Redactie - 09 september 2011

Nederland Studeert levert IT-medewerkers op maat


Gekwalificeerd ICT-personeel is niet alleen te vinden op de hogere opleidingen, zoals HBO en Universiteiten. Ook MBO-ers kunnen uitstekend IT-werk doen. Nederland Studeert, zusterbedrijf van Nederland Werkt, zorgt voor goed gekwalificeerde MBO-ers die vervolgens gegarandeerd werk krijgen bij IT-bedrijven. Hiermee treedt de opleider tegelijk op als detacheerder. ‘We willen het Nijenrode worden van het MBO.’


Nederland Studeert en particulier opleider Broers in Tilburg hebben een bijzonder samenwerkingsverband gevormd om IT-ers op te leiden. Het gaat hierbij om een opleiding ICT op MBO niveau 4. Omdat het een particuliere opleider betreft betalen de leerlingen een redelijk bedrag bij aanvang van de opleiding, maar ze hebben daarmee wel de garantie op een functie waar ze die investering kunnen terugverdienen. Directeur Taco van den Berg: “Door de intensieve vorm van lesgeven kunnen we het traject beperken tot twee jaar. En na anderhalf schooljaar komen ze al in een beroeps-praktijkvorming.”

Nederland Studeert detacheert de leerlingen in die fase tegen gematigde tarieven, zodat ze gelijk hun eerste baan hebben in de ICT. “Naar aanleiding van die eerste baan blijkt dat tachtig procent van de mensen hangen bij het bedrijf waar ze werden gedetacheerd. Op basis van onze bevindingen en die van het bedrijf waar ze werken wordt de leerling gediplomeerd. Het bedrag dat de leerling betaalt aan de poort verdient hij in deze al terug. Bij andere opleiders duurt een dergelijke opleiding drie jaar, het voordeel van ons is dat je veel eerder verdiencapaciteit hebt. Je weet bij het begin van de opleiding dat je in ieder geval een jaar onder de pannen bent.”

Tevreden
Nederland Studeert is daarmee naast opleider ook ICT- detacheerder. “Als Nederland Studeert participeren wij vanaf de eerste dag in de opleiding. Onze ambitie is dat we het Nijenrode van het MBO willen zijn: praktijkgericht, met een hoge kwaliteit, waarbij de leerling eenvoudig een plaats vindt in een bedrijf. Dat dit ook lukt bij tachtig procent is het resultaat van deze ambitie. De werkgevers zijn daar erg tevreden over. We zien dan ook dat bedrijven terugkeren, die in het verleden mensen van onze opleiding hebben opgenomen.”

Een belangrijk onderdeel van de opleiding is de begeleiding door een coach. Die houdt zich bezig met een breed scala aan onderwerpen, van de manier waarop leerlingen zich kunnen presenteren tot de markt. “We laten managers uit verschillende disciplines hun ervaringen delen. Zij vertellen hun eigen verhaal, om de leerlingen te laten zien wat ze allemaal kunnen bereiken. Onze coach begeleidt de mensen het hele jaar door. We overwegen bijvoorbeeld extra lessen te organiseren over zaken als non-verbale communicatie. Want als je representatief binnenkomt, je je eerste gewin hebt gehaald.”

Dat het concept van Nederland Studeert aanslaat blijkt uit de intensieve samenwerking met ICT-bedrijven. Zo zijn met name bedrijven in het segment consultancy geïnteresseerd in de leerlingen. Dat kan tot interessante toevoegingen aan het curriculum leiden. “Zolang wij aan alle wettelijke vereisten voldoen kunnen we lessen inbouwen die aansluiten bij de wensen van toekomstige werkgevers. Wij kunnen dergelijke toplessen die bedrijven les laten geven om ze kennis te laten maken met de leerlingen. Zo kunnen zij invloed uitoefenen op de startkwalificatie die ze nodig hebben. Uiteraard staat daar vervolgens wel een bepaalde afname van leerlingen tegenover in de beroeps-praktijkvorming.”

Motivatie

De leerlingen die deze opleiding volgen hebben een diverse achtergrond, maar hebben gemeen dat ze erg gemotiveerd zijn. “We krijgen hier diverse leerlingen binnen, bijvoorbeeld mensen die in massaal onderwijs niet goed gedijen. ICT-ers doen het vaak goed doen in een meer individuele omgeving. Wij hebben klassen van ongeveer twintig mensen, waar de leerlingen volop aandacht krijgen. In de tussenuren zijn ze bezig met vakliteratuur, ze houden zich dus intensief met ICT bezig. De klassen zien er bovendien uit als kantoren, zodat ze aan die omgeving kunnen wennen.”

De leerlingen stromen uit als gekwalificeerd MBO 4-leerling, eventueel met plusprogramma’s. “Ze weten dan hoe de praktijk eruit ziet. De aanvangsfuncties zijn functies bij een helpdesk, of junior systeembeheer en –netwerkbeheer. We zien in praktijk dat veel mensen doorgaan op basis van hun talent. Want als iemand zelf investeert in de opleiding, betekent het dat ze vertrouwen in zichzelf hebben. Dat zegt iets over hun motivatie, en de manier waarop ze in het leven staan. Ze geloven in zichzelf.”

Hij ziet de markt duidelijk aantrekken. “Er zijn al bedrijven die vóór begin van het schooljaar al interesse hebben voor de leerlingen. Omdat de mensen bij ons in dienst komen, kunnen wij rekening houden met bijvoorbeeld grote opdrachten bij bedrijven. We kunnen garanderen dat die mensen na hun opleiding beschikbaar zijn. Ons ultieme doel is dat de leerlingen uiteindelijk bij de bedrijven blijven. En gezien het percentage waarmee dat lukt zijn we daarin heel succesvol.”