Redactie - 22 februari 2013

Specialised Port Solutions vaart toekomstvaste koers met VNX Unified Storage


In de zeescheepvaart spelen agenten een centrale rol bij aankomst en vertrek van een schip in een haven. Een agent aan wal is steun en toeverlaat voor de schippers. Zo verzorgen zij de douaneafhandeling, aanmelding bij havenautoriteiten, registratie van opvarenden en leveren zij diensten op het gebied van laden en lossen, proviandering, begeleid bezoek aan de wal, reparaties en medische zorg. Gezien het tijdskritische karakter is een snelle en soepele afhandeling van deze diensten essentieel. Ronald van der Does, manager IT bij Specialised Port Solutions binnen de Silver Star Agencies holding: “Onze bedrijfsprocessen gaan 24 uur per dag het hele jaar door en zijn volledig afhankelijk van informatievastlegging. We documenteren alle communicatie rondom vertrek en aankomst van een zeeschip in onze systemen. Alle IT-hardware is volledig redundant uitgevoerd van netwerkserver tot kabeltjes. Dat geldt uiteraard ook voor de storage. Geen enkel component mag haperen, want iedere vertraging in de afhandeling van schepen kost geld. Anders dan veel andere agenten werken we niet met een vaste begeleider voor elk schip. Bij ons kan elke medewerker op elk moment een schip overnemen van een collega. Dat voorkomt fouten door routinematig handelen. Bovendien vraagt honderd procent vastlegging ook discipline en dat maakt onze werkwijze transparant. De kwaliteit van onze hele organisatie telt, niet die van de individuele agent.”

Informatisering centraal
Een vrachtschip op de internationale vaart kost tussen de zes- en achtduizend dollar per uur. Bij verwijtbare vertraging in de havenafhandeling bij aankomst en vertrek kan de agent zonder meer een claim verwachten. Specialised Port Solutions ontwikkelt als IT-dochter innen de Silver Star Agencies holding zelf software om het complexe bedrijfsproces volledig te ondersteunen. Van der Does: “Nu werken we met losse pakketten, die gaan we echter integreren in een .Net-omgeving. Denk aan e-mail voor communicatie met schepen. Daarnaast is er nu nog telefonische communicatie met bijvoorbeeld reparatieploegen voor toegang tot een terminal. Door over te gaan naar een .Net-omgeving kunnen we dat verificatieproces stroomlijnen en koppelen aan automatische vastlegging van gegevens in onze systemen. Ook de sterke groei van onze organisatie maakt een geïntegreerde omgeving noodzakelijk. In twee jaar tijd zijn we van een klein team op een kantooretage in Amsterdam gegroeid naar een organisatie met 37 medewerkers in twee landen (Nederland en Letland) en vier kantoren.” 

Sterke groei in storage-behoefte
De groei van Silver Star Agencies plaatste Van der Does voor belangrijke afwegingen bij de keuze voor het veiligstellen van data-storage. “Ons budget is beperkt, we zijn immers nog maar een relatief klein bedrijf. Toch moeten we onze oplossingen zo kiezen dat ik er over een paar jaar nog mee uit de voeten kan als hier vijftig mensen werken. Bovendien wilde ik absoluut meer snelheid en een betere performance. Ons oude systeem gaf op dat punt problemen en was ook niet meer uit te breiden voor toekomstige opslagbehoeften. Jammer was dat deze leverancier ter vervanging alleen ‘enterprise’-oplossingen kon bieden met een voor ons onbereikbaar prijskaartje en een veel te lang implementatietraject. 

Mijn storage-probleem wilde ik direct opgelost hebben niet na een half jaar. Een andere aanbieder van storage-oplossingen kwam in beeld maar bleek net overgenomen waardoor de continuïteit ons zorgen zou kunnen geven. Uiteindelijk kwam ik bij EMC terecht die met de VNX-series precies datgene biedt wat we bij Silver Star Agencies nodig hebben: snel FLASHgeheugen plus de nodige opslagcapaciteit op twintig HDD-drives (SAS en SATA). Daarbij is de VNX van EMC beslist concurrerend met vergelijkbare systemen, tot wel dertig procent goedkoper. Goed is ook dat ik kan vertrouwen op dienstverlener MTI die al meer dan twintig jaar partner is van EMC. Zij hebben ons goed geadviseerd en ervoor gezorgd dat de VNX binnen twee maanden geheel volgens onze wensen was geïmplementeerd.”

InstallatIe VNX eenvoudig
Van der Does: “De installatie van de VNX in ons netwerk was erg eenvoudig. In één dag was alles up-and-running. De inrichting, de software, de switch-configuratie, de communicatie met VMware, echt allemaal binnen acht uur. Diezelfde avond kon ik al migreren. De gebruikers hebben er weinig tot niets van gemerkt. Wel heb ik de instelling van de fast cache later gewijzigd omdat de I/O deze te weinig aansprak. Door te kiezen voor ‘high performance’ was dit zo verholpen en is snelheid gegarandeerd. Ik heb graag zelf het beheer over de systemen. Echt prettig daarbij is de grafische interface waarmee je de VNX instelt en waarmee de performance kan worden gemonitord. Zo hoef je nooit via een client in het netwerk op zoek naar gegevens. Dat scheelt veel tijd.”

Geen omkijken meer naar
Silver Star Agencies/Specialised Port Solutions installeerde de VNX recent maar is nu al enthousiast over de prestaties. Van der Does: “Naarmate meer van onze agenten op het systeem zijn aangesloten, zie ik de snelheid toenemen door het aanspreken van de fast cache. We hadden ingezet op ongeveer 8000 I/Ops en ik verwacht na de komende desktopmigratie dat er 12.000 I/Ops te behalen zijn. Met de VNX-oplossing draaien de systemen als vanzelfsprekend en heb ik er geen omkijken naar.”