Derk-Jan Brand (Adobe): Kansen voor de CIO

Derk-Jan Brand (Adobe): Kansen voor de CIO

08-09-2012

Derk-Jan Brand (Adobe): Kansen voor de CIO


De positie van de CIO in organisaties verandert snel. Het omarmen van digitalisering en ICT door andere afdelingen vraagt om meer regie. Met name projecten van de marketingafdeling zijn in toenemende mate IT-projecten. Dit verandert de verhouding tussen CIO en CMO. Adobe heeft als leverancier van software voor digitale media en digitale marketing volop met deze ontwikkeling te maken. Wij spraken hierover met Derk-Jan Brand, managing director Adobe Systems Benelux.

Volgens Gartner is het zaak dat CIO’s zich realiseren dat ICT zo strategisch is geworden voor een organisatie dat ook andere afdelingen er in investeren. Steeds meer leveranciers richten zich rechtstreeks op die afdelingen, zoals R&D en marketing. Vooral die laatste functie kan niet meer zonder digitalisering, naarmate campagnes zich vaker op kanalen als internet en via social media afspelen.

Op dat gebied is Adobe een belangrijke speler, die de eigen organisatie anderhalf jaar geleden al heeft aangepast aan deze ontwikkeling. Adobe heeft twee pijlers: Digital Media en Digital Marketing. De eerste is opgebouwd rond content creatie met foto, video en documenten. Derk-Jan Brand, managing director Adobe Systems Benelux: “Digital Media heeft alles te maken met het creëren van digitale content. Dat wordt een asset, omdat organisaties er tijd en geld in investeren. Dat willen ze goed managen.“

Cloud

Adobe is van oudsher bekend van die digitale creatie, door programma´s als Photoshop. Eerder dit jaar is op dat gebied een nieuw concept geïntroduceerd, de creative cloud. Dit werkt op basis van een model waarbij de gebruiker niet een dure permanente licentie koopt, maar lid wordt van de creative cloud. Daarmee zijn alle functionaliteiten van digital media te downloaden vanuit de cloud.

De tweede pijler, Digital Marketing, speelt in op de veranderende manier waarop marketing met IT omgaat. Brand: “De marketingafdeling, of de CMO, wil geholpen worden in het vervolgdeel van de digitale workflow. Ze willen die assets online inzetten. Om daarop in te spelen hebben we een aantal acquisities gedaan, waaronder Day Software, een leverancier van 2.0 Web Content Management. Ook Omniture is bij Adobe gevoegd, waarmee we web analytics aan het aanbod van Adobe hebben toegevoegd.”

“Hiermee bieden we de CMO de mogelijkheid antwoord te geven op de vragen van zijn klant. Die klant wil gepersonaliseerde informatie ontvangen, relevant en tijdig, in een gebruikersvriendelijke omgeving. Vervolgens is het mogelijk om te meten wat er op de site gebeurt, ongeacht het gebruikte platform.”

Met die analysefunctionaliteit kan een marketeer volgens Brand bepalen waar het marketingbudget het beste kan worden besteed, teneinde de conversie en ROI te maximaliseren. “Tegelijkertijd kan de digitale content op basis van die feedback worden aangepast. Bureaus die deze software gebruiken praten dus niet meer alleen over het creëren van een campagne, maar ook over het meten daarvan.”

Integreren

Dat dit wordt aangeboden als Software as a Service speelt ook in op de het belang van ICT in marketing. “Je hoeft het niet in de bestaande infrastructuur te integreren. We moeten het natuurlijk wel inrichten, maar dat gebeurt buiten het bestaande systeem. Voor de CMO levert dit een korte time to market op, hij hoeft niet naar de CIO om de systemen aan te laten passen.”

“We zien duidelijk een verschuiving van de budgetten. Voorheen beheerde de CIO de IT-budgetten. Daar krijgt de CMO steeds meer invloed op. Is dat een bedreiging of een kans voor de CIO? Volgens mij is het een enorme kans. Hij hoeft zich niet buitenspel te zetten. Want de business is verantwoordelijk voor de omzet, en daar horen diverse stakeholders bij. IT is er daar een van. De marketeer is er ook een, die moet de campagnes uitvoeren. Vaak is er een liaison tussen IT en marketing, dat is ook een stakeholder.”

“Uiteindelijk is de business leidend, niet de IT. We adviseren daarom geen shortcut te maken, om alle stakeholders te respecteren en iedereen duidelijk te maken wat de win is. Want als je denkt dat IT niet relevant is omdat het toch uit de cloud komt, dan kun je verwachten dat er een keer iets misgaat.”

Meer dan ooit is in deze tijd de ROI belangrijk: “Organisaties zijn primair bezig om te overleven, het is een lastige tijd. Ze willen bestaande klanten houden en waar mogelijk nieuwe klanten aantrekken. Daar hebben ze relevante informatie over die klanten voor nodig. De budgetten zijn bescheiden, dus je ziet bij onze klanten dat de business case krachtig moet zijn, en de ROI snel. Drie tot zes maanden is wel een maximum, anderhalf jaar wordt nog maar zelden geaccepteerd. De ROI is met deze software makkelijker aan te tonen, omdat het gaat om objectieve gegevens.”

 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Digital