Redactie - 14 november 2012

Back-up dienst op basis van private cloud steeds populairder


Back-up is noodzakelijk, maar het is niet het deelgebied binnen de ICT waar organisaties sterk mee innoveren. De complexiteit neemt toe, door de enorme datagroei, maar ook door sterk veranderende eisen ten opzichte van security, beschikbaarheid en integriteit. Niemand zal een pluim krijgen als de back-ups goed geregeld zijn, maar bij mislukte restores of data die niet meer teruggehaald kan worden zijn de rapen gaar. Back-up en recovery is een van de minst fashionable taken binnen de IT-infrastructuur.

Tectrade, een internationale speler op het gebied van Enterprise Back-up en Recovery, heeft juist dit uitermate kritische proces opgepakt en hiervoor enterprise level diensten gemaakt. Die zijn ingericht om de hoogste service levels te bieden en data integriteit te garanderen tot honderd procent. De Back-up as a Service diensten van Tectrade, gebaseerd op IBM Tivoli Storage Manager, worden nu verder uitgebreid in de derde generatie van deze wereldwijd verleende dienstverlening.

Deze variant is een logisch vervolg op de diensten die organisaties al afnemen bij Tectrade. Ronald van Heek, Chief Commercial Officer, bij Tectrade, legt de ontwikkeling uit: “We zijn begonnen met de ontwikkeling en verfijning van de dienstenverlening. Zowel de software en de hardware die klanten nodig hadden voor backup en recovery bleven de eigendom van de klant. Veel van onze klanten en prospects, hadden de systemen en de software al, zodat de vraag er gewoonweg niet was. Na enkele jaren merkten we met name bij onze nieuwe corporate en publieke sector klanten, dat men ook de benodigde software als dienst wilde afnemen om de CAPEX te drukken.” 

“Door de optie om binnen onze dienstverlening ook benodigde software te gebruiken zijn we inmiddels een van de grootste klanten van IBM Tivoli geworden in Europa op het gebied van TSM. Door onze ‘economy of scale’ bieden we onze klanten hiermee enorme TCO voordelen. Aangezien wij alle modules kunnen inzetten die we nodig hebben, kan een klant optimaal profiteren en kunnen de strikte SLA’s die we afspreken ook daadwerkelijk gerealiseerd worden, zonder dat men extra software dient aan te schaffen.”

Spiegeling
Voorheen gebeurde dit vaak op de fysieke systemen van de klant, die bij de klant op locatie staan. Die bleef eigenaar van de hardware. Van Heek vervolgt: “Steeds vaker vroegen geïnteresseerde organisaties ons ook de benodigde hardware in de dienst in te begrijpen. Inmiddels hebben we een gestandaardiseerde Private Cloud oplossing ontwikkeld die zowel bij de klant geplaatst kan worden als in een extern datacenter of een spiegeling tussen meerdere datacenters.” Een logische stap volgens Van Heek: “Een cloud gebaseerde dienst, hoort zowel de hardware als de software en de diensten te bevatten. Het is dan ook echt een managed private cloud-dienst, waarbij de klant de hoogst mogelijke service levels ontvangt, dataprotectie tot honderd procent gegarandeerd wordt en de security geregeld is conform de eisen en wensen van de klant.”

Dat de dienst in de enterprisemarkt enorm gewaardeerd wordt blijkt uit het aantal klanten dat wereldwijd bediend wordt. “Inmiddels hebben we meer dan honderd internationale klanten. Afgelopen jaar doorbraken we de voor ons magische grens van tienduizend serversystemen en 10 PB data, die ons team dagelijks beschermt. Voor Manpower Group bijvoorbeeld verzorgen we voor hun UK, US en Asia-datacenters alle backup en recovery processen. Voor een wereldwijd fashion brand doen we dit voor het Europese datacenter met 7x24 uur support. Die honderd procent succes rate op restores is een zekerheid waar die andere CIO’s en CEO’s op dit moment nog niet hebben.” 

Black box
Met de nieuwe, derde, generatie van de Managed Private Cloud Backup as a Service diensten biedt Tectrade een volledig beheerde, enterprise back-up en recovery oplossing op basis van standaarden. Van Heek beschrijft de oplossing als een black box appliance. “Die biedt zowel de server als de storagecapaciteit. We bieden een volledig op disk gebaseerde oplossing, waardoor tape handling tot het verleden behoort. Voor de klanten die dat willen is er nog wel de optie om tape in de dienst op te nemen. We bieden standaard zaken als deduplicatie, online backups voor databases, VMWare en bijvoorbeeld SAP omgevingen. Tevens bieden we de mogelijkheid om data te spiegelen tussen meerdere locaties. Ook dit proces nemen we dan volledig uit handen.”

