Deli XL verbetert online klantervaring, omzet en marge met nieuw e-commerceplatform
13-01-2014
Deel dit artikel:

Deli XL verbetert online klantervaring, omzet en marge met nieuw e-commerceplatform


Deli XL wilde zijn verouderde, op maat gemaakte webshop vervangen door een enkel online platform dat meerdere websites ondersteunt. Het bedrijf koos voor Oracle ATG Web Commerce als nieuw e-commerceplatform. Daarmee breidt Deli XL het aantal aanpassingsmogelijkheden voor klantprofielen uit, vergroot het de up- en cross-selling-kansen en verbetert het de gehele klantervaring.

Deli XL is onderdeel van The Bidvest Group en is het grootste voedseldistributiebedrijf van Nederland. De organisatie biedt een compleet assortiment producten en oplossingen voor de business-to-business foodservice-markt. Deli XL heeft meer dan dertigduizend klanten met een aanbod van meer dan zestigduizend producten van achthonderd leveranciers. Klanten zijn onder andere hotels en restaurants, zorginstellingen, scholen, lunchrooms, attractieparken en congrescentra. Het aanbod van het bedrijf varieert van vers en diepgevroren voedingsproducten tot tafelgerei en schoonmaakproducten, en ook diensten als food & beverage- en fastservice-concepten, assortimentsanalyses en rendementstools. Deli XL heeft ook eigen private labels, waaronder Deli XL Huismerk, Fresh4You, Kook, Vers&Zo en Reuser & Smulders.

Een van de uitdagingen waarvoor Deli XL stond, was het bieden van de best mogelijke online ervaring voor aankoop en ontdekken van producten. Dat wilde het bedrijf bereiken met een uitstekende online foodwebshop en een toonaangevend platform voor foodinspiratie met relevant, op maat gemaakt foodadvies, zoals kooktips, recepten en suggesties voor aanvullende producten. Daarnaast was het de wens van Deli XL om klanten nauwkeurige service te bieden door het gebruik van selfservice te promoten en hen inzicht in en een duidelijke uitleg van hun bestellingen te geven. Bovendien wilde het bedrijf klanten beter, sneller en kosteneffectiever van dienst zijn bij het plaatsen en volgen van hun bestellingen.

Om dit te bereiken, koos Deli XL voor Oracle ATG Web Commerce en Oracle Consulting. René van Gelderen (foto), directeur IT en Program Management bij Deli XL: “De stabiliteit en uitstekende functionaliteit van Oracle ATG Web Commerce maakten het een makkelijke keuze voor Deli XL. De mogelijkheid die de oplossing biedt om voorstellen voor cross- en up-selling op maat te maken en daarnaast het gebruiksvriendelijke platform maakten dat dit onze eerste keuze was voor de vervanging van ons verouderde e-commerceplatform.”

Deli XL lanceerde Oracle ATG Web Commerce eerst bij drie pilotklanten, die zeer positief reageerden op het nieuwe platform. Nu beschikt Deli XL niet alleen over een betrouwbaar foodplatform; de oplossing zorgde ook voor een impuls voor groei van de online omzet en verbeterde winstmarges. Dat komt doordat de e-commerceomgeving klanten suggesties geeft voor aanvullende of alternatieve producten tijdens het bestelproces.

De oplossing is onderdeel van de roadmap voor automatisering en optimalisatie van de supply chain van het bedrijf. Daardoor verbeterden de mogelijkheden voor verkoop en supply chain. “De implementatie van Oracle ATG Web Commerce heeft ons geholpen de online klantervaring aanzienlijk te verbeteren”, zegt Van Gelderen. “Tegelijkertijd konden we een groei in cross- en up-selling realiseren.”

Oracle-partner Mindcurv implementeerde Oracle ATG Web Commerce samen met een ondersteuningsteam van Deli XL en Oracle Consulting aan de hand van een stap-voor-stap-aanpak. Mindcurv hielp Deli XL bij het opstellen van de juiste prioriteitenlijst, waardoor de organisatie in staat was de hele implementatie binnen elf maanden af te ronden.
 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Software