Redactie - 25 juni 2011

‘Markt voor Outsourcing wordt volwassen’, interview met Paul Cornelisse, algemeen directeur van Cegeka Outsourcing


Na een snelle groei van het verschijnsel outsourcing kwamen de eerste berichten over teleurgestelde klanten. Volledig uitbesteden bleek niet altijd een goed idee te zijn. Volgens Paul Cornelisse van Cegeka laat deze beweging zien dat de markt volwassen wordt. Want gezien de snelle ontwikkelingen in de technologie is het ook geen optie om alle IT in eigen huis te houden. Wel is het belangrijk om outsourcing als een strategisch vraagstuk te benaderen, op het juiste niveau.

Outsourcer Cegeka is in Nederland een relatief onbekende speler, maar bij onze zuiderburen is het bedrijf in drie decennia tijd uitgegroeid tot een van de grootste aanbieders. Ondertussen wordt Cegeka ook op de Nederlandse markt steeds actiever, en heeft het bedrijf de ambitie om met name middelgrote bedrijven aan het klantenbestand toe te voegen. Het datacenter van Cegeka staat relatief dichtbij, in België.

Paul Cornelisse, algemeen directeur van Cegeka Outsourcing: “Juist ondernemingen in het middensegment hebben de afgelopen jaren ervaren dat de grote aanbieders eigenlijk te groot zijn voor hen. Wij zijn nog in staat om standaard-dienstverlening te leveren, met daarbovenop maatwerk. Grote spelers die wereldwijd opereren kunnen dat niet meer.”

Na de eerste hype rond outsourcing zijn er steeds meer bedrijven die besluiten hun IT weer geheel of gedeeltelijk in eigen hand te nemen, of in ieder geval de bestaande outsourcingsovereenkomsten aan te passen. Cornelisse pleit voor een genuanceerde blik op deze ontwikkeling: “Het is goed en logisch dat bedrijven nu outsourcing weer terugdraaien. Dat klinkt misschien vreemd, maar het betekent juist dat de markt volwassen wordt. De tijd zal nooit meer terugkomen dat een klant al zijn IT zelf in huis heeft en zal beheren. Daar vind je niet de juiste mensen voor, en krijg je van de directie niet voldoende geld voor, want die concentreren zich op de kerntaken.”

Flexibiliteit

“Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen te vinden. Maar de ontwikkelingen in technologie gaan zo snel dat een bedrijf met een eigen IT-afdeling het niet meer zelf kan bijhouden. Je kunt je IT-euro maar één keer uitgeven. En niet in de laatste plaats speelt mee dat je door te werken met andere partijen flexibiliteit creëert. De negatieve verhalen die je soms hoort geven aan dat mensen er na een aantal jaren achter komen dat de volledige IT-outsourcen niet verstandig is. Ze merken dat een service desk in Suriname of Zuid Afrika niet hetzelfde is als een lokale servicedesk. En India wordt steeds duurder door loonstijgingen, dus kan het ook best in België. Ik vind die ontwikkeling volkomen normaal, het is een organische beweging van de markt.”

Hij constateert dat klanten er steeds vaker voor kiezen met verschillende dienstverleners te werken, niet met één partij die alles doet. “Ook deze trend betekent dat organisaties volwassen worden, en investeren in het managen van IT. We werken met een grote diversiteit aan bedrijven, van logistiek tot financieel. Wel weten financiële instellingen de weg naar outsourcing makkelijker weten te vinden dan bijvoorbeeld logistiek of zorg, daar wordt nog heel veel zelf gedaan.”

“Het niveau waarop we over outsourcing spreken wordt steeds meer het directieniveau. Ook dat past bij die volwassenheid. Het is namelijk een strategisch vraagstuk. De keuze voor een partner in Outsourcing is niet alleen de keuze van een IT Manager, want het gaat om veel meer dan techniek. Het gaat steeds minder om IT, maar om een langjarige overeenkomst waarin bedrijven bij elkaar moeten passen.”

Volwassen IT-organisatie

De vraag naar outsourcing is breed, van infrastructuur tot de werkplek inclusief telefonie en mobiele devices, en applicatiebeheer. “In Nederland zien we dat de vraag naar outsourcing steeds meer een tweede of derde generatie-vraag is. Organisaties hebben al een keer geoutsourced, en staan voor een vernieuwing van hun contract. Dan gaat het echt om een verbeteringsvraag, bijvoorbeeld het verbeteren van de mailomgeving waarbij we tegelijkertijd de hosting overnemen. Daarnaast zijn er bedrijven die nog nooit hebben uitbesteed, vooral in België. Dat land loopt daarin achter op Nederland. Dan gaat het bijvoorbeeld om het volledig overnemen van werkplekken en applicaties. In Nederland zoeken bedrijven juist specialisten op bepaalde gebieden. Maar dat kun je alleen maar doen wanneer je zelf een volwassen IT-organisatie hebt.”

Cloud computing heeft op diverse manieren invloed op de markt voor outsourcing. “Iedereen vraagt ernaar. Maar als je vraagt wat bedrijven ervan willen dan raak je in gesprek en blijkt de vraag heel genuanceerd te zijn. Aan de kant van ons business-model speelt het bij de datacenters. Er zijn veel partijen die hun capaciteit ter beschikking stellen voor prijzen die lager liggen dan veel traditionele leveranciers. We gaan dus anders investeren, en stellen onszelf de vraag of we diensten leveren uit het eigen datacenter, of zaken kunnen doen onder onze eigen regie en security uit de cloud. Een goed voorbeeld is back up. We kunnen miljoenen investeren in back up-hardware, maar kunnen ook capaciteit huren. De vraag is dus steeds of we het zelf doen of inkopen, en die vraag gaan we ons steeds vaker stellen.”