Redactie - 05 februari 2014

Bedrijven verwachten door Het Nieuwe Werken vooral op kosten te besparen


Bedrijven die in 2013 gebruik hebben gemaakt van Het Nieuwe Werken hebben hierbij vooral de verwachting gehad een kostenbesparing te kunnen realiseren. Dit is een duidelijk verschil ten opzichte van een jaar eerder, toen de focus nog vooral lag op een groeiende werknemerstevredenheid en een verbeterde werk/privé-balans voor werknemers.

De Nationale Het Nieuwe Werken Barometer 2013 laat zien dat steeds meer bedrijven met Het Nieuwe Werken aan de slag gaan. Het percentage respondenten dat zich op Het Nieuwe Werken richt lag in 2011 nog op 43% en was in 2012 al toegenomen tot 53%. Het percentage is dit jaar opgelopen tot 64%, wat dan ook een forse stijging is ten opzichte van 2011.

Balans tussen vertrouwen en controle
Organisaties die zich bezig houden met Het Nieuwe Werken blijken daarnaast steeds beter te scoren. Bedrijven blijken steeds beter in staat te zijn een goede balans te vinden tussen wederzijds vertrouwen en controle van tijd- en plaatsonafhankelijke medewerkers. Ook kunnen organisaties steeds beter de benodigde werkgerelateerde informatie beschikbaar stellen en stimuleren openheid in het dagelijkse werk.

Bedrijven lopen bij de implementatie van Het Nieuwe Werken echter ook tegen obstakels aan. Het grootste obstakel blijkt afgelopen jaar de angst onder werknemers te zijn om de eigen (vaste) werkplek te verliezen. Ook weerstand van managers, angst om onderling contact met collega's te verliezen en een mismatch van Het Nieuwe Werken met de bestaande organisatiecultuur blijken obstakels te zijn geweest.

Barometer
De Nationale Het Nieuwe Werken Barometer is in 2010 ontwikkeld door Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) in samenwerking met Novay en het Center for People and Buildings.

WH