‘Geef op school les in programmeren’‘Geef op school les in programmeren’‘Geef op school les in programmeren’
22-04-2014

‘Geef op school les in programmeren’

 

Naast moderne en klassieke talen zou het Nederlandse onderwijs ook programmeren in het curriculum op moeten nemen. Hiervoor pleit Bas van der Veldt, algemeen directeur van Afas. Hij heeft net als veel andere IT-bedrijven grote moeite om ‘harde’ IT-ers te vinden voor zijn bedrijf. Daarom doet Afas mee aan het IT Talent Debate.

 “We zijn intensief betrokken bij het onderwijs”, zegt Bas van der Veldt, algemeen directeur bij Afas. “Zo bieden we twee minors aan hogescholen aan, we geven regelmatig colleges. Dat zien we als onze taak. Er komen te weinig technisch geschoolde mensen op de markt komen, en we willen eraan bijdragen dat het onderwijs praktischer wordt.”

Consultants in ICT leidt Afas zelf op. “Die kunnen allerlei opleidingen gedaan hebben, dat kun je ze goed leren. De harde kant van de IT daarentegen, zoals programmeurs, is lastiger in te vullen. We zijn nu bijvoorbeeld aan het kijken of we wiskundigen kunnen omscholen. Er zijn echter maar weinig mensen beschikbaar, en je leidt ze niet zo makkelijk zelf op. Want iedereen heeft behoefte aan praktische programmeurs, maar daar zijn er niet veel van. Wij hebben behoefte aan programmeurs, mensen die code schrijven.”

Software-generatie

De visie van Afas is software-generatie. “Daar zijn maar heel weinig organisaties mee bezig. Wij geloven in software die je als eindgebruiker zelf kunt manipuleren en daarmee weer kunt genereren. Dat betekent wel dat je hele slimme programmeurs nodig hebt, namelijk programmeurs die het vak van programmeren automatiseren. En die zijn schaar. Als IT-ers zijn we er goed in om beroepen te automatiseren. Maar er is één vakgebied waar we ver vandaan blijven, en dat is ons eigen vakgebied. Dat willen wij veranderen.”

Iedereen moet daar volgens hem zijn steentje aan bijdragen. “Als IT-bedrijven moeten we het onderwijs helpen, bijvoorbeeld door al op de basisschool mensen voor het vak te interesseren. Je krijgt op school je talen, zoals Nederland, Duits en Frans. Maar waarom krijg je niet de belangrijkste taal van allemaal, namelijk HTML en C Sharp? Geef op school ook les in programmeren. De manier van denken die je daarbij leert is enorm waardevol voor probleemoplossing, zelfs als je geen programmeur wordt kun je dat in je verdere leven gebruiken.”

Unieke omgeving

Ook Erik Pepping, manager development bij de Sociale Verzekeringsbank en deelnemer aan het IT Talent Debate, is hard op zoek naar talent. “Wij hebben een grote Oracle omgeving, en we merken dat het moeilijk is om daar mensen voor te vinden. Als overheidsorganisatie heb je niet het meest dynamische imago, maar dat is onterecht. We hebben een uniek landschap in Oracle producten, meer dan zestig. Daar hebben we bewust strategisch voor gekozen. En al die producten worden met elkaar verbonden. Dat is een unieke omgeving, die zelfs Oracle niet vaak tegenkomt.”

Voor die unieke omgeving heeft de SVB IT-ers nodig die in staat zijn al die producten op technisch niveau met elkaar te verbinden. “Ze moeten in staat zijn naast de eigen expertise dat volledige landschap te overzien. We hebben dus bijna permanent vacatures uitstaan voor deskundigen op diverse Oracle-producten, zoals Siebel. We zijn wel in staat de beste mensen voor die producten binnen te halen, omdat het zo’n unieke omgeving is. Want als je in gesprek raakt over de uitdagingen blijkt dat voor IT-ers een interessante uitdaging. En juist dat unieke element in onze omgeving is wat we tijdens het IT Talent debat onder de aandacht willen brengen.”

(MvdH)

Lees ook het interview met Daan Weddepohl, ‘Het gaat om passie’

 

Terug naar nieuws overzicht