Redactie - 22 januari 2014

DMA Institute boekt 6000% performanceverbetering met PureData for Analytics


The DMA Institute is een innovatief en toonaangevend internationale specialist op het gebied van ‘Digital Media Auditing’ en Big Data. De missie van The DMA Institute is om transparantie te brengen op de digitale advertisingmarkt en de daadwerkelijke waarde van online mediagebruik te achterhalen. Met het oog op schaalvergroting en internationalisering koos de organisatie voor de strategische inzet van de IBM PureData System for Analytics (poweredbyNetezza). Deze keuze werd ondersteund en onderbouwd door Smart Information Solutions, onderdeel van i³ groep, die samen met IBM en hostingpartner Vellance een pilot verzorgde.

De Big Data-wereld is drastisch aan het veranderen. De hoeveelheid data die in de huidige digitale wereld omgaat, roept om eenstructuur die traditionele analysesoftware in veel situaties niet meer aan kan brengen. Bedrijven die orde in de chaos scheppen en hun gestructureerde en ongestructureerde data combineren en analyseren, kunnen hier hun voordeel mee doen en deconcurrentie een stap voorblijven. De omvang en gedetailleerdheid van de informatie die door ondernemingen wordt gegenereerd, zal in de toekomst alleen maar toenemen. De vraag naar de juiste apparatuur en ondersteuning is daarmee gerechtvaardigd.

Zo ook voor The DMA Institute, de dataleverancier die gespecialiseerd is in het auditen van de resultaten van digitale mediacampagnes.De absolute top van adverteerders, mediabureaus, uitgevers en researchbureaus maakt gebruik van de dienstenvan The DMA Institute. Dit systeem kon wel worden uitgebouwd, maar dat zou vervolgens geen extra benodigde performance leveren. Het systeem zat simpelweg vol. Met het oog op onze schaalvergroting en internationalisering, zochten we naar een strategische oplossing. Om meer data sneller te kunnen verwerken, zijn complexere algoritmen nodig, die meer rekenkracht vereisen. Dat was een leuke uitdaging.”

Strategische oplossing

“Veel organisaties zetten tegenwoordig online marketing-campagnes in. Het is onze missie om de daadwerkelijke waarde achter de gebruikte digitale media inzichtelijk te maken. Dit doen we door web clicks en mediagebruik te analyseren”, zegt Jeroen Schweitzer, lead IT-architect bij The DMA Institute. “Voor ons spelen ICT en rekenkracht, zeker gezien de complexiteit van de vragen die we aan de data stellen, een belangrijke rol. Voorheen analyseerden we met behulp van een zelfgebouwde, geclusterde x86-serveromgeving. Dit systeem kon wel worden uitgebouwd, maar dat zou vervolgens geen extra benodigde performance leveren. Het systeem zat simpelweg vol. Met het oog op onze schaalvergroting en internationalisering,zochten we naar een strategische oplossing. Om meer data sneller te kunnen verwerken, zijn complexere algoritmen nodig, die meer rekenkracht vereisen. Dat was een leuke uitdaging.”

Optimale performance

The DMA Institute zocht de hulp op van Smart Information Solutions, onderdeel van i³ groep en bekend om zijn geïntegreerde oplossingen om omgevingen optimaal te laten performen tegen de juiste prijs. “Wij zien dat veel bedrijven frustraties hebben over de kosten die gemaakt worden om de IT-omgeving in de lucht te houden, terwijl de toegevoegde waarde nihil is”, zegt Victor Meerloo, Business Consultant bij Smart Information Solutions. “Wij helpen met het doorbreken van deze scheefgroei, door

gericht te kijken naar wat onze klanten met oplossingen willen doen en daar de juiste systemen voor te leveren. De grootstevoordelen voor een afnemer zijn namelijk vaak niet alleen te behalen in zijn eigen omgeving, maar leveren juist voordelen opvoor zijn klant. Hierdoor voegt Smart Information Solutions niet alleen een technische winst toe, maar creëren we voor onzeklanten ook extra mogelijkheden om meer business in minder tijd te doen. Dit gaat uiteraard niet alleen op in omgevingen dieweb clicks of mediagebruik analyseren, zoals bij The DMA Institute het geval is, maar bijvoorbeeld ook bij research,innovatie of real-time media bidding.”

