Redactie - 03 maart 2012

Dan Veitkus (General Manager EMEA Progress Software): ‘Risicovermindering en meer omzet´


Bij Progress Software zijn de afgelopen maanden zowel wereldwijd als op Europees niveau nieuwe executives aan het roer gekomen. Hiermee is een nieuwe strategie ingezet bij het dertig jaar oude softwarebedrijf, waarbij onder meer het traditionele platform èn de gebruikersgroepen weer centraal staan. Executive-People.nl sprak over Progress en de softwaremarkt met Dan Veitkus, General Manager EMEA. 

Progress is al dertig jaar actief op de softwaremarkt. Vooral de afgelopen tien jaar is het bedrijf snel gegroeid, met name door acquisities. Hiermee is het aanbod aanzienlijk breder geworden dan het oorspronkelijke applicatie-development platform. Daar zijn zaken als Business Process Management en Business Analytics aan toegevoegd. Wereldwijd heeft Progress 60.000 klanten, 1.600 medewerkers, meer dan 1.500 applicatiepartners en 850 partners in Europa. 

De CEO is nog niet zo lang actief, in december is Jay Bhatt aangetreden als derde CEO in de geschiedenis van het bedrijf. Even daarvoor was Dan Veitkus General Manager EMEA geworden. Veitkus: “Onze taak is het bedrijf verder uit te breiden. We willen weer meer gaan investeren in ons oorspronkelijke platform, OpenEdge. De laatste jaren hebben we minder geïnvesteerd in onze applicatie partners en het platform. We hebben ingezien dat dit een vergissing was.” 

Gebruikers 
“De klanten die we via onze applicatiepartners bereiken bieden een enorm potentieel voor groei. En omdat de technologie gewoon werkt willen klanten innovatie op basis van het bestaande platform. De tweede tak is wat Gartner operational agility noemt, intelligente business operations. Dat is waar we de afgelopen jaren aan hebben gewerkt. Een aantal grote organisaties in Nederland, zoals KLM, PostNL en Koninklijke Dirkzwager, gebruiken onze software.” 

Veitkus is tegelijkertijd de banden met de Progress User Groups aan het aanhalen. “De Progress User Groups zijn een sterke community met trouwe klanten en partners. Die hebben we de afgelopen jaar verwaarloosd. Ik heb daar dus veel werk te doen, ik ga zelf naar die groepen toe om er weer een sterke professionele groep van te maken. Deze maand komen alle voorzitters van die gebruikersgroepen bij elkaar, dat is al jaren niet meer gebeurd. Voordat ik vorig jaar bij Progress kwam werkte ik bij Novell, en daar heb ik gemerkt hoe belangrijk user groups zijn voor een softwarebedrijf.” 

Hij heeft te maken met een aantal trends. “Ik baseer mijn business-beslissingen op een aantal zaken. Uiteraard hoort daar bij wat de klanten vragen, en wat de partners willen. Een andere bron is wat analisten als Gartner en IDC voor de komende tijd voorspellen. Hieruit komen drie trends die op dit moment heel belangrijk zijn in de markt.” 

“De eerste is het Big Data-probleem. Dat speelt eigenlijk al jaren. Veel organisaties hebben driekwart van hun data eindelijk gestructureerd. Dat heeft ze echter veel tijd en geld gekost en nog steeds is ongeveer een kwart van hun data niet gestructureerd en niet zichtbaar. Het gaat om die last mile, om een telecomterm te gebruiken. Hoe lossen we het big data-probleem op voor de laatste hoeveelheden data. Daarnaast vragen partners en klanten steeds meer om real time visibility. Ze willen direct toegang tot de belangrijkste gegevens voor de business. Op dat gebied hebben we veel ontwikkelingen doorgemaakt de afgelopen jaren, alleen hebben we dat niet voldoende naar buiten gebracht.” 

Wendbaarheid
 
“De derde trend waar onze klanten het over hebben is de vraag naar application agility. Organisaties hebben applicaties op basis van diverse platformen, maar als die eenmaal gebouwd zijn, zijn ze statisch. Het voordeel is weliswaar dat ze betrouwbaar zijn, maar veranderingen doorvoeren is lastig. Ook is de visibility beperkt. Het doorvoeren van veranderingen betekent vaak dat ze helemaal opnieuw moeten beginnen. Die wendbaarheid wordt veel gevraagd, de mogelijkheid om real time veranderingen door te voeren.” 

In de beoordeling van de software die daarvoor nodig is spelen volgens Veitkus drie cruciale vragen een rol: “De eerste vraag is: vermindert het risico´s? De tweede vraag is: hoe verlaag je de kosten? De belangrijkste vraag die klanten ons stellen is: Hoe verhoog ik er omzet mee? Kan de beschikbare informatie gebruikt worden om de eindklanten nieuwe producten en diensten aan te bieden?” 

Een sprekende referentiecase voor Progress is de Nederlandse rederij Koninklijke Dirkzwager. “Zij kwamen naar ons toe met een aantal vragen. Die hebben we geanalyseerd met onze zogenoemde discovery workshop. Daar kwamen de business issues uit. Dirkzwager is een bedrijf dat al lang bestaat en ze wilden meer waarde creëren voor hun klanten.” 

“Het eerste wat ze wilden doen om risico’s voor de business te verminderen was real time informatie verzamelen over de positie van hun schepen. Want hun klanten besteedden veel geld aan verspilde productiviteit, omdat ze niet precies wisten wanneer schepen aan zouden komen. Ze wilden dus tot op de minuut kunnen voorspellen wanneer bijvoorbeeld iedereen klaar moest staan om schepen te laden en te lossen. Daarmee konden klanten grote bedragen besparen op personeelskosten.” 

Dirkzwager had weliswaar veel datapunten, maar die konden ze niet snel genoeg verwerken. “Voorheen was het aantal communicatiepunten dat ze voor hun tweeduizend klanten konden verwerken vijftig berichten per seconde. Met de oplossing die ze nu hebben kunnen ze vijfduizend berichten per seconde aan. Ze zijn overgestapt van dagelijkse rapporten, eigenlijk niet meer dan terugblikken, op real time informatie over de bewegingen van hun schepen. Op die manier zijn de operationele kosten fors teruggebracht. Ook hebben ze nieuwe diensten kunnen ontwikkelen. Een interessante toepassing is dat hun schepen die bij Australië varen dankzij de real time informatie nooit meer in de buurt komen van het Great Barrier Reef, dat daardoor beter beschermd is. Zo hebben ze zowel risicovermindering, kostenverlaging als omzetverhoging gerealiseerd.”