Rein de Jong (Hitachi Data Systems): ‘Datacenter wordt informatiecenter’

Rein de Jong (Hitachi Data Systems): ‘Datacenter wordt informatiecenter’

17-12-2011

Rein de Jong (Hitachi Data Systems): ‘Datacenter wordt informatiecenter’


Storage is de basis onder een effectief beheer van alle gestructureerde en ongestructureerde data in organisaties, waarvan de hoeveelheid voortdurend blijft groeien. Een van de grote aanbieders op dit gebied is Hitachi Data Systems. Executive- People.nl sprak met directeur Rein de Jong en CTO Rob Hilterman over hun visie op strategisch inzetten van data.

Technologie wordt steeds meer een afgeleide van business-vragen. Dat merkt ook Hitachi Data Systems, in Nederland leverancier van storage. Rein de Jong, Country Manager Nederland: “Storage op zich is niet een technologie waarover de beslissing op CIO-niveau wordt genomen. Daar gaat het om business-overwegingen. Idealiter zorgt een moderne CIO ervoor dat een organisatie ruimte krijgt op strategische punten. Daar sluit onze storage-strategie op aan. Vroeger werkten we aan aparte oplossingen. Die zijn nu veel meer geïntegreerd. Onze boodschap voor de boardroom is dat wij de CIO een besparing van 35 procent garanderen.”

“CIO’s zijn verandermanagers, ze zijn met bedrijfsprocessen bezig, ze moeten risico’s afdekken en innoveren. Hun uitdagingen hebben niet direct met storage te maken, al is het wel in veel gevallen onderdeel van de oplossing. Veruit de belangrijkste vraag die we tegenkomen is die naar flexibiliteit. Dat heeft zowel met techniek als met processen te maken.”

Een belangrijk onderdeel van die vraag naar flexibiliteit heeft te maken met trends als consumerization en Bring Your Own Device. CTO Rob Hilterman: “Je ziet dat mensen andere werelden meenemen, ze hebben Facebook en andere social media, dat nemen ze mee organisaties in. Ze delen op die manier dus veel informatie. De laatste survey in Executive-People Magazine onderschrijft onze ervaring. Organisaties hebben te maken met een enorme groei van data. Dat moeten ze kunnen managen.”

Volgende stap

“Het gaat bij die data niet meer alleen om nullen en enen. Het gaat om content, niet alleen meer de gestructureerde data zoals adresgegevens van klanten. Juist die ongestructureerde data wordt steeds belangrijker. We zien dan ook de trend dat datacenters transformeren van data naar informatie. Dat is waar de CIO de volgende stap moet maken.”

“Onze ontwikkelingen sluiten daarop aan. Wat we aan de bestaande systemen toevoegen is bijvoorbeeld content awareness rond al die ongestructureerde data. We gaan naar nieuwe dimensies, bijvoorbeeld met back up. Het gaat om risicomijdende processen die mensen het liefst uitbesteden. Business executives kijken uiteindelijk naar de financiën en op een slimme organisatie van storage is veel voordeel te behalen.”

De Jong: “Die besparing van 35 procent is een getal dat we hebben berekend aan de hand van storage economics. Dat is een instrument waarmee we infrastructuren in financiële zin bekijken: hoe zit het in elkaar, hoe flexibel is het, waar kun je besparen. We doen dat onafhankelijk van de leverancier, dus niet alleen bij Hitachi-technologie. Zo vertaal je hedendaagse technologie en problemen naar een financieel model waarmee de CIO of de CFO aan kan geven waar het interessant is om te investeren. We gaan van CAPEX naar een TCO-model. We krijgen steeds meer de vraag om een TCO in te vullen, inclusief zaken als stroom en vierkante meters. Bij storage is niet meer dan zeventien procent CAPEX-georiënteerd. Beheer, inrichting en onderhoud werden in het verleden vaak vergeten.”

Veranderende marktcondities

Volgens hem is advies daar nog steeds hard bij nodig. “CIO’s worden vaak geconfronteerd met een voldongen feit, het moet en kan niet anders meer. Vaak lijkt dan vervangen van de hele infrastructuur het beste. Dan wordt er niet eens meer gekeken naar een meer efficiënte inrichting en wordt er onnodig een RFP uitgeschreven. Besteed maar een miljoen, dan is het voor elkaar, is de gedachte.”

“Maar als CIO wil je een strategie hebben die flexibiliteit geeft onder veranderende marktcondities. Daar is nog een wereld te winnen, het kan vaak net wat slimmer. Maar dat is een moeilijke boodschap, waarmee we ook wel eens een deal verloren hebben. Aan de andere kant heeft het ons ook trouwe klanten opgeleverd. We zijn hier de afgelopen tien jaar nog nooit een klant kwijtgeraakt.”

Hilterman: “De grootste uitdaging van de IT is dat ongeveer iedere vijf jaar de data-opslag wel weer naar de volgende generatie gaat. Dat zijn stevige projecten die je slim moet organiseren. Bovendien bewaren we steeds meer en dat moet je ook regelen. Technisch doen we dat met automate, waarmee je data op basis van attributen kunt verplaatsen. Je kunt gegevens dan op de prijstechnisch beste plek bewaren en op een intelligente wijze verplaatsen. Daarmee kun je de TCO positief beïnvloeden, in plaats van alleen maar opslagruimte bijkopen. Zo wordt het datacenter een informatiecenter.”

(Op de foto: Rein de Jong)
 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Storage