten grondslag ligt aan de groei van Easynet: “Wat ons onderscheidt is dat we een echte wereldwijde service provider zijn op de markt voor business-to-business in IT Telecom. Service staat bij ons hoog in het vaandel, en hoger nog dan de techniek. Dat is in feite een commodity, even afgezien van de innovaties die er natuurlijk zijn, maar het gaat altijd om service, partnership, en de businesskennis bij de klant.”

Zijn gesprekspartner is daarom zowel de CIO als de mensen op de werkvloer. “We willen uit de eerste hand ervaren hoe de business in elkaar zit, om mee te kunnen denken over de roadmap voor de ontwikkeling van business en IT. Het gaat dan bijvoorbeeld om het garanderen van de businesscontinuïteit, of verschaffen van meer real time informatie. Die wensen relateren we dan terug naar de business, om uiteindelijk uit te komen op dienstverlening op maat.”

Meedenken met de business
“Zo helpen we waar nodig de CIO om mee te denken met de business aan de hand van onze ervaring in vergelijkbare situaties, zodat de IT daar nu en in de toekomst op aansluit. Dat is in feite de kern van ons dagelijks werk. Ons workshop aanpak is daarbij essentieel. We helpen CIO’s daarnaast om na te denken over trends die ze wellicht niet direct zien, maar waar ze zich in later stadium wel zorgen over kunnen maken. Een voorbeeld daarvan is de impact en het gedrag van applicaties en innovaties op het bestaande netwerk. Gezien het multifunctionele karakter van een CIO en het feit dat IT complex is, komt het voor dat de CIO overziet dat - het netwerk waarover de data getransporteerd wordt steeds belangrijker wordt.”

Hoewel alles IT of IP wordt, is dat niet altijd te zien in de beschikbare budgetten. Die worden vaak verwacht ieder jaar weer lager te zijn, omdat de algemene perceptie vaak is dat de prijzen voor bijvoorbeeld bandbreedte voortdurend dalen. Dat is echter in praktijk helemaal niet het geval, zeker niet in relatie tot de kosten die komen kijken bij Bring Your Own Device.

Hazewinkel: “Dat heeft grote invloed op het netwerk. Je kunt wel een brede verbinding hiervoor aanleggen, maar daarmee heb je de applicaties en de bijbehorende security niet onder controle. Het komt bijvoorbeeld niet altijd goed als je alleen de bandbreedte maar vergroot. In praktijk gaat ook die ruimte snel vol zitten. Applicaties nemen namelijk een eigen gedrag aan, geven zelf hun voorkeur aan en dat kan ertoe leiden dat de gebruiker een trage of slechte verbinding lijkt te hebben. Dit nog even los van de security problemen die kunnen ontstaan als dit niet goed wordt gemanaged en beheerd.”

“Een applicatie volgen van gebruiker naar gebruiker is tegenwoordig veel belangrijker dan tussen twee firewall poorten. Als je daar echter slim mee omgaat, en die applicatie gecontroleerd en dynamisch aanstuurt over het netwerk kun je veel meer doen met minder bandbreedte, en heb je meer controle en kun je die applicatie delivery garanderen. Daar is natuurlijk wel weer een goede kwaliteit van de bandbreedte voor nodig. Je kunt trouwens ook beter anticiperen op de netwerkbehoefte en dus op het IT budget, zeker als er nieuwe IT projecten zijn. Al met al blijft het belangrijk om te investeren in het netwerk, alles wat er gebeurt moet tenslotte over dat netwerk heen gaan.”

Applicatiegarantie
“CIO's weten wel dat dit speelt, maar ze moeten dat ook duidelijk kunnen maken aan de CFO die altijd denkt dat de netwerkkosten wel omlaag kunnen. Die netwerkcomponent blijft vaak enigszins onderbelicht, dat zie je bijvoorbeeld in de volgorde van de projecten. Men schaft een applicatie aan, en bedenkt pas later wat de vertaalslag is van die applicatie naar het netwerk. Die afhankelijkheid komt vaak laat aan bod. Daar proberen we aandacht voor te genereren. Niets is vervelender dan achteraf vragen om extra budget”

Daarom kijkt Easynet steeds vaker naar applicatiegarantie dan naar netwerkbeschikbaarheid. “Dat is de rol van een service provider, want dat raakt de business. De klant hoeft zich geen zorgen meer te maken om het netwerk, dat regelen wij. Het gaat erom wat de applicatie doet van A naar B. Wat betekent het als iedereen Android en iPad gebruikt? Dat kan al snel oncontroleerbaar worden, de druk op het netwerk wordt steeds groter. Belangrijke applicaties zoals ERP paketten kunnen worden weggedrukt. Dat is heel complex. Het is zaak prioriteiten aan te brengen op grond van business overwegingen, en daar je SLA op aan te passen.”

Terwijl IT steeds belangrijker wordt krijgen CIO’s kleinere teams, door de macro-economische situatie. Dit maakt outsourcing weer een actueel thema. “Als service provider krijgen we een intensiever samenwerkingsverband, vaak sturen we ter plekke het netwerk aan voor de klant. We merken dat veel klanten terugkomen van outsourcing naar verre, goedkope landen. Voor hen is het een groot voordeel dat onze helpdesks lokaal zijn. Dat hebben we altijd weten vol te houden, en dat willen we ook blijven doen, het is een onderscheidend punt. De klant hoeft dan geen code te geven aan een call center agent met een script omdat men de naam niet kan spellen, de problemen worden door de locale helpdesk namelijk meteen begrepen omdat we de klant kennen en ook de situatie en impact”

Coherent productportfolio
Een andere trend is dat veel organisaties het aantal leveranciers terug willen brengen naar een of twee per kavel. “Ze willen een meer coherent productportfolio. Van ons vragen ze dus een intelligent netwerk, met vaste en mobiele telefonie over één netwerk, gecombineerd met managed hosting en collaboration services zoals video services of MSLync.”

“Een CIO heeft bijvoorbeeld over heel Europa heen te maken met 46 telefonieproviders. Dat kunnen wij met onze faciliteiten zeer snel centraliseren. Vanuit één punt sturen we dan alle telefonieproviders voor onze klant aan. Daarmee kunnen zij fors besparen. Dat is een duidelijke trend, we zien dat er veel vraagt is naar die besparingen. Dat speelt onder meer op het niveau van de CFO, want het is belangrijk dat de CFO de besparingen ziet en daarop kan rekenen. We merken dat de CFO en de CIO hierin intensief samenwerken. Het is dus voor ons belangrijk om beide functies mee te nemen. Het gaat om de return, de uitgaven, de besparingen. Dat zijn terechte vragen die we krijgen.”

Op basis van deze visie groeit Easynet vrij constant met ongeveer twaalf procent per jaar. “Dat komt met name doordat we onze bestaande klanten weten vast te houden. Een groot deel van onze capaciteit is gericht op die bestaande klanten. We zien dat zij steeds meer afnemen omdat ze tevreden zijn over de andere diensten. We zijn niet per definitie de goedkoopste, we zijn wel transparant en kunnen laten zien dat we verstand van zaken hebben. Dat wekt vertrouwen, en wordt gewaardeerd.“
 
Door: Marco van der Hoeven