Redactie - 28 oktober 2011

Cloud biedt hogere prestatie en lagere kosten


Boekingen via het internet vormen voor de reisbranche een belangrijk deel van hun omzet. De activiteiten via dit kanaal zijn echter niet gelijk over het jaar verdeeld, maar kennen enkele momenten van stevige piekbelasting. Het is dus van cruciaal belang dat deze bedrijfskritische infrastructuur zowel robuust is als flexibel. Reisgigant Thomas Cook Belgium klopte daarvoor aan bij Terremark.

Thomas Cook is één van de grootste reisorganisaties ter wereld. De Groep is actief in 21 landen, waaronder Nederland en België. De Belgische organisatie bestaat uit de reisbureauketens Thomas Cook Travel Shop en Neckermann Vakantiewinkels,
de luchtvaartmaatschappij Thomas Cook Airlines en de touroperatormerken Thomas Cook, Pegase en Neckermann. Thomas Cook Belgium verzorgt jaarlijks de vakantie van meer dan 1,5 miljoen klanten en is met een marktaandeel van boven de veertig procent de belangrijkste touroperator in België. Meer dan 1.100 medewerkers bedienen zo heel wat klanten. Thomas Cook Belgium is de Belgische dochter van  een van de grootste reisorganisaties ter wereld. Een groot deel van de  vakantieboekingen verloopt via het web, met twee stevige pieken van enkele maanden per jaar.

Geert Sinnaeve, IT Manager bij Thomas Cook Belgium, geeft aan dat ICT uitermate kritisch is voor de bedrijfsvoering van zijn organisatie: “Onze business is een samenspel tussen heel veel verschillende spelers. Het is een zeer flexibele business, waar we in staat moeten zijn heel snel in te spelen op verschillende parameters. Dit hangt samen met het groeiende belang van alles wat met e-commerce te maken heeft en het gegeven dat er nieuwe concurrenten bijkomen die ook hierop willen inzetten.”

In 2010 besloot Thomas Cook Belgium alle bedrijfskritische IT-systemen te optimaliseren en buitenshuis bij één enkele partner onder te brengen. Sinnaeve: “Een belangrijke reden om te kiezen voor uitbesteding is de cost versus quality improvement die we hiermee realiseren. Bovendien is het bieden van vierentwintig uurs-ondersteuning moeilijker te organiseren met een klein intern team.” Op basis van zijn brede expertise en geavanceerde technologie werd Terremark gekozen voor het leveren van een oplossing die kan meeschalen met de behoeften van het bedrijf. “Al onze IT-infrastructuur, van CRM tot databases en e-commerce, was voorheen ondergebracht bij verschillende leveranciers. Vanuit een strategie van centralisatie en optimalisatie hebben we alles van het begin af aan opnieuw uitgedacht,” aldus Sinnaeve. “Het uitgangspunt voor ons was de toegevoegde waarde die de Cloud zou kunnen bieden.”  

Piekbezoeken
 
Een van de belangrijkste platformen voor Thomas Cook Belgium is het e-commerce webplatform. Voor Nederland en België worden die samen beheerd. De reisindustrie heeft een geheel eigen dynamiek en is een seizoensgebonden en daarmee zeer volatiele business. Sinnaeve: “In de maanden januari en februari, en ook in de maanden juni en juli, hebben we te maken met twee grote pieken van meer dan 100.000 unieke bezoekers per dag per site op onze vier belangrijkste websites Neckermann.be, Neckermann.nl, Thomascook.be en Vrijuit.nl. Jaarlijks hebben we dus acht maanden over waar we die grote capaciteit helemaal niet nodig hebben. En voor die vier piekmaanden moeten we dus snel en met grote middelen kunnen schalen.”  

Hoge flexibiliteit
 
De oplossing die Terremark kon aanbieden aan Thomas Cook voorzag in een IaaS-platform (Infrastructuur as a Service) met bursting-capaciteit in een deels private, deels hybride cloudomgeving. “Dit stelt ons in staat veertig procent van onze webservercapaciteit probleemloos en snel bij te schakelen,” legt Geert Sinnaeve uit. “En dat is nodig, want die 100.000 bezoekers die we elke dag krijgen, voeren zware zoekacties uit. Voor systemen die deze flexibiliteit niet nodig hebben, zoals onze databases en het  CRM-systeem, is die bursting-capaciteit niet nodig.” De servers voor de productieomgeving van de twee belangrijkste Belgische websites staan in Brussel. De machines voor de testomgeving staan in Amsterdam. Voor de twee belangrijkste Nederlandse websites is deze situatie precies omgekeerd. Als er uitval is, kan Thomas Cook Belgium dit snel met een nieuwe productieomgeving opvangen. Het kruiselings gebruik van de twee datacenters garandeert een snelle doorstart in geval van een ernstig incident. Onder meer dankzij de nieuwe infrastructuur van Terremark kon Thomas Cook Belgium de snelheid van een zoekactie op Neckermann.be terugbrengen van meer dan 2,5 seconde tot onder de seconde. “Voor de surfende vakantiezoeker moet het allemaal snel gaan. Dan is een paar seconden een wereld van verschil. Naast verhoogde prestatie zorgde het nieuwe Cloud-concept van Terremark bovendien voor een kostenverlaging van tien procent.” De nieuwe infrastructuur biedt een platform dat ook in de toekomst verbeteringen mogelijk maakt. Sinnaeve geeft aan dat op het gebied van infrastructuur nog een aantal zaken op de agenda staan, waaronder centralisatie centralisatie, consolidatie en standaardisering op groepsniveau.

Expertise
Thomas Cook Belgium is bijzonder tevreden over de samenwerking met Terremark. “Het datacenterconcept van Terremark is fenomenaal. Het bedrijf heeft een bijzonder uitgebreide expertise opgebouwd in het opzetten van beveiligde IaaS-platformen. Dat bleek al uit hun professionele aanpak van de voorbereidende gesprekken met alle betrokkenen van onze IT-afdeling, van de infrastructuurarchitecten tot de ontwikkelaars en de testers. Hun Service Managers waren vroeg in het proces betrokken.”

Het nieuwe datacenter van Terremark beschouwt hij dan ook als een duidelijke toegevoegde waarde voor het aanbod van Terremark. Ook over het incident management van Terremark heeft Sinnaeve veel lof: “De medewerkers staan 24 uur paraat en zijn bereid om incidenten te onderzoeken, zelfs al blijken die in de grijze zone te vallen waarover in de contracten geen afspraken zijn gemaakt. De processen bij Terremark zijn die van een groot bedrijf, maar de cultuur is die van een flexibel MKB-bedrijf.”