Redactie - 11 april 2012

Ronald van Heek, Tectrade: Sterke groei van managed services en cloud


CIO’s staan van verschillende kanten onder druk. Ze moeten bezuinigen, maar tegelijkertijd voldoen aan hogere verwachtingen over de IT-dienstverlening in hun organisatie. Dat zorgt voor een groeiende belangstelling voor managed services en cloud. Bij Tectrade is dit vooral te merken aan de populariteit en snelle groei van de back-up as a service private cloud dienst. ‘Op dit moment komen er 500 tot 1.000 servers per maand bij.'

Tectrade was onlangs prominent aanwezig bij IBM Pulse in Las Vegas, met 8.000 deelnemers het grootste IBM software-evenement ter wereld. Daar heeft Tectrade onder meer een case study gepresenteerd samen met een van de strategische klanten van Tectrade, Manpower Group. Tectrade verzorgt voor hen wereldwijd back-up en restore processen in een outsourcing-overeenkomst. 

Deze oplossing is onderdeel van de zogenoemde managed back-up as a service private cloud, een van de snelst groeiende diensten van Tectrade. Ronald van Heek: “We zien hiervoor enorm veel belangstelling. We verzorgen nu de back-up van meer dan 10.000 servers en we zijn onlangs de 10PB grens gepasseerd aan hoeveelheid data die we beschermen. Deze diensten bieden we ondertussen wereldwijd aan. Voor Manpower Group bijvoorbeeld doen we de back-up en recovery voor datacenters in Engeland, Duitsland, Hong Kong en Noord Amerika.” 

Het viel Van Heek op dat bij Pulse veel interesse was voor deze dienst, vanuit bedrijven van over de hele wereld. “Het was fascinerend om te zien hoe divers de bedrijven zijn die in back-up as a service geïnteresseerd zijn. Van middelgroot tot heel groot.” Mede dankzij de groei van back-up as a service stevent Tectrade af op een recordjaar, met een verwachte groei van dertig procent.

Zware eisen
Hij verklaart de populariteit van managed services en cloud uit de zware opdrachten die worden meegegeven aan CIO’s. “Van CIO´s wordt verwacht dat ze veel meer gaan doen binnen het bestaande budget. Tegelijkertijd moeten de servicelevels ook omhoog, evenals de door de eindgebruiker ervaren kwaliteit. Manpower Group realiseerde dit op het gebied van back-up en recovery. De servicelevels zijn drastisch verhoogd, terwijl de kosten twintig procent omlaag zijn gegaan omdat het back-up en recovery proces aan Tectrade is uitbesteed.”

“Een deel van de besparing zit erin dat wij het totale proces van back-up tot restore uit handen nemen en ons service operations team als het onderdeel is van het eigen team. Dat onderscheid ons ook van de grote dienstverleners, we werken veel nauwer met klanten samen. Hierdoor heeft Manpower Group in de nieuwe situatie geen eigen personeel nodig voor dit proces.”

Vaak zijn klanten blij dat de werkzaamheden en verantwoordelijkheden uit handen worden genomen. “Binnen veel bedrijven is back-up iets dat moet, het hoort erbij, maar het is een van de minst gewaardeerde klussen. Iedereen is verplicht het doen, maar niemand geeft je een schouderklopje als je het goed doet. Maar wanneer er een probleem is met de restore en data niet gerestored kan worden, word je er wel keihard op afgerekend. Voor ons is het al vijftien jaar core business. We vinden het leuk en kunnen het beter dan wie dan ook.” 

“Dankzij onze economy of scale kunnen we het ook nog eens tegen een goede prijs doen. De dienst is optioneel inclusief alle benodigde Tivoli-software. We rekenen af per terabyte en daarbinnen kunnen we alle licenties van IBM implementeren zonder extra kosten. Klanten hoeven zich niet druk te maken om welke licenties wel of niet gebruikt worden en of er correct gelicentieerd is. Vaak besparen we voor klanten zo zelfs dertig tot veertig procent op de kosten.”

Service levels

Zeker zo belangrijk voor CIO’s is het verhogen van de service levels. “Daarom managen we de SLA. Als een klant bepaalde servers binnen vier uur wil restoren, houden we in de gaten of dat daadwerkelijk kan. Met onze monitoring software kunnen we aangeven of dat in de loop der tijd nog steeds kan, we laten er dus analytics op los. We kunnen zien dat door bijvoorbeeld datagroei en toevoeging van servers die initiële SLA in de toekomst niet overeind gehouden kan worden. Dat leidt tot het advies om ofwel de SLA te veranderen, of om uitbreidingen te doen aan de infrastructuur. Dat is voor CIOs heel cruciaal. Uitbreidingen kunnen gepland worden en op tijd aan de business aangevraagd worden, met een gedegen onderbouwing.”

