Redactie - 10 juli 2014

Vier BYOD-uitlessen uit de praktijk


Veel organisaties hebben inmiddels ervaring opgedaan met BYOD. Cisco heeft de ervaringen van een deel van deze organisaties in kaart gebracht. Onder andere ’s werelds grootste digitale festival en LAN-party, een museum voor eigentijdse kunst en Tilburg University werden voor het onderzoek ondervraagd. Cisco zet de vier belangrijkste lessen die uit de ervaringen op een rijtje.

1. Hou het eenvoudig voor de eindgebruikers
DreamHack in Zweden is ’s werelds grootste digitale festival en LAN-party, die twee keer per jaar plaatsvindt. De meer dan 20.000 gamers en ongeveer 17.000 apparaten die met het netwerk zijn verbonden zorgen voor grote uitdagingen op het gebied van BYOD. Volgens Rok Podgrajsek, groepsleider van het DreamHack netwerkteam stelt dat je goed moet nadenken over authenticatie als je oplossingen implementeert voor draadloos, mobiliteit en BYOD.

“Je moet niet alleen plannen voor bereik, maar ook voor gebruik. Het moet voor de eindgebruiker zo makkelijk mogelijk zijn. Hoe ga je je draadloze oplossingen gebruiken en welke applicaties wil je draadloos draaien? Het draadloze netwerk is niet meer een ‘nice to have’, maar een noodzakelijke oplossing voor onze gebruikers en het trefpunt zelf,” zegt Rok Podgrajsek. Op DreamHack is de vraag naar een betrouwbare draadloze oplossing sterk gegroeid en nu net zo belangrijk als een bekabeld netwerk.

2. Grafische weergave van logbestanden om problemen op te sporen
Voor de 13.000 studenten van de Tilburg University is het gebruik van een draadloos netwerk zeer belangrijk. Steeds vaker is draadloze toegang vereist tijdens colleges, waarbij studenten gebruik maken van eigen apparatuur. Studenten kunnen bijvoorbeeld via hun BYOD-apparaat antwoord geven op de vragen van de docent, waarna het antwoord via het scherm met de klas wordt gedeeld. Het bieden van een goede internetverbinding aan iedere student is dan ook een uitdaging. De Tilburg University werd op een gegeven moment geconfronteerd met een hardnekkig probleem: de logingegevens voor het netwerk werkten soms niet meer en de verbinding werd verbroken.

“Nadat we vergeefs hadden geprobeerd om uit te zoeken wat er aan de hand was, hebben we logbestanden gebruikt om grafieken te maken waarop te zien was wanneer het probleem zich precies voordeed. Het bleek dat dat altijd gebeurde aan het eind van het college. Op dat moment gaan studenten naar andere locaties, met als gevolg een massale roaming via het draadloze netwerk. Gebaseerd op deze informatie konden we de access points beter afstellen en configureren, waarna dit probleem uit de wereld was,” zegt Corno Vromans, IT-manager van Tilburg University.

3. Voorkom wildgroei van apparatuur
Zestig procent van de mobiele werknemers van de Nederlandse logistieke dienstverlener Broekman Group werkt op kantoor. De rest werkt in magazijnen en op terminals. Het bedrijf heeft bepaalde smartphones geselecteerd waaruit de werknemers een keuze kunnen maken. Het gaat hierbij om een iPhone, Samsung Android of Nokia Windows Phone. Dit bedrijf heeft dus gekozen voor ‘choose your own device’ (CYOD) in plaats van ‘bring your own device’. De Broekman Group stelt hiermee een wildgroei aan apparatuur te voorkomen.

Het WiFi-netwerk kan lange afstanden overbruggen, zodat het draadloze netwerk ook op grote terminals beschikbaar is. Dit biedt het logistieke bedrijf nieuwe mogelijkheden. Werknemers kunnen nu bijvoorbeeld foto’s nemen van de lading en deze direct doorsturen, wat veel tijd scheelt. Voorheen moesten zij een afzonderlijke camera meenemen om zaken te documenteren en konden zij de foto’s pas naar hun collega’s sturen nadat deze van de camera op een computer waren overgezet. Het netwerk is nu zo ingericht dat Broekman Group gemakkelijk virtuele netwerken kan inrichten voor verschillende toepassingen. Zo is er een afzonderlijk virtueel netwerk voor gasten waardoor de security van het bedrijfsnetwerk veel beter is dan voorheen.

4. Afzonderlijke netwerken
Het Museum van Hedendaagse Kunst in Antwerpen is een museum voor moderne kunst in België. Bezoekers nemen steeds vaker hun eigen mobiele apparaten mee naar tentoonstellingen. Het museum wilde hierop inspelen met een mobiele app om hen met behulp van aanvullende informatie meer bij de tentoonstellingen te betrekken. Hiervoor besloot het museum een apart WiFi-netwerk op te zetten, die het eigen netwerk van het museum niet zou verstoren.

“We hadden al vanaf 2005 draadloze toegang. Maar dat was één netwerk, zowel voor ons kantoor als voor het museum,” zegt ICT-medewerker Tom Ceelen. “We konden het netwerkgebruik door de werknemers en door de bezoekers niet van elkaar scheiden en we hadden ook geen volledig bereik.” Het museum besloot daarom het draadloze netwerk te vervangen door 16 Cisco Meraki access points. Ceelen: “De bezoekers hebben nu toegang tot draadloos internet via een netwerk voor onze gasten. Dat netwerk is nu helemaal gescheiden van het WiFi-netwerk voor onze eigen organisatie, waardoor zowel bezoekers als medewerkers altijd een optimale verbinding hebben.”

WH