09-11-2013

Stibo Systems: ‘Meer klanten dankzij goede data’


Het is de beschikbare informatie die bepaalt of een klant een product koopt. Deze opmerking vat goed samen wat het belang is van Master Data Managegent. Stibo Systems organiseerde onlangs in Londen een druk bezochte Europese klantendag, waar zowel theorie als praktijkvoorbeelden aan bod kwamen van MDM, inclusief een paar belangrijke Nederlandse cases.

In toenemende mate is de business betrokken bij beslissingen op het gebied van Master Data Management, constateert Mikael Lyngsø, CEO van Stibo Systems, in zijn keynote. De rol van zijn organisatie is het faciliteren van bedrijven die zich met MDM bezig houden: “Wij kunnen waarde toevoegen, en op die manier bijdragen aan een blijvend momentum voor de business. Daarom richten we ons primair op de oplossingen, niet zozeer de technologie op zich.”

Dit uit zich in de groeicijfers van Stibo, die volgens hem een double digit growth laten zien. Exacte cijfers geeft hij niet, omdat Stibo een Deens bedrijf is in de vorm vaneen stichting, zonder beursnotering maar met eigen kapitaal. Wel benadrukt hij bij de aanwezige klanten dat deze unieke constructie garandeert dat Stibo stabiel en als zelfstandige organisatie doorgaat: “Wij kunnen niet worden gekocht door een venture capitalist of een groot softwarebedrijf.”

Mikkel Jensen, Vice President Stibo Systems: “Wat dit evenement onderscheidt van andere MDM-evenementen is dat we ons sterk richten op de business. De meeste mensen die hier komen zijn klanten, en ze komen allemaal om te horen hoe ze data en informatie zodanig kunnen inzetten dat ze er iets aan hebben in hun organisatie.”

Survival of the fittest

“Het gaat op dit moment niet echt goed met de economie, dus de nadruk ligt sterk op survival of the fittest, dus de organisatie die de beste klantervaring biedt en de snelste time to market. De vraag is hoe je dat kunt bereiken op basis van de data die je al hebt in je organisatie. Het gaat er dus om hoe je traditionele bedrijven kunt transformeren naar de digitale wereld ”

Mark Thorpe, directeur Stibo Engeland, vult aan: “We zien onszelf als business solutions provider rond Master Data Management, om klanten te helpen hun omzet te verhogen, de kosten te verlagen en flexibeler te worden. Dat is wat Master Data Management doet.”

“Master Data zit verscholen op allerlei plekken in de organisatie, het is business critical informatie over zaken als producten en klanten. Master Data Management kun je dan ook omschrijven als het proces om een eenduidige blik te krijgen op die data, zodat je er beter je voordeel mee kunt doen als bedrijf. Daarmee ben je in staat betere beslissingen te nemen.”

Een van de grote klanten van Stibo Systems is bol.com. Sinds 2010 gebruiken zij de software van Stibo. Menno Vis, IT Director Software Development: “We hebben enorm veel producten, en we weten dat het belangrijk is de informatie over die producten, de Master Data, op orde te hebben. Hoe meer we die informatie op orde hebben, hoe meer we uiteindelijk kunnen verkopen. Gezien de grote hoeveelheid data die we hebben is het cruciaal dat we werken met een oplossing die ons helpt om dat geautomatiseerd te doen. Het is onmogelijk om handmatig data te verrijken en verbeteringen door te voeren. We werken dus niet alleen met Stibo, maar ook met tooling eromheen die ervoor zorgt dat de data steeds beter wordt.

Omslag

Sebastiaan de Jong, Solutions Architect bij Philips IT: “Bij Philips spreken we in toenemende mate over Big Data. Master Data management is daar natuurlijk nauw mee verbonden. We richten ons vooral op product data management voor de digitale omgeving. Stibo is voor ons het platform tussen ERP en de digitale online channels, om marketing informatie aan producten toe te voegen en die te publiceren.”

Een andere Nederlandse klant is Office Depot. Jos Schreurs, program manager: “Een aantal jaren geleden vond bij ons de omslag plaats van business via de papieren catalogus naar online en multichannel-verkoop. De traditionele manier van werken bij de catalogi was handmatig. Daarom zijn we op zoek naar een oplossing om dit te automatiseren. Daar hebben we Stibo voor gekozen.”

 “We zijn eind 2009 begonnen, waarbij we een niet genormaliseerde hoeveelheid data aantroffen. Er waren daardoor erg veel inconsistenties, en de hoeveelheid beschikbare gegevens was beperkt, want voor een website heb je meer gegevens nodig dan bij een catalogus. We hebben de data uit verschillende bronnen de data bij elkaar gebracht in de database van Stibo. Een jaar later zijn we live gegaan.”

Dat is niet alleen een technische operatie geweest, maar meer nog een cultuuromslag. “Systemen en data zijn belangrijk, maar zeker zo belangrijk is aan andere manier van werken. Daar hebben we veel aandacht aan besteed. We zijn nu bezig met uitrollen in andere landen, en tegelijkertijd zijn we bezig met het optimaliseren van de gegevens.”

Tim Bon, sales director Benelux: “We zien dat men er wel over nadenkt. Maar in de meeste gevallen is er nog geen sprake van een strategie. Daarin hebben we nog wel een weg te gaan, vergeleken met andere landen in Europa. Daarin moeten we volgens mij wel wat meer haast gaan maken, want het gaat snel in andere landen met de digitale wereld. Ik denk dus dat het zaak is dat we daarin weer voorop gaan lopen, zoals we dat een aantal jaar geleden wel deden.”

Hij constateert overigens wel een toenemende belangstelling voor het onderwerp, wat zich onder meer uit in de groei van Stibo Systems in Nederland: “Anderhalf jaar gelden zijn we gestart in Nederland, met het openen van een kantoor in Laren. We hadden al klanten in Nederland, en ondertussen zijn er het afgelopen jaar weer nieuwe klanten bijgekomen, we groeien gestaag. Ik zie veel interesse in Stibo, dus ik ben tevreden.”

Bekijk hier de videoreportage die we eerder hebben gemaakt van dit event.

 

Terug naar video overzicht