Redactie - 20 juni 2014

'MKB-bedrijven kunnen op vier manieren profiteren van big data'


Onderzoek van LavaStorm toonde gisteren aan dat maar liefst 75% van de bedrijven niet optimaal profiteert van de voordelen die big data kan bieden. Onder deze bedrijven zijn natuurlijk ook veel MKB-bedrijven te vinden. Hoogleraar Stijn Viaene van de Vlerick Business School zet de voordelen die MKB-bedrijven uit big data kunnen halen op een rijtje.

Bedrijven kunnen volgens Viaene op vier verschillende gebieden profiteren van big data:

  • Een andere beslissingscultuur: beslissingen kunnen beter onderbouwd worden met behulp van big data.
  • Innovatie in het business model: MKB-bedrijven kunnen nieuwe en onafhankelijke waarden bieden door met behulp van big data samen te werken met andere partijen.
  • Nieuwe kansen: Big data kan nieuwe kansen creëren op het gebied van dienstverlening en productverkoop.
  • Intimiteit: Big data helpt MKB-bedrijven een hechtere relatie met klanten op te bouwen. Producten en diensten zijn niet langer de enige basis voor deze relatie.

Software-as-a-Service
MKB'ers kunnen op twee verschillende manieren een big data-platform tot hun beschikking krijgen. Bedrijven die veel gespecialiseerd IT-personeel in dienst hebben kunnen een eigen dataplatform creëren. Dit vereist echter een investering in de vorm van zowel tijd als geld. Het is echter ook mogelijk een dergelijk platform af te nemen van een Software-as-a-Service (SaaS) provider. Bedrijven betalen hierbij een variabel tarief per marketingcampagne of transactie.

Viaene adviseert MKB-bedrijven in ieder geval één strategisch experiment op te zetten om te onderzoeken welke mogelijkheden big data voor hun organisatie kan bieden. Het is volgens de hoogleraar verstandig in dit geval te kiezen voor een big data-platform van een SaaS-provider. Niet alleen hoeft het bedrijf hierdoor geen grote investeringen te doen in het platform, ook kan de provider het MKB-bedrijf bij het experiment ondersteunen. Bij de keuze van deze provider kunnen bedrijven op zoek gaan naar referenties van bestaande klanten. Het is echter ook van belang te informeren bij collega's naar hun ervaringen met potentiële SaaS-providers.

Privacy
Privacy speelt hierbij een groot belang. Eén van de voordelen die bedrijven uit big data kunnen halen is een nauwere relatie met klanten. Deze relatie kan ernstige schade oplopen indien de privacy van gebruikers in het geding is. MKB-bedrijven doen er dan ook verstandig aan altijd zeer kritisch naar de privacy van klanten te kijken.

Do's en don'ts

  • Zie investeringen in big data-projecten niet als IT-projecten. Zet duidelijk doelstellingen uiteen op het gebied van zakelijke impact. Werk vervolgens toe naar het realiseren van deze doelstellingen.
  • Big data draait om innovatie. Zie big data dan ook als lange termijn investering waar het bedrijf van kan leren.
  • Neem een big data-platform af van een cloudprovider om grote investeringen te vermijden. Het bedrijf betaalt in dit geval alleen voor het gebruik van het platform. 
  • Vergelijk het afnemen van een big data-platform niet met traditionele outsourcing. Werk nauw samen met de cloudprovider om zeker te stellen dat de kennis die binnen het bedrijf aanwezig is via data-analyses kan worden verrijkt.
  • Het is onmogelijk toegevoegde waarde te realiseren zonder wijzigingen aan te brengen aan de bedrijfscultuur. Ontwikkel dan ook een cultuur waar data-gebaseerde beslissingen nemen de norm is in plaats van een uitzondering.

WH