Nuon Beveiliging zet in op snelheid en efficiëntie
26-02-2012
Deel dit artikel:

Nuon Beveiliging zet in op snelheid en efficiëntie


Nuon Beveiliging is een sinds 1984 landelijk opererend beveiligings-bedrijf voor zowel de particuliere als de zakelijke markt. Zij installeren beveiligings- en alarmsystemen, zoals brandmelders, CO2 detectors en camera’s. De focus van Nuon Beveiliging ligt op de particuliere markt met de verhuur van systemen voor een vast bedrag per maand. Over de ontwikkeling van een iPad applicatie waarmee de Nuon Beveiliging-adviseurs eenvoudig, snel en veilig een persoonlijke aanbieding kunnen maken voor woonhuis-beveiliging hebben wij een gesprek met Jasper Brinkman, directeur Nuon Beveiliging.

e-office mobile ontwikkelt iPad app voor het afsluiten van woonhuis-beveiligingscontracten
‘In de particuliere markt richten wij ons op de beveiliging van woonhuizen’, zo begint Brinkman zijn verhaal. ‘Ons klantenbestand is heel breed. Van ‘Jan Modaal’ tot de wat rijkere mensen. Onze adviseurs gaan in een persoonlijk en vrijblijvend gesprek bij de mensen thuis na wat hun exacte beveiligingsbehoefte is. We hebben diverse producten, onder meer CO2 detectors, bewegingsmelders tot hele huiscentrales. Voorheen werkte het proces zo dat alle wensen, met de hand, op een formulier genoteerd werden. De adviseur faxte dat vervolgens naar kantoor. Daar werden de gegevens overgenomen in ons ERP systeem en kon de aanbieding worden verzonden. Je hebt het dan over 6.000 a 7.000 afspraken op jaarbasis, die allemaal handmatig verwerkt werden. Toen de iPad op de markt kwam had ik meteen het idee dat we daar iets mee zouden kunnen voor onze organisatie.’

duidelijke business benefits
Brinkman vervolgt: ‘De reden waarom ik aan de slag wilde met een iPad app was helder: efficiënter werken en snellere aanbiedingen. Het bestaande systeem was te complex. Het kostte teveel tijd om de formulieren handmatig te verwerken en vervolgens een aanbieiding te maken en versturen. Daarnaast de foutgevoeligheid. Hele eenvoudige zaken zoals postcode, straatnaam, informatie ten behoeve van automatische incasso’s werden niet goed ingevuld. Ook dat vertraagde het proces. Met de iPad app bespaart Nuon Beveiliging kosten en ontvangt de klant direct zijn aanbieding.’

uitwerken idee met e-office mobile
Door persoonlijke contacten met Rutger Stekelenburg (directeur e-office, red.) riep Jasper Brinkman de hulp in van e-office mobile. ‘Nuon Beveiliging en e-office mobile werkten al eerder samen. Toen ik bij hen aanklopte met dit idee waren zij meteen enthousiast. Zij vormden dan ook echt een aanvulling om samen uit te werken hoe we het hele idee zo slim mogelijk van de grond zouden kunnen krijgen. Dat soort mee-denken helpt echt bedrijfsblindheid voorkomen’, aldus Brinkman.

samenwerking Syntess
Voor dit project werkte e-office mobile samen met Syntess. Nuon Beveiliging werkt met een ERP systeem van Syntess specifiek voor de installatiemarkt. Voor het slagen van het project was het noodzakelijk dat informatie vanuit de iPad-applicatie op de juiste manier in het ERP systeem terecht zou komen, en vice versa. Vincent Kohler is consultant bij Syntess en was betrokken bij het project. Over de rol van Syntess geeft Kohler aan: ‘Ik heb erg prettig samengewerkt met e-office en Nuon. Tijdens de ontwikkeling dacht
e-office goed mee over de ontwikkeling van de proceskant, met een heel mooi resultaat. Doordat de app bovendien dynamisch is, kan Nuon de app vrij eenvoudig zelf aanpassen wanneer Syntess software-updates heeft. Dit scheelt Nuon in de beheerkosten.’  

Brinkman verduidelijkt nog dat de samenwerking tussen Syntess en e-office mobile voor Nuon Beveiliging echte meerwaarde was voor zowel de bedrijfsvoering als het project. ‘Door de koppeling kunnen we nu in het ERP systeem eenvoudig content aanpassen, andere combinaties van producten aanbieden, bijvoorbeeld voor een actie, en dat komt dan real-time in de iPad app naar voren. Mede door Vincent Kohler en Ronald van Eijnatten (e-office mobile consultant, red.) is dit nu heel beheersbaar.’

in de praktijk
De applicatie is nu alweer even in gebruik. Hoe werkt dat voor de adviseurs? Brinkman: ‘Zij zijn er helemaal gelukkig mee en waren dan ook snel gewend aan het werken met de applicatie op de iPad. En het werkt ook goed, gelukkig maar, want als er ook maar even iets hapert, dan zijn de adviseurs meteen onthand. De adviseurs hebben als backup nog wel een stapel formulieren bij zich, maar eigenlijk loopt het allemaal perfect. Bijkomend voordeel is dat de adviseurs nu meer tijd hebben voor nieuwe afspraken en het nabellen van hun prospects. Want niet iedereen geeft tijdens een adviesgesprek direct opdracht. Het grote voordeel is dat zij tijdens het nabellen eenvoudig het overzicht hebben waar zij welke aanbieding hebben gedaan. Het zoeken in een map met formulieren, zoals zij dit voorheen deden, hoeft gelukkig niet meer.’ Brinkman verwacht verder met de iPad app het slagings-percentage van het aantal afspraken dat daadwerkelijk wordt omgezet in een opdracht beter te kunnen meten.

ervaringen klanten
We zijn heel tevreden met de resultaten tot nu toe, en ook de reacties van de klanten zijn positief’, zo geeft Brinkman aan. ‘Bij de introductie twijfelden we hoe de klant het zou ervaren dat hij na afloop van het gesprek geen ‘papier’ meer in handen zou krijgen. We merken dat klanten het juist als prettig ervaren dat zij direct een offerte in hun mailbox krijgen. En ook het digitaal tekenen van een offerte op de iPad is al vertrouwd. Wij hadden daar van tevoren zelf onze vraagtekens bij, maar klanten vinden dit helemaal geen probleem.’

toekomst
Over de samenwerking met e-office mobile voegt Brinkman nog toe: ‘Mijn complimenten voor een heel voorspoedig verloop. In korte tijd is een mooi product neergezet waar we echt verder mee kunnen bouwen.’ Nuon Beveiliging ziet dan ook zeker mogelijkheden voor de toekomst. Brinkman: ’We willen het gebruik en de applicatie zelf nog verder uitbreiden. Ook willen we de app voor de zakelijke markt gaan inzetten en hiervoor zijn nog wat aanpassingen noodzakelijk. We zijn dit proces begonnen omdat ons montage- team al 4 jaar bezig is met automatisering van onze dienstverlening. We kunnen nu kosten besparen en informatie is veel beter doorzoekbaar. Mede door deze iPad app hebben onze adviseurs nu echt hun mobiele kantoor bij zich.’
  

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Innovation