Redactie - 20 januari 2014

Amazon verstuurt pakketjes al voordat klanten deze bestellen


De snelheid waarmee pakketjes bij klanten worden bezorgd kan aanzienlijk worden versneld. Amazon heeft een nieuwe technologie ontwikkeld onder de naam 'anticiperend verzenden'. De technologie stelt het bedrijf in staat producten alvast naar lokale distributiecentra te versturen voordat de producten daadwerkelijk zijn verkocht. Amazon heeft een patent aangevraagd op de technologie.

De nieuwe werkwijze van Amazon helpt het bedrijf zich te onderscheiden van andere webwinkels. De leveringstijd van producten kan immers aanzienlijk worden ingekort. Daarnaast wil Amazon met de stap klanten ontmoedigen producten bij fysieke winkels aan te schaffen. De producten worden immers dusdanig snel geleverd dat de levertijd niet langere reden is fysiek naar een winkel toe te gaan.

Meerdere factoren
De technologie van Amazon kijkt naar allerlei factoren om te bepalen welke producten klanten in een specifieke regio in de nabije toekomst gaan aanschaffen. Onder andere een overzicht van producten die eerder in de regio zijn besteld speelt hierbij een belangrijke rol. Het bedrijf kijkt echter ook naar de inhoud van digitale winkelwagens, producten die worden geretourneerd, de wensenlijst van gebruikers en zelfs hoe lang klanten hun muis boven een bepaald product laten hangen. Op basis hiervan stelt Amazon een selectie samen van producten samen waarvan het bedrijf verwacht deze snel in een bepaalde regio te verkopen. Deze producten worden vervolgens alvast opgestuurd naar het distributiecentrum in deze regio.

Klanten die een product bestellen hoeven hierdoor minder lang op een product te wachten. Het product is immers al aanwezig bij het lokale distributiecentrum en hoeft dus alleen nog de relatief korte rit naar de klant af te leggen. Amazon voert een stap van het leveringsproces dus eerder uit, wat de leveringstijd aanzienlijk verkort.

Interessant voor andere bedrijven
De nieuwe technologie is uiteraard ook interessant voor andere bedrijven die producten naar klanten verschepen. Bedrijven kunnen dan ook van de werkwijze van Amazon leren om hun eigen leveringstijd te verkorten. Organisaties onderscheiden zich hiermee van concurrenten en kunnen klanten extra motiveren niet bij een andere leverancier te winkelen.

WH