Redactie - 20 maart 2014

Scholen krijgen met Office 365 real-time toegang tot informatie


ETTU gaat voor het College van Bestuur van de SKO Flevoland en Veluwe zorgen dat alle relevante informatie van de 27 aangesloten scholen in één platform-onafhankelijk, centraal systeem bijgehouden kan worden. Onderwijsbureau Meppel is opdrachtgever voor deze oplossing.

Met Microsoft Office 365 beschikken bestuur en schoolleiding binnenkort op ieder moment en vanaf iedere locatie over real-time, gestructureerd inzicht in zaken als begrotingen en verzuimgegevens. Ook ParnasSys, het leerlingvolgsysteem, wordt in de SharePoint oplossing geïntegreerd. Via eConnect van ETTU kan het College van Bestuur de individuele medewerker op persoonlijk- en doelgroep-niveau bereiken.
Kristian Van den Berg, Projectleider Onderwijsinnovatie en ICT van de SKO Flevoland en Veluwe en adjunct-directeur van Microsoft Mentorschool ‘De Droomspiegel’, legt uit: “De 27 scholen die onder onze stichting vallen, werken nu op sommige vlakken nog ouderwets met papieren dossiers en mappen, en met meerdere versies van bestanden. Het streven is om voor de zomervakantie live te zijn met één transparant archiveringsysteem dat de organisatiedoelstellingen monitort conform het INK managementmodel.”

Het totaalconcept waar SKOFV naar streeft is schaalbaar en toekomstgericht. Door middel van single-sign-on kunnen de medewerkers alle informatie raadplegen waar zij recht toe hebben. Infotopics, partner in business intelligence (BI) en datavisualisatie, zorgt er daarnaast voor dat alle relevante stuurinformatie beschikbaar komt in het SharePoint portaal.
Vincent Heijckmann, mede eigenaar van ETTU en verantwoordelijk voor het partnerbeleid, geeft aan dat SKOFV met training en scholing al snel efficiency en besparingen zal kunnen realiseren. Alleen voor SharePoint en enkele lokale systemen zijn straks nog servers nodig.

Na implementatie van het directieportaal vanuit Onderwijsbureau Meppel, zal ook het leerlingenportaal met alle persoonlijke ‘about me’ informatie worden toegevoegd. Zo wordt leerling- en ouderbetrokkenheid via de social component gestimuleerd. Leerlingen worden middels een digitaal portfolio in OneNote in kaart gebracht, aan de hand van de theorie van de Meervoudige Intelligentie psycholoog Howard Gardner.

(PW)