Organisaties willen vaak weten hoe het zit met de data beschikbaarheid en security met een cloud gebaseerde dienst. “Daarom bieden we een zogenaamde interne private cloud oplossing. De klant is en blijft eigenaar van de data en van de systemen waar de data op staan. We halen de data niet off site, maar deze blijft intern tenzij de SLA van de klant er om vraagt extra kopieën extern beschikbaar te hebben in een tweede of derde datacenter. Private Cloud is inmiddels gemeengoed geworden en daar sluiten we volledig op aan.”

“Wat tevens meespeelt is dat het op zich goed te doen kan zijn om wijzigingen van data in de cloud te plaatsen, maar een volledige omgeving restoren vanuit de cloud is technisch erg lastig. Back-up is in veel gevallen incrementeel, dus dat gaat snel. Maar bij restoren gaat alles in één keer terug. En binnen de SLA back-uppen we niet alleen om dat het moet, we willen ook binnen de gestelde service level weer snel en correct data beschikbaar hebben. Per slot van rekening hebben we de afgelopen 36 maanden 100 procent successrate gehad op restore. En er is ons alles aan gelegen dit zo te houden.”

“De groei van managed services en cloud is voor ons strategisch. We bieden nu ook de mogelijkheid hele gevirtualiseerde server- en storage omgevingen in beheer te geven aan het Tectrade service operations team. Daar komt alles in terug waar we als bedrijf mee bezig zijn op het gebied van managed services. De workloads bij bedrijven aan wie we diensten verlenen nemen steeds toe, dus de stappen worden ook groter. Er komt steeds meer volume.”

IBM Integrated Systems
Cloud computing verandert het aanbod van Tectrade. “Met wie ik ook praat, ook in Las Vegas, het gaat voortdurend om cloud. Maar geen enkele cloud is gelijk. De definitie is zeer variabel en de manier waarop het wordt ingericht is eveneens vaak afwijkend. We zijn al enkele jaren sterk bezig met het inrichten van de interne private cloud bij klanten en het creëren van managed services daaromheen. Alles wat eerder geconsolideerd of gevirtualiseerd werd wordt nu in rap tempo cloud ready gemaakt. Het is vervolgens van wezenlijk belang dat een CIO een strategie opzet met daarin heldere stappen op weg naar een cloud gebaseerde infrastructuur. Sommige processen zullen wellicht altijd intern blijven draaien, andere kunnen prima vanuit een externe cloud als dienst worden afgenomen. De toekomstige IT-infrastructuur bestaat uit die mix, een hybride cloud.”

“Als dienstverlener dienen we hier op aan te sluiten door middel van standaard diensten en oplossingen. En door integratie. Een klant wil met een applicatie een workload draaien op een platform dat robuust, veilig en altijd beschikbaar is tegen een flexibel kostenplaatje dat hoort bij de specifieke SLA van een specifieke workload. Dat is waar we de komende jaren naar toegaan. Sterk procesgeoriënteerde interne en externe cloud omgevingen, met elkaar gekoppeld via het internet. Het gaat er vervolgens om welke workload je in welke cloud gaat inrichten. Er zullen silo’s ontstaan van workloads en applicaties. In mijn overtuiging is de wereld naarstig op zoek naar workload-optimised cloud omgevingen. De business wil steeds sneller en de IT operatie dient dit mogelijk te maken. Dit kan alleen als er een uiterst flexibele dienstverlening is en alle onderliggende systemen op elkaar afgestemd zijn.”

“Dat is eigenlijk de essentie van het een nieuw geïntegreerd next generation platform van IBM dat op 11 april wereldwijd werd geïntroduceerd. Een geoptimaliseerde combinatie van Intel en Power servers, diverse hypervisors, storage, netwerk, virtualisatie en cloud management. Het IBM Integrated Platform voor de next generation worden als totale private cloud oplossing volledig afgemonteerd en klaar voor productie door Tectrade opgeleverd. Per workload kunnen hypervisor laag en operating systems gekozen worden zonder dat de klant hier zelf over hoeft na te denken.”

“Met de AppStore die IBM heeft aangekondigd kunnen database en applicatie-templates worden gekocht en gedownload. Uniek is dat veel grote ISVs inmiddels hebben getekend en aanhaken bij dit revolutionaire ecosysteem. Het is ook een voorbeeld van de manier waarop Watson tot inspiratie heeft geleid. In dat project zijn op dezelfde manier standaard IBM-onderdelen gecombineerd. Dit is eigenlijk het platform eronder. Het next generation platform van IBM zal ook voor ons de basis zijn onder de innovaties de komende jaren en ik verwacht dat veel klanten en service providers hun cloud infrastructuren hierop zullen bouwen.”