Met de integratie van de benodigde hardware speelt Tectrade in op vraag van ondernemingen en instellingen om kosten verder te flexibiliseren en investeringen om te buigen naar operationele kosten. Daarnaast speelt Tectrade in op de actuele kwestie van software compliancy. “Software compliancy is een hot issue. Gebruikers zijn namelijk zelf verantwoordelijk voor de compliancy ten aanzien van de software die zij in gebruik hebben genomen. Dat geldt dus ook voor back up-omgevingen. Wij zien vaak dat bij het aanschaffen van een serversysteem er niet automatisch een back-up client wordt meegekocht. Door de jaren heen kunnen klanten hierdoor fors uit de pas lopen en wordt men achteraf geconfronteerd met enorme kosten. Deze zorg nemen wij volledig uit handen. Wij zijn immers eigenaar van alle benodigde software en rekenen bij IBM op basis van een wereldwijde overeenkomst per Terabyte af.”

Follow the sun support
Tegelijk met deze ontwikkeling is de ondersteuning verder ontwikkeld. “Ons aanbod is al jaren gebaseerd op 24x7 dienstverlening met zeer strakke responstijden en SLA’s. Dat hebben we uitgebreid naar Follow the sun-support. Veel support-organisaties werken traditioneel in ploegendienst. We hebben nu in Australië een vestiging geopend met voor onze service desk. Wanneer onze mensen in Nederland en de UK gaan slapen begint daar de dag. Klanten merken dat de mensen fris het werk overnemen, en werken niet met iemand die al een dag bezig is of een week nachtdienst heeft.”

“Onlangs hadden we een calamiteit bij een van onze grote klanten, een internationale retailer. Door een menselijke fout op een van de storage systemen waren ze alle data kwijt, in totaal tientallen Terabytes. We hebben dagen lang continu gewerkt om te proberen het primaire storage systemen te herstellen en tegelijk data te restoren naar een nieuw opgebouwde omgeving. Zij hebben daadwerkelijk ervaren dat het uitvoeren van restore requests daadwerkelijk ononderbroken doorging.”

“Dat heeft de waarde van Follow the sun bewezen, onze klant merkte gelijk het verschil tussen deze aanpak en ploegendienst met stand by-support. De ervaren kwaliteit van de dienstverlening werd hierdoor nog verder verhoogd. Uiteindelijk is niet alleen alle data gerestored maar werd ook de originele data op het storage systeem weer gerecovered.”

Innovatie
Een bijkomend voordeel is dat organisaties hun mensen weer anders kunnen gaan inzetten. “Traditioneel zie je een driedeling in de IT-functie. De eerste laag is de interne support. Een kerntaak van elke IT-afdeling. De tweede is de middenlaag die de infrastructuur in de lucht houdt. De derde laag is innovatie, een kritische functie voor de onderneming. Hier worden nieuwe business-initiatieven mogelijk gemaakt. Het in de lucht houden van de infrastructuur kost zoveel tijd kost dat veel organisaties te weinig toe komen aan innovatie en ook de support naar de gebruikers onder deze dagelijkse lasten leiden.”

“We merken dat klanten die taken graag afstaan, zodat hun eigen mensen kunnen innoveren, of kunnen worden ingezet om eindgebruikers te ondersteunen. Met back-up kun je als IT-afdeling niet innoveren. Het moet honderd procent betrouwbaar zijn, je wilt er geen omkijken naar hebben. Daarnaast mag het niet teveel geld kosten, want de meest gewaardeerde kostenpost is het niet. Wij garanderen die honderd procent restore, verlagen de kosten en bieden met onze derde generatie dienstverlening een volledig geïntegreerde, standaard oplossing aan voor enterprise omgevingen. Daarnaast ontzorgen we volledig door alle taken voor backup en restore uit handen te nemen tegen een vaste prijs per TB per jaar.”

Ook andere partijen erkennen ondertussen de waarde van deze benadering. “De afgelopen maanden zijn we met IBM door een zwaar testtraject heengegaan om het Tivoli Readylabel te vergaren, terwijl IBM Global Services in bijvoorbeeld de UK al een van onze wederverkopers is. Inmiddels brengt IBM wereldwijd onze diensten onder de aandacht en zal deze binnenkort worden toegevoegd aan de IBM PureSystem ‘app store’ zodat klanten het vanuit de cloud als add on kunnen klikken bovenop hun geïntegreerde IBM PureSystem oplossing.”

  

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024