Redactie - 31 maart 2012

Interview: De ronde vormen van de CIO


Tijdens de strategie Summit CIO van VNU Exhibitions kwamen ruim vijftig CIO’s twee dagen bij elkaar om te praten over de uitdagingen waar zij mee te maken hebben. Na afloop sprak Executive-People.nl exclusief met de CIO’s André Haket (Stork), Peter van Schaik (TU Delft) en Hans Nijman (Gemeente Rotterdam).

Kostenreductie staat bovenaan, direct gevolgd door het nieuwe werken en mobiel werken. Op de derde plaats staat innoveren. Zie hier het prioriteitenlijstje van de CIO, de Chief Information Officer. De echte CIO is creatief, beschikt over het vermogen om hypes links te laten liggen en koerst recht af op de stip aan de horizon. Deze conclusies staan in het onderzoeksrapport ‘De Inspirerende CIO’, gehouden onder 56 CIO’s in de publieke en private sector. Eind maart ontmoetten zij elkaar op de Strategie Summit CIO 2012 om te netwerken en kennis met elkaar te delen.

In de lommerrijke omgeving van Landgoed Duin en Kruidberg in Santpoort, onder de rook van Tata Steel, Schiphol en IJmuiden vond op 20 en 21 maart de eerste Strategie Summit CIO plaats, onder leiding van KRO Brandpunt journalist Fons de Poel. Met Hans Nijman, André Haket en Peter van Schaik praten we na. Geleefd door de waan van de dagen bespraken zij de thema’s die hen bezighouden. De Strategie Summit heeft hen naar eigen zeggen veel opgeleverd: inspiratie en het besef dat veel bedrijven bezig zijn met de zelfde trends, problemen en oplossingen. Ze gaan in ieder geval met een aantal leerpunten naar huis.

Wanorde

Hans Nijman is Chief Information Officer bij de gemeente Rotterdam, twee jaar geleden kreeg hij opdracht om orde op zaken te stellen in de gemeentelijke ICT. Dit na opmerkingen over wanorde door de stedelijke Rekenkamer. Missie geslaagd. Nijman staat, net als veel van zijn collega CIO’s, inmiddels voor een nieuwe uitdaging. “Onze overheid moet kleiner, goedkoper en beter. Juist door de bezuinigingsdruk word je gedwongen nog eens goed na te denken en je de vraag te stellen of alles wel nodig is wat wordt gevraagd. Als mensen die met informatiestromen bezig zijn zullen we ons opnieuw moeten uitvinden. Dit zou zelfs kunnen betekenen dat op onderdelen meer geld aan ICT moet worden uitgegeven.”

Nijman zegt het met enthousiasme. Dat opnieuw uitvinden zal in ieder geval niet uitmonden in een scheiding tussen beleid en uitvoering. Ir. Peter van Schaik, directeur Shared Service Center ICT van de Technische Universiteit Delft en André Haket van Stork Technical Services zijn het hiermee roerend eens. “Hoe kan iemand iets bedenken dat door een ander moet worden uitgevoerd. Een dergelijke scheiding is onzin”, aldus Van Schaik. “Dat neemt niet weg dat het in de basis moet kloppen. Als operations niet goed is, heb je een probleem.”

Haket herkent dit. “Met Stork Technical Services zijn we wereldwijd actief, onder andere met onze offshore-activiteiten. Om te garanderen dat een duiker veilig het water ingaat, moet de IT-technologie feilloos werken. Een laptop ter plaatse moet bijvoorbeeld garanderen dat er feilloos gecommuniceerd kan worden. Werkt die ene laptop van onze bijna 15 duizend medewerkers op dat moment niet dan word je daar als CIO direct op aangesproken. Op één laptop die op dat cruciale moment niet werkt, en terecht.” Nijman van de gemeente Rotterdam vult aan: “Als het netwerk uitvalt word ik daarop aangesproken, ook al gaat het om een operationele aangelegenheid.”

De traditionele IT voorbij
Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven ‘de traditionele IT’ voorbij zijn. Waarmee hield de Chief Information Officer zich 5 jaar geleden bezig en wat bereikt nu niet eens meer zijn bureau? In grote meerderheid worden Technologische aspecten en Interne IT genoemd. Citaat van een van de ondervraagden in het rapport: “Toen was ICT meer een administratief feestje, nu een bedrijfsissue.”

De CIO van vandaag moet kennis hebben van de business. Dit wordt vaker genoemd dan IT kennis. Hij moet vertaalslagen kunnen maken en een bruggenbouwer zijn binnen zijn eigen club. De belangrijkste trends die de functie van CIO beïnvloeden zijn social media en the new way of working. Hans Nijman van de gemeente Rotterdam: “We hebben te maken met het nieuwe werken. Het gebruik van devices als iPhone, iPad of een Android smartphone is een keiharde maatschappelijke realiteit. Dat vraagt van een IT-afdeling een adequaat antwoord. Het past niet meer om als IT-er ‘nee’ te verkopen. Dat kon vroeger als manager van het ketelhuis, de tijden zijn veranderd.”

Uit het onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagden ‘Bring your own device’ toestaan binnen de organisatie. Dit betekent dat de eigen iPhone, iPad of Android smartphone wordt ingepast in de IT-structuur van het bedrijf. Een derde van de bedrijven is nog niet zover. Een aantal deelnemers aan de Strategie Summit gaf aan in een testfase te zitten. “Met één teen in het badwater en kijken of het niet heel eng is.”

Communiceren
Peter van Schaik ziet nog een andere trend. De werknemer is binnen zijn eigen bedrijf klant geworden die ‘nee’ van een ICT-er niet meer accepteert. “ICT-mensen moeten communicatief vaardig worden. Een van de key notes had het over ‘ronde vormen’. ICT-ers moeten leren communiceren.” Tijdens de Strategie Summit gaven negen van de tien CIO’s overigens aan dat de werkvloer hier nog niet klaar voor is.

De drie heren vinden dat Chief Information Officers meer marketing moeten bedrijven. Van Schaik: “Gaat het fout, dan weet men ons te vinden. We weten dan ook precies uit te leggen waarom het fout is gegaan. We zijn alleen niet goed in het halen van schouderklopjes. Ik zeg vaak genoeg tegen mijn mensen: ga eens vertellen dat het goed is gegaan. Waarom zijn sales-mensen zo goed? Omdat ze vertellen als ze weer iets hebben verkocht.”

Volgens André Haket van Stork Technical Services heeft het alles met het begrip Acceptatie te maken. Kwaliteit x acceptatie = effectiviteit. Als de kwaliteit een 5 is en de acceptatie een 8 is dat een voldoende. Je moet interne marketing bedrijven, en communiceren wat je doet.”

Hoe omschrijven zij zelf hun functie en de essentie van ICT?. Haket heeft de minste woorden nodig: optimaliseren van het gebruik van informatie binnen het bedrijf. Het is aan de CIO, al dan niet als lid van het management- of directieteam, binnen de organisatie de meerwaarde van ICT zichtbaar te maken. Lukt dit niet dan vindt het overgrote deel van de aanwezigen dat je dit de CIO kunt aanwrijven.”

Gevraagd of de drie gesprekspartners zich serieus genomen voelen, zegt Van Schaik van TU Delft: “Hoogst serieus. Men begrijpt het belang van ICT voor onderzoek en onderwijs. Als de basis goed is, ben je op het hoogste niveau gesprekspartner. Nijman van de gemeente Rotterdam herkent zich hierin. “Ik hoor steeds vaker zeggen: 'Lijkt een goed idee', maar wat vindt de CIO er van.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024