Redactie - 07 september 2011

Mark McDonald, Gartner: 'Groei staat weer voorop'


CIO´s in Nederland hebben ambitieuze en veeleisende agenda

Mark McDonald is als GVP Executive Programs en Research Fellow onder meer verantwoordelijk voor de CIO-onderzoeken van Gartner. Deze research heeft twee belangrijke bases. De eerste is de directe benadering van CIO’s in de vorm van de bekende CIO Survey. Dat onderzoek wordt ieder jaar gehouden, met als doel er achter te komen welke zaken spelen bij CIO’s. Dat onderzoek levert vooral een kwantitatief resultaat op.

Dat kwantitatieve onderzoek wordt gecombineerd met de feedback die komt uit de persoonlijke interactie die de onderzoekers hebben met CIO’s. McDonald zelf heeft op dat vlak een volle agenda, met veertig tot vijftig gesprekken met CIO’s per maand. “We willen weten welke vragen bij hen leven. In 2005 bijvoorbeeld hebben we al een rapport gemaakt over kostenbesparing in de IT- en iedereen verklaarde ons toen voor gek. Maar wij zagen die ontwikkeling al komen in diverse marktsegmenten, vooral bij bedrijven met de grootste budgetten voor ICT. Zij waren allemaal al bezig met besparingen en normaal gesproken zijn dat juist de CIO´s die alles wat eerder merken dan de rest van de markt.”

Vervolgens gaan de onderzoekers dieper in op de vragen die leven, onder meer in de vorm van case studies om te ontdekken wat wel en wat niet werkt. Dat doen we omdat we wel weten wat er speelt, maar we hebben daar niet gelijk kant-enklare antwoorden op. Daarom zoeken we eerst een richting voor de oplossing en onze ervaring is dat vergelijkingen tussen bedrijven interessante suggesties opleveren. Zo ontstaat een vruchtbare combinatie tussen de kwantitatieve voorspellingen uit het onderzoek en de kwesties die in de toekomst gaan spelen op basis van kwalitatief onderzoek. Met individuele case studies kunnen we vervolgens de diepte in gaan.”

Op de dag dat Executive-People sprak met McDonald had hij voor de lunch al acht Nederlandse CIO’s gesproken. “Eén van de zaken die we in Nederland zien is dat de CIO’s het realiseren van bedrijfsmatige groei weer op de eerste plaats hebben staan. Reduceren van de kosten staat op de tweede plaats.”

“Ook het werven van nieuwe klanten en het creëren van nieuwe producten en diensten staan hoog op de agenda. Opvallend is dat IT-business strategieën voorheen een van twee richtingen hadden: ofwel alles draaide om groei, ofwel alles draaide om kosten. Het bijzondere aan de huidige situatie is dat CIO’s nu te maken hebben met een tweeledige strategie, waarin zowel groei als kostenreductie belangrijk zijn.”

De oorzaak daarvoor ligt volgens McDonald besloten door de verschillen in de mondiale economie. “De zeer volwassen markten in West Europa en de Verenigde Staten groeien met niet meer dan een of twee procent, of dalen zelfs. Daar vindt echter wel een groot deel van de operaties plaats. Maar tegelijkertijd moeten grote bedrijven investeren in opkomende markten, of aangrenzende markten. Die zijn relatief klein, maar groeien wel heel snel. Dat vraagt om een andere focus dan bij de gevestigde markten. De vraag is dus vaak hoe een bedrijf kostenefficiënt kan zijn en tegelijkertijd ook flexibel genoeg om snel te reageren op behoeften uit de wereldwijde en regionale markten.”

