Redactie - 14 mei 2014

'Innovatie is noodzakelijk om concurrentievoordeel te halen uit analytics'


Een analytische cultuur is de drijvende factor achter het behalen van concurrentievoordeel uit data en analytics. Bedrijven zullen echter continu met analytics moeten blijven innoveren om dit voordeel te behouden.

Dit blijkt uit het rapport 'The Analytics Mandate' van MIT Sloan Management Review en SAS. "We hebben ontdekt dat bij bedrijven met een sterke analytics cultuur altijd beslissingen nemen op basis van analytics, zelfs als de resultaten niet overeenkomen met de inzichten van het management", zegt David Kiron van MIT Sloan Management Review.

Onderscheidend vermogen
"Dit onderscheidt deze bedrijven van anderen, waar de ervaring van het management doorgaans meer waard is van inzicht verkregen uit data", aldus Kiron. Bedrijven die op deze manier te werken gaan en beslissingen uitsluitend baseren op feiten blijken daarnaast aanzienlijk meer winst te halen uit analytics.

Bedrijven die concurrentievoordeel willen halen uit analytics zouden zichzelf volgens het rapport een vijftal vragen moeten stellen:

  • Staat mijn organisatie open voor nieuwe ideeën die de strijd aangaan met de huidige werkwijze?
  • Ziet mijn organisatie data als een belangrijke asset?
  • Is het management de organisatie aan het omvormen tot een meer data gedreven en analytics bedrijf?
  • Gebruikt mijn organisatie analytisch inzicht om strategie te bepalen?
  • Zijn we bereid analytics ons te laten helpen de manier waarop we zaken doen te veranderen?
WH