Ben Davidson, Colorscan: ‘content marketing verplichte kost’
12-01-2014
Deel dit artikel:

Ben Davidson, Colorscan: ‘content marketing verplichte kost’


Jaarlijks publiceren ondernemingen veel informatie. Vaak kun je deze verrijken met dynamische content (Big Data). Daardoor neemt de vraag naar deze publicaties toe. De juiste vormgeving eraan toevoegen verhoogt de attentiewaarde en hier zijn wij goed in, aldus Ben Davidson van Colorscan.

Colorscan levert een breed scala van diensten om content digitaal te publiceren. “Wij geven vorm aan content. Vormgeving is essentieel bij al je uitingen”, zegt Davidson. Meestal destilleert zijn team de inhoud uit bestaande publicaties, zoals jaarverslagen, interne rapporten, klantpresentaties, powerpoints en whitepapers. Voordat ze het kunnen opmaken voor publicatie, moet de inhoud worden bewerkt tot een bruikbaar XML-bestand. Dit verzorgt Diskad in Amsterdam, een partnerbedrijf van Colorscan. De twee ondernemingen trekken vaak samen op, maar staan volledig los van elkaar.

Responsive design
Zodra de bestanden zijn bewerkt tot XML, gaan Davidson en zijn medewerkers aan de slag om er een gelikte en interactieve digitale publicatie van te maken. Dat kan een tablet app zijn, een (mobile)website of een smartphone toepassing. Een mooie uitdaging bij het digitaal aanbieden van bedrijfspublicaties is het creëren van een uniforme workflow voor alle mediakanalen, vertelt Davidson. “Het is de kunst om de afbeeldingen en tekstvlakken te schalen naar een resolutie die past bij het device. Je wilt daarbij natuurlijk niet inleveren op de leesbaarheid van de tekst en op de bruikbaarheid van de gebruikerinterface. Responsive design is dan ook het keyword.”

iPad-magazines
Colorscan is gegroeid van traditioneel lithografisch bedrijf naar een vormgevings bureau voor uitgeverijen en corporates. Op een bepaald moment verzorgde de onderneming uit Voorhout de vormgeving van maar liefst 128 maandelijkse publicaties in diverse omvang en formaten. Met de introductie van de iPad opende zich een hele nieuwe markt voor Davidson cum suis. “Ineens werd het mogelijk om publicaties interactief te maken. We richtten speciaal hiervoor een nieuwe werkmaatschappij op: CSInteractive. Met het idee om bestaande uitgaven naar de iPad te brengen. Het pakte echter anders uit. De markt van Nederlandstalige uitgaven bleek nog te klein voor iPadmagazines. Bij Engelstalige titels was dat wel beter, hoewel ook daar de omzetcijfers achterblijven bij de verwachtingen.”

Het grootzakelijke bedrijfsleven is een interessante groeimarkt t.o.v de traditionele uitgeefconcerns, ziet Davidson. ”Corporates hebben veel meer oog voor innovatieve oplossingen voor hun publicaties. Wij komen bij grote ondernemingen sneller in gesprek met de afdeling Marketing en Communicatie. Vergeleken met de meer operationeel gerichte gesprekspartners bij uitgeverijen, hebben zij meer affiniteit met creatieve processen. Overigens is het niet zo dat onze oplossingen niet interessant kunnen zijn voor kleinere ondernemingen. Wel zijn ze in het MKB vaker tevreden met de traditionele middelen om hun informatie te delen met medewerkers, klanten en prospects.” De CEO noemt als voorbeeld een kleine private bank waarvoor Colorscan een digitale saleskit ontwikkelde. De bank wilde de kleinschalige app zodatafdeling sales en marketing eenvoudig maar ook visueler bedrijfspresentaties op hun ipad konden tonen.

Duur hoeft niet
Davidson: “Te weinig ondernemingen beseffen dat vorm essentieel is bij al je publicaties. Content is weliswaar king, vormgeving is zeker de queen! Over het algemeen is de perceptie dat het heel duur is om een document om te bouwen tot een opgemaakte interactieve digitale versie. Dat is een vergissing. Het hoeft helemaal niet duur te zijn.”

Het bedrijf uit de Bollenstreek kan de kosten drukken door gebruik te maken van zijn Maleisische dochteronderneming. “Colorscan heeft daar vijftig mensen zitten. We streven naar een optimale mix van de productiecapaciteit tussen Nederland en Maleisië. Doordat veel van ons werk te maken heeft met communicatie, gebruiken wij ook dáár native speakers. Dat zijn bijvoorbeeld de hoogopgeleide vrouwen van expats die voor hun werk in Azië zitten. Ze krijgen een eigen inlog in het systeem en kunnen werken wanneer het ze uitkomt. Op deze manier bieden wij ook mogelijkheden voor offshoring voor de Franstalige, Duitstalige en zelfs Russischtalige markt.”

Content management
Via Colorscan kunnen onze opdrachtgevers tegen lage investeringen met de hoogwaardigste systemen hun publicaties beheren. Of het nu gaat om een uitgebreid content management systeem (Woodwing), een digital asset management systeem (Elvis) of een editor voor de vormgeving van content die door templates wordt gedreven (Publish 1).

Standaardisatie zonder afbreuk te doen van creativiteit is hierin essentieel. Davidson vertelt over één van zijn klanten, die maar liefst zeven verschillende web CMS’sen tegelijkertijd in gebruik heeft. “De een is gebaseerd op Drupal, een tweede op Joomla, een derde op Wordpress en ga zo maar door. Het is lastig en inefficiënt om content telkens te moeten ombouwen voor zoveel verschillende systemen. Zeker als je met elk CMS de zelfde look-and-feel wilt bereiken. Dat is bijna onmogelijk. Probeer het centraal te houden, is ons advies.”

Anderen gebruiken het CMS meer als archief en plaatsen er hun afgeronde projecten en oude bestanden in. “Wij moedigen dat aan. Je wilt namelijk niet weten hoe bedrijven met hun digital assets omgaan! Vaak wordt alles onzorgvuldig gearchiveerd en dan loop je dus het risico dat grafische bestanden voor altijd zoek raken”, waarschuwt Davidson.

Maleisië
Davidson: “Met onze roots in Azië in de jaren ’90 hebben we een groot netwerk opgebouwd. Dutch design heeft een zeer goede naam in Azie.. Wij kregen al snel de vraag of we onze kennis en Hollandse handelsgeest kunnen inzetten om de lokale markt te bedienen. Dit leidde tot de oprichting van een joint venture. Daarmee creëerden wij zo extra productiecapaciteit tegen een lager tarief en een nieuwe afzetmarkt in een groeiende economie. Anderzijds maakte onze partner optimaal gebruik van onze kwaliteiten. Het mes sneed dus aan twee kanten.”

“Onze eerste grote opdracht was voor een groot olieconcern, waarvoor we een app voor interne procescontrole bouwden. De tweede klus was bij een telecomaanbieder.” Daarvoor ontwikkelde het team een concept voor een mobiel platform voor jongeren. Middels games en talentenjachten wordt er een community opgebouwd die extra omzet voor het telecombedrijf oplevert.

Of het nou in Maleisië is of gewoon in Nederland: één ding is voor Davidson zeker. “Er zal altijd content zijn. De wijze waarop je die publiceert is niet het belangrijkste, maar de vorm is essentieel.”

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Digital