De markt is in hoog tempo de crisis te boven gekomen. “In 2008 en 2009 was de vraag ‘zijn we binnenkort nog in business?’ Die vraag is ondertussen beantwoord en nu is de vraag hoe we verder gaan vanaf hier. Dat is goed nieuws voor de IT, want groei betekent iets doen dat je in het verleden nog niet hebt gedaan. Dat betekent dus ook groei van de IT Services. Veel van die diensten zullen uitermate informatie-intensief zijn. Mensen gaan massaal over op mobiel gebruik van IT. CIO’s met wie wij spreken verwachten dat die focus nog zal blijven tot 2015. Het is zeker geen tijdelijk verschijnsel.”

Wat technologieën betreft zijn vooral virtualisatie en mobiel de afgelopen jaren dramatisch gegroeid. Ook business intelligence is een snelle groeimarkt, net als cloud computing. “Wat betreft cloud computing leven veel vragen over de specifieke situatie. Eén van de zaken die we dit jaar hebben gevraagd is, wanneer CIO’s denken dat meer dan de helft van hun infrastructuur in de cloud zou draaien en wanneer meer dan de helft van hun applicaties als SaaS zouden draaien. Op dit moment draait vijf procent van hen meer dan de helft van hun infrastructuur in de cloud en meer dan de helft Software as a Service. We verwachten dat dit omhoog gaat naar meer dan 60 procent in 2015. Sommigen zijn wat later en sommigen doen het nooit, maar we zitten in het midden van de eerste grote groeigolf van cloud die de komende drie jaar zal aanhouden. Het interessante is dat sommigen zeggen dat het alleen in kleine bedrijven zal plaatsvinden, maar uit de data blijkt dat er niet één segment sneller is dan een andere. Iedereen is er even hard mee bezig.”

Later dit jaar zal een boek uitkomen waar McDonald medeauteur van is, over het effect van social media. Ook tijdens Gartner Symposium/ITxpo zal dit boek worden besproken. “Bedrijven die succesvol omgaan met social media zetten het in voor wat wij mass collaboration noemen. Dat zijn twee fundamentele zaken. De eerste is technologie, je moet mensen de mogelijkheid geven samen te werken. Het tweede is een goed omschreven doel om het te doen: waarom doe je het, waarom investeer je erin? Met die twee dingen bouw je vervolgens een collaborative community.”

De bedrijven die social media proactief gebruiken, lossen daarmee problemen op en pakken zaken op die niet via traditionele structuren kunnen worden opgelost. Bijvoorbeeld het coördineren van diverse business units zonder te centraliseren. Maar de meeste social media implementaties verzamelen de bijdragen van mensen en stoppen daar. Die benadering is dus redelijk recht door zee. Maar bedrijven die er succesvol in zijn zorgen niet alleen voor feedback, maar zij gaan verder. De bijdragen leiden tot beoordeling van de waarde van de bijdragen en van daaruit naar veranderingen in de bedrijfsvoering of diensten. Dat laatste leidt daadwerkelijk tot resultaat. Anders krijg je wel interessant commentaar, maar niets meer dan dat. Het is dus belangrijk de kracht van de community daadwerkelijk te gebruiken. Dan zijn social media geen speelgoed meer, maar een bedrijfsinstrument.”

Dat is niet alleen een boodschap voor CIO’s, maar zeker ook voor CEO’s en CFO’s. Tijdens Gartner Symposium/ITxpo zal een deel van het programma dan ook expliciet gericht zijn op de business executives. “Op de eerste dag organiseren we het Executive Seminar, met zaken voor CxO’s als groei en innovatie en vijf nieuwe technologieën die je in de gaten moet houden die niet cloud related zijn. Want iedereen heeft het over cloud, maar er gebeuren nog veel meer belangrijke dingen. We hebben het over zaken als risk management, om een omgeving te creëren waar CIO’s en hun peers een eenduidige boodschap krijgen en een gemeenschappelijk doel. We doen dit nu voor het vierde achtereenvolgende jaar en het is altijd zeer succesvol geweest. Steeds meer CFO’s en CEO’s weten de weg naar Gartner te vinden, we werken dus voor een steeds breder publiek.”

(c) Executive-People.nl