PureData System for Analytics

Smart Information Solutions begreep de wensen van Vellance, die voortkwamen uit de behoeften van The DMA Institute. Smart Information Solutions attendeerdeVellance op IBM’s PureData System for Analytics, powered by Netezza. Ook Vellance zag hierin een uitstekende oplossing voor de wensen en behoeften van The DMA Institute.The DMA Institute uiteindelijk een Proof of Concept aangegaan. “Er werden tweehonderdmiljard records als testdata op het platform gezet”, zegt Schweitzer. “Het resultaat was een significante performanceverbetering met 6000% . Doordat we vele malen meer input konden verwerken in een veel kortere tijd, kregen we ook meer ruimte om vervolgens weer andere vragen op de data los te kunnen laten. We waren echt overtuigd, ook al is het geen kleine stap om je hele analyse-platform te veranderen.”

Uniek

The DMA Institute begon in juni 2013 met de inzet van de PureData System for Analytics. Niet alleen de samenwerking tussen de drie partijen werd als uniek beschouwd, maar het trok ook de aandacht van KrishnanParasuraman, CTO IBM Netezza wereldwijd en door velen gezien als een ‘industrythought leader’ op het gebied van Data Warehousing, Business Intelligence en Performance Management voor Digital Media.Hij kwam twee keer over vanuit de Verenigde Staten en werd zelfs betrokken bij het implementatietraject, dat bijzonder goed verliep. “Smart Information Solutions en Vellance handelden onze vragen netjes af en zij stelden zelfs iemand voor een dag per week beschikbaar. We zijn erg tevreden over de manier waarop alles is verlopen en al helemaal over IBM PureData Systems for Analytics”, zegt Schweitzer. Ook De Bildt is aangenaam verrast door de mogelijkheden van de op Netezza gebaseerde oplossing. “Doordat we een dergelijk innovatief nieuw product in ons assortiment hebben, vloeit er veel kennis onze organisatie in. Bovendien is het beheer op de PureData Systems for Analytics zeer eenvoudig , wat ons weer een gunstige TCO oplevert.

Effectiviteit

De overgang naar de PureData Systems for Analytics heeft The DMA Institute geen windeieren gelegd. Het model dat nu voorThe DMA Institute in gebruik is, is uitgerust met 32 parallelle processen die tegelijkertijd de complexe data lezen en analyseren. “In de huidige situatie voldoet alles, maar mocht de organisatie het willen, dan kunnen ze in de toekomst het platform verder uitbreiden”, zegt Meerloo. “Met de inzet van de IBM PureData Systems for Analytics kan The DMA Institute zichzonder meer op het gebied van zware analytics onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Geen enkel ander systeem is instaat om dergelijke zware analytics, workloads en query’s te verzorgen. Tegelijkertijd hoeft Vellance niet langer losse componenten te beheren en is de beheerlast enorm terug-gelopen. Hierdoor kunnen ze in de toekomst meerdere PureData Systems forAnalytics inzetten.” Een ander voordeel is volgens Meerloo dat een heel pakket aan statische analysemethoden al in de database aanwezig is, wat een enorme performancewinst betekent. In deze zin is de IBM PureData Systems for Analytics ook zeer geschikt voor grote financiële instellingen of ziekenhuizen, die voor hun hele afrekening afhankelijk zijn van de financiële analyses die ze doen. Dankzij de optimalisatie van de werkprocessen, hebben ook zorgorganisaties en productiebedrijven baat bij deze oplossing. “Waar de druk in de toekomst op analyse en onderzoek ligt, biedt de IBM PureData Systems for Analytics eenuitkomst. Dit project bij Vellance en The DMA Institute is daarvan het bewijs”, aldus Meerloo van Smart Information Solutions.

Bekijk hier ook een video over deze case

(PW)

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024