Redactie - 19 juni 2014

Winnaars Atos IT Challenge 2014 bekend


Atos - wereldwijd IT-partner van het Internationaal Olympisch en paralympisch Comité - heeft het team van Eirb Dev van ENSEIRB-MATMECA, een hogeschool voor ingenieurs in Frankrijk, als winnaar uitgeroepen van de IT Challenge 2014. Voor deze internationale competitie, die dit jaar zijn derde editie beleefde, ging Atos op zoek naar mobiele applicaties die resulteren in een optimale gebruikerservaring tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van 2016 in Rio. De teams van Columbia University uit de Verenigde Staten en Loughborough University uit het Verenigd Koninkrijk eindigden op de tweede en derde plaats.

MOP! - My Olympic Plan – is de winnende app, ontwikkeld door het Eirb Dev-team van ENSEIRB-MATMECA. Deze app helpt toeschouwers bij het plannen van hun dag op het gebied van sport en bezienswaardigheden, op basis van persoonlijke voorkeuren. De persoonlijke agenda kan als tijdslijn of plattegrond bekeken worden en de gebruiker wordt naar zijn bestemming geleid. De juryleden waren onder de indruk van het project, waarvan de presentatie werd ondersteund met prachtige video’s en schriftelijk materiaal. De jury concludeerde dat de app de gebruiker een positieve ervaring biedt, mede door het mooie design. Ook is de code zowel wat betreft de app als de server zeer goed geïmplementeerd en gedocumenteerd.

Het team kreeg de eerste prijs uit handen van Thierry Breton, bestuursvoorzitter en CEO van Atos, tijdens de feestelijke prijsuitreiking op het hoofdkantoor van Atos in Bezons, nabij Parijs. Elk lid van het Eirb Dev-team krijgt bovendien een volledig verzorgde reis naar Barcelona aangeboden. Tijdens deze reis staat een bezoek aan het Atos Olympic IT-expertisecentrum op het programma. Hier zal het team deskundigen ontmoeten van Atos, het IOC, het Internationaal Paralympisch Comité en het organisatiecomité van Rio 2016 om te bekijken hoe de app verder kan worden ontwikkeld.

“Elk jaar zijn we onder de indruk van het talent, het enthousiasme en de creativiteit van de studenten en de hoge kwaliteit van de inzendingen. Met voorbeelden uit het echte leven tonen de teams aan hoe we in de connected wereld van de toekomst zullen leven en hoe IT, door innovatief te denken, onze beleving van sportevenementen kan verbeteren”, aldus Thierry Breton, bestuursvoorzitter en CEO van Atos.

Platter - ontwikkeld door het team van Columbia University - kreeg de tweede prijs. Deze app toont een interactieve plattegrond en GPS-locator, zodat gebruikers de locatie kunnen vinden van winkels, restaurants, bushaltes, eerstehulpdiensten en openingstijden kunnen raadplegen. De jury roemde het ontwikkelde algoritme voor het meten van de publieksdichtheid. Zo werd capaciteit per dagdeel en op basis van het aantal plaatsen gebruikt om lange rijen bij verschillende verkooppunten te voorkomen.

De app Rio Fantasy is ontwikkeld door het team van Loughborough University en eindigde op de derde plaats. Met deze app is het mogelijk zelf een team van atleten samen te stellen en te strijden met vrienden en andere fans om een gouden medaille. De jury was zeer te spreken over het fraaie design en de manier waarop het gebruikers stimuleert sporten te volgen die ze normaal gesproken niet zouden volgen, met als doel de vooruitgang van hun team na te gaan.

Alle teams ontvingen een Atos-diploma voor het leveren van een buitengewone prestatie en maken kans op een stage bij Atos. IT Challenge is ondersteund door het IOC, het IPC en het organisatiecomité van Rio 2016. De jury bestond uit vertegenwoordigers van deze organisaties en de wetenschappelijke gemeenschap van Atos, een wereldwijd netwerk dat bestaat uit ongeveer 100 van de beste bedrijfstechnologen binnen Atos.

Elk jaar werft Atos wereldwijd zo’n 7.000 ingenieurs. De IT Challenge maakt deel uit van Atos’ Wellbeing@work-initiatief en ondersteunt haar missie talent te stimuleren en te ontwikkelen